Doktoranden Daniel Lindblad har arbetat med att beräkna buller från flygplansmotorer med hjälp av datorsimuleringar. De är oftast billigare att genomföra än fysiska tester, vilket gör att de som tillverkar komponenter har råd att testa flera olika varianter av varje komponent innan de går vidare och testar de bästa alternativen i verkligheten. För att urvalsprocessen ska bli så bra som möjligt krävs dock att simuleringarna är pålitliga.
– I mitt doktorandprojekt har jag arbetat med att utvärdera och förbättra befintliga modeller, vilket även bidrar till ökad förståelse för de metoder som används idag, säger Daniel Lindblad.
Flera områden för förbättringar av simuleringar av flygbuller
Daniels forskning har visat att dagens metoder redan är mycket väl utvecklade, vilket understryker kompetensen som finns inom flygindustrin och flygforskningen idag. Det finns dock flera områden där förbättringar kan göras och Daniel Lindblad är glad över att han kunnat bidra till detta.
– Jag har främst bidragit med ökad förståelse kring för- och nackdelar med olika metoder för att simulera buller från flygplan. Jag har även föreslagit förbättringar till flera metoder, vilket förhoppningsvis gör att framtidens simuleringar blir bättre, säger Daniel Lindblad.
Genom att samverka med University of Cincinnati och German Aerospace Center (DLR), som båda har starka band till industrin hoppas han att resultaten även kommer till användning i praktiken.