Forskare och entreprenör vill stötta svensk fordonsindustri

​Mathias Lidberg vill vara både kommersiell entreprenör och oberoende forskare. Drivkraften är att bidra till säkrare fordon och att bevara fordonsindustrin i Sverige.

​Mathias uppskattar friheten i den akademiska miljön och tycker om att dela med sig av sin kunskap till studenterna. Samtidigt tycker han om att bygga och utveckla verksamheter. Forskningsfinansiärer och andra intressenter vill också försäkra sig om att den forskning som bedrivs kommer till nytta i samhället. Därför vill Mathias ta reda på om det går att vara både entreprenör och forskare.

Växlat mellan industri och akademi
Mathias Lidberg beskriver sig som en gedigen Chalmers-produkt.
– Allt jag har gjort under mitt yrkesliv beror på mina studier på Chalmers, säger Mathias Lidberg som är docent i fordonsdynamik på Chalmers.

Sedan han blev färdig civilingenjör har han hela tiden växlat mellan jobb i industrin och en forskartillvaro inom akademin. Tack vare examensarbetet på Chalmers fick han jobb hos det amerikanska företaget Mechanical Dynamics, som har utvecklat en programvara för fordonsdynamik i i Michigan, USA. Efter några år i det amerikanska bilmeckat återvände han till Sverige och bidrog då till att bygga upp det svenska dotterbolaget som gick från tre till 17 anställda under kort tid. Så småningom längtade han efter att få fördjupa sig inom mekanik och återvände till Chalmers för att doktorera i mekanik.

Docent och konsult på Volvo Cars
På Chalmers har Mathias Lidberg skakat liv i och drivit fordonsdynamikgruppen mellan 2004 och 2011 då han blev oavlönad docent. Tack vare stort nätverk och en öppenhet mot uppfinnare, industrin och andra högskolor och universitet, har hanlyckats forska fram en rad nyttigheter för fordonsindustrin. Forskningen är framför allt inriktad på förbättrade vägegenskaper och antisladdsystem för tunga fordon. Som konsult på deltid på Volvo Cars arbetar han bland annat i ett projekt som utvecklar bilens girstabilitet vid bromsning.

Akademi och industri vinner på dubbla roller
Fördelarna med att kunna vara både entreprenör och forskare, är flera, menar Mathias Lidberg. Från industrin har han med sig kunskap, idéer och kontakter, som gör att Chalmers får bättre kunskap om verkliga problem. Om rollerna går att kombinera ökar också möjligheten att behålla forskare som är entreprenörer inom akademin. Som forskare kan hans erfarenheter resultera i nya produkter och tjänster och i slutändan stärka konkurrenskraften hos företag i Sverige. 

Kreativ dialog med industrin avgörande
En viktig fråga är var resurserna ska komma ifrån för att kommersialisera forskningen. Ett sätt är att använda Chalmers resurser genom att skriva ett avtal för att reglera vem som äger vilka tillgångar. Just nu behöver Mathias till exempel hitta ett kontor till den uppfinnare han startat bolag tillsammans med. Tillsammans med uppfinnaren Jonas Alfredson har Mathias startat företaget DsenseD Technology AB, som har utvecklat en differential som gör att balansen och stabiliteten i bilen blir så bra som möjligt, till exempel om föraren behöver göra en snabb undanmanöver.

Som entreprenör är Mathias också aktiv i Mentor 4 Research, ett mentorsprogram som riktar sig till forskare som vill kommersialisera sin forskning på olika sätt.

– Att producera civilingenjörer och samtidigt göra forskningen begriplig för industrin genom en kreativ dialog är avgörande om man vill nyttiggöra forskningen. Dialogen ger forskarna bättre kunskap om industrins behov, samtidigt som industrin får en bättre förståelse för vad forskningen kan bidra med

– I slutändan handlar det om att bevara fordonsindustrin i Sverige. Om vi ska lyckas med den utmaningen måste vi hela tiden utveckla ny teknik istället för att köra på i gamla hjulspår, säger Mathias Lidberg.


Publicerad: fr 15 sep 2017.