Organisatorisk och social arbetsmiljö

Bild 1 av 1
Två kvinnor som pratar

Arbetet med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön handlar om hur du som student mår och hur du upplever din studiesituation. Enligt arbetsmiljölagen och dess föreskrifter ska Chalmers bland annat undersöka villkoren och förutsättningar för utbildningen. Det inkluderar; ledning och styrning, kommunikation, delaktighet, handlingsutrymme, fördelning av arbetsuppgifter samt krav, resurser och ansvar. Den sociala arbetsmiljön handlar om villkor och förutsättningar för arbetet som inkluderar socialt samspel, samarbete och socialt stöd från andra studenter och lärare.

I arbetet ingår även frågor om jämställdhet och jämlikhet. Chalmers grundläggande värderingar – kvalitet, öppenhet, delaktighet, respekt och mångfald – genomsyra hela arbetet. En jämställd och jämlik arbetsmiljö är en förutsättning för att Chalmers ska vara en bra studiemiljö och kunna utvecklas som lärosäte.

Årliga ronder - OSA-ronder

För att kartlägga och förbättra den sociala arbetsmiljön genomförs varje år en organisatorisk och social arbetsmiljörond på varje kandidatprogram och de associerade masterprogrammen. Samtalen förs utifrån en checklista för att täcka in viktiga områden utifrån både arbetsmiljölag och diskrimineringslag. Deltagare på ronden är programansvarig, studerandearbetsmiljöombud (SAMO), studievägledare samt övriga relevanta deltagare på programmet. Chalmers jämställdhet- och likabehandlingssamordnare deltar som stödresurs.
På ronden genomförs bedömningar av nedanstående aspekter som påverkar den organisatoriska och sociala arbetsmiljön och hur de kan utgöra en arbetsmiljörisk.

Antagning och rekrytering

  • Studentpopulationens sammansättning
  • Diskriminering i rekrytering och antagning

Den sociala studiemiljön

  • Destruktiva attityder som påverkar den sociala studiemiljön negativt
  • Socialt stöd
  • Trakasserier och diskriminering
  • Alkoholkultur

Undervisningsformer och organisering av utbildningen

  • Arbetsbelastning och återhämtning
  • Meningsfullhet i studierna
  • Påverkansmöjligheter

Examinationer och bedömningar

  • Studieåtagande
  • Rättvis bedömning
  • Återkoppling

Studier och föräldraskap

  • Svårigheter att kombinera föräldraskap med studier

Årlig undersökning - Studentbarometern

Varje år genomför högskolan i samarbete med Studentkåren en enkätundersökning av studenternas studie- och arbetsmiljö som kallas Studentbarometern. Undersökningen genomförs för att högskolan ska få bättre kunskap om hur du uppfattar din utbildning, ditt studieliv och din livssituation. Den är ett viktigt underlag till det organisatoriska och sociala arbetsmiljöarbetet och dess ronder.

Genom studentbarometern får du möjligheten att anonymt berätta hur du mår och uppfattar din studiemiljö. Studentbarometern skickas ut via mejl i början av vårterminen.

Resultaten från Studentbarometern 2025

3536 studenter svarade på frågor i Studentbarometern 2025, vilket motsvarar 29 % av alla Chalmersstudenter. Svarsfrekvensen har minskat jämfört med föregående år (32 %).

Årets resultat visar att studiemiljön på Chalmers fortsatt upplevs som god av majoriteten av studenterna. Den sociala gemenskapen är stark, och många beskriver att de har studiekamrater att arbeta tillsammans med samt en positiv känsla av tillhörighet i sin utbildning. Det finns även ett stort förtroende mellan studenterna i samarbeten, och de flesta upplever att det råder ett respektfullt bemötande.

Samtidigt visar enkäten att Chalmers behöver prioritera arbetet med studenters arbetsbelastning på flera program. Flera studenter efterfrågar mer tid och stöd för återhämtning efter intensiva studieperioder. Det finns också ett behov av att skapa mer utrymme för reflektion i utbildningen – en möjlighet att bearbeta och förstå det man lär sig, snarare än att bara ta sig vidare till nästa moment.

Högst resultat 2025

  • Jag känner mig trygg på Chalmers: 89
  • Jag studerar på lika villkor och med likvärdiga förutsättningar som andra studenter på mitt program: 86
  • På min utbildning bemöter vi varandra med respekt även om vi tycker olika: 85
  • Jag är stolt över att studera på Chalmers: 84
  • Jag kan vara mig själv på Chalmers: 84

Lägst resultat 2025

  • Jag har möjlighet till återhämtning efter perioder av hög arbetsbelastning i mina studier: 52
  • Jag får den återkoppling jag behöver för att utvecklas i mina studier: 57
  • I min utbildning ges det utrymme att reflektera över det jag lär mig: 56
  • Jag hinner med både mina studier och mitt privatliv: 65
  • Jag vet hur jag kan påverka min utbildning: 65
  • Undervisningen genomförs på ett sätt som jag lär mig på: 65

Hela presentationen av Studentbarometern 2025 finns tillgänglig som en pdf-rapport. Rapporten är endast delvis tillgänglighetsanpassad. För fullständig information, kontakta likabehandlingssamordnare.

Sara Thornadtsson Chavarria
  • Likabehandlingssamordnare, Student- och utbildningsavdelningen, Chalmers verksamhetsstöd