Kursplan fastställd 2021-02-17 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnLife cycle assessment
- KurskodVTM081
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPTSE
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeEnergi- och miljöteknologi
- InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 28111
- Max antal deltagare90 (minst 10% av platserna reserveras för utbytesstudenter)
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0199 Tentamen 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
|
I program
- MPEPO - HÅLLBARA ELKRAFTSYSTEM OCH ELEKTROMOBILITET, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (valbar)
- MPISC - INNOVATIV OCH HÅLLBAR KEMITEKNIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (valbar)
- MPPDE - PRODUKTUTVECKLING, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPSES - HÅLLBARA ENERGISYSTEM, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (valbar)
- MPTSE - INDUSTRIELL EKOLOGI, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
Examinator
- Mathias Janssen
- Senior forskare, Environmental Systems Analysis, Teknikens ekonomi och organisation
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Grundläggande utbildning i miljökunskap och uthållig utveckling omfattande minst 7,5 hp är ett krav. Kursen i Miljösystemanalys (VMI010) ger en god grund för kursen i Livscykelanalys, men är inte en förutsättning.För sökande till kursen som enstaka kurs gäller följande förkunskapskrav:
- 180 hp på matematisk-naturvetenskaplig fakultet eller teknisk högskola, inkluderande minst 7,5 hp miljökunskap/uthållig utveckling.
- Dokumenterad räknevana, t ex 15 hp matematik.
Syfte
Kursen syftar till grundläggande förståelse om metoder för att analysera och värdera miljöpåverkan av produkter i ett livscykelperspektiv. Kursen skall vidare ge den teoretiska bakgrunden för livscykelanalys som metod, förmåga att använda metoden, god kännedom om dess tillämpningsområden och dess begränsningar.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Efter avslutad kurs skall du kunna:
- Beskriva begreppet livscykelanalys och metodens byggstenar måldefinition, inventeringsanalys, miljöpåverkansbedömning och tolkning/utvärdering.
- Beskriva metodens begränsningar.
- Förklara olika tillämpningsområden, och argumentera för metodval som är relevanta för olika tillämpningsområden.
- Kritiskt granska en livscykelanalys som genomförts av andra; bedöma antaganden och metodval och diskutera deras lämplighet.
- Genomföra en livscykelanalys och rapportera den på ett transparent sätt. Detta tränas i ett projektarbete där du lär dig upprätta en systemmodell, samla in data, beräkna resultaten och utvärdera dem.
Innehåll
Livscykelanalys (LCA) är en metod för analys och bedömning av produkters miljöpåverkan. LCA-metodiken använder och integrerar kunskap från både ingenjörsvetenskap, naturvetenskap och samhällsvetenskap. Produkterna ses i ett livscykelperspektiv, där råvaruutvinning, tillverkningsprocesser, användning och avfallshantering beaktas, såväl som transporterna däremellan. Metoden omfattar beräkning av vilken miljöpåverkan som kan kopplas till en produkt eller tjänst under hela livscykelkedjan. Att genomföra en livscykelanalys omfattar t ex inventeringsanalys (datainsamling och kvantifiering av resursanvändning och utsläpp till miljön), miljöpåverkansbedömning (översättning av resultaten till mått för miljöeffekter), att tolka och dra slutsatser ur studien, liksom bedömning av dess tillförlitlighet och begränsningar. Kursen presenterar också hur LCA tillämpas i olika industriella sektorer (t ex kemi- tillverknings-, livsmedel- och byggindustri), och i oilka användningsområden i industrin (t ex produktutveckling, produktionsutveckling och marknadsföring) och offentligt beslutsfattande (t ex för utveckling av styrmedel och andra policyåtgärder).Organisation
Kursen omfattar föreläsningar med mindre, integrerade övningar och ett i grupp genomfört projektarbete. Föreläsningarna presenterar metodiken för livscykelanalys, dess användningsområden, exempel på tillämpningar och metodens begränsningar. Övningarna och det i grupp genomförda projektarbetet ger fördjupad förståelse samt tränar färdighet i att använda metoden. En av övningarna introducerar olika programvaror for att genomföra LCA.
Litteratur
Baumann, Henrikke & Tillman, Anne-Marie (2004). The hitch hiker's guide to LCA. An orientation in life cycle assessment methodology and application. Studentlitteratur, Lund.
Utvalda kapitel ur Curran, MA (ed.) (2012): Life cycle assessment handbook p. 78-94. Beverly 2012.
Kompletterande material som tillhandahålls via kurshemsidan.
Examination inklusive obligatoriska moment
Projektarbete i grupp, med obligatoriska inlämningar av delresultat, godkänd slutlig rapport samt muntlig presentation.
Obligatorisk närvaro på vissa övningar och muntlig presentation av projekt (specificeras närmare i kurs-pm).
Skriftlig tentamen.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.