Automotive Projects

Chalmers Formula Student

Student vid formelbil

 

Sedan 2002, har projektet Chalmers Formula Student (CFS) funnits som en kurs på insitituionen. I detta projekt har studenterna fått designa och tillverka en racerbil från grunden, med hjälp från lärare och branschpartners. Från början var CFS-bilar styrda av förbränningsmotorer, men sedan 2015 har CFS byggts med en elektrisk drivlina. Målet med projektet är att senare kunna tävla i Formula Student-tävlingar, världens största ingenjörstävling för studenter. Täclingen går ut på att lagen utmanas till att presentera den bäst utformade formula-bilen tillsammans med en lämplig affärsplan. På grund av det nära samarbetet med industrin har eleverna tillgång till toppmodern teknik och anläggningar, och tillsammans med erfarenheterna som uppnåtts under hela projektet, blir de eftertraktade av branschen efter examen. ​


Läs mer på Chalmers Formula Students hemsida.


Chalmers Eco-Marathon

Eco Marathon 

 
Sedan 2006 deltar Chalmers i Shell Eco-marathon, en tävling som startades av Shell i mitten av 80-talet för att öka intresset för teknik och vetenskap hos ungdomar. Tävlingen går ut på att konstruera och bygga ett litet fordon som skall transportera en människa så långt som möjligt på en liter bensin. Tävlingsreglementet tillåter olika typer av fordon, drivlinor och bränslen/energikällor, men deltagarna delas in i två klasser; ”Prototype class” resp. ”Urban-concept class”.

Läs mer om Chalmers EcoSmarter

Studentprojektet Vera

Bilen Vera

Vera är ett löpande studentprojekt som startade år 2007 på Chalmers. Efter att ha ändrat om formatet på kursen, drivs projektet sedan 2015 av studenterna själva. Chalmers Vera Team består årligen av omkring 10 studenter från olika årskurser. Man får inga högskolepoäng för projektet, men det är givande för studenterna och en stor merit, eftersom de har byggt hela bilen själva.

Tanken är att bilen ska vara med i tävlingen Shell Eco Marathon, anordnad av företaget Shell, som hålls i London, tidigare Rotterdam, varje år.

Fram till 2015 användes fordonet Vera I, men efter 8 års brukande krävdes ett nytt fordon för att vara konkurrenskraftiga. Vera III, som den nya bilen kallas är designad utifrån ett examensarbete, där den är simulerad med de geometriska begränsningarna i form av plats för förare och möjlighet att se ut. Examensarbetet resulterade i den bil som idag kallas för Vera II, en bil som aldrig byggdes, på grund av regeländringar från Shell. Därför krävdes en omdesign för framhjulsstyrning och detta gjordes hösten 2014, med tillverkning våren 2015. Efter en intensiv vår var den nya bilen, Vera III, färdig i maj 2015.

Bilen är mycket originell, den är så kallat droppformad, den har låg tyngdpunkt och är väldigt lätt. Allt för att kunna åka så energieffektivt som möjligt.

Bilen är byggd självbärade helt i kolfiber, en så kallad monocoque. Anledningen till att kolfiber är eftertraktat är för att man kan få ut väldigt stor styvhet i förhållande till vikt.

Om man tittar ner i bilen, ser man att den är mycket liten. Den väger bara cirka 28 kg och man kan inte vara mycket längre än 1.65 för att kunna köra bilen. 

Meningen är att deltagarna i Vera ska lära sig av att göra allt som behövs på bilen. Det ska alltid finnas projekt på gång. 

 

Publicerad: to 15 maj 2014. Ändrad: to 28 feb 2019