Idea league 750x340
Studenterna testar hoverboards, elektriska skateboards, elsparkcyklar och cyklar.  ​​
​Bild: Lovisa Håkansson

Mikromobilitet på schemat i årets IDEA League sommarskola

​– Jag tyckte att kursen var jättebra - jag lärde mig väldigt mycket! Dessutom har interaktionen med de andra studenterna verkligen stärkt mitt nätverk, vilket jag tror säkert kommer att vara till hjälp när jag väl kliver in i den professionella världen, säger Yue Chen, en av de studenter som gick årets upplaga av IDEA League sommarskola i ”Analysis and Modelling of Road User Behaviour” på Chalmers. 
I september gick den tredje upplagan av IDEA League sommarskola i ”Analysis and Modelling of Road User Behaviour” av stapeln och, precis som under tidigare år, var det enheten för trafiksäkerhetsanalys och olycksprevention som höll i taktpinnen. 23 masterprogramstudenter och doktorander från de fem olika partneruniversiteten – TU Delft, ETH Zürich, RWTH Aachen, Chalmers, Politecnico di Milano - samlades under en vecka för att tillsammans lära sig mer om hur trafikanter beter sig på vägarna. Med på deltagarlistan fanns studenter från en rad olika discipliner – datavetenskap, psykologi, geoteknik och fordonsautomation med flera – som alla togs emot av kurskoordinator Giulio Bianchi Piccinini, docent i "human factors in road traffic safety på institutionen för mekanik och maritima vetenskaper. Och det var inte bara studenterna som, efter pandemins distansundervisning, såg fram emot att äntligen få träffas på riktigt. 

– Detta blir mitt tredje år som kurskoordinator men det är första gången som vi kan ses på campus, vilket känns väldigt kul. Och vi har sett till att få in en hel del sociala aktiviteter mellan föreläsningarna så det blir förhoppningsvis en rolig erfarenhet, säger Giulio 

För kursdeltagaren Yue Chen, som annars studerar spatial utveckling och infrastruktur för system och beteenden kopplade till transport vid ETH i Zürich, var det både kursinnehållet och det sociala runtomkring som lockade. 

– För mig är sommarskolan ett bra sätt att träffa och utveckla vänskap med människor med olika utbildningar och kulturell bakgrund. Och Chalmers, med rykte om att vara ett topprankat tekniskt universitet i Sverige och Europa, lockade mig också.

Och hennes kurskamrat Priyanka Dani , Masterstudent i ”Robotic system engineering” vid RWTH Aachen, håller med: 
– Min plan i framtiden är att arbeta inom området autonom mobilitet och sommarskolan kändes väldigt relevant för det ändamålet. Dessutom fanns det en klar fördel i att få besöka Chalmers och uppleva studentlivet här, säger hon.  

Att uppleva en bilolycka – utan risk 

Förutom föreläsningar i trafikanters beteende på vägarna, olycksprevention och kvantitativa och kvalitativa datainsamlingsmetoder på området, innehöll kursen även ett besök till VTI, Statens väg och transportforskningsinstitut. Här kunde studenterna själva få testa hur det känns att som bilförare försöka undvika en krock i hög hastighet – helt utan risk. 

– I år finjusterade vi programinnehållet med ett besök på VTI som har några av de mest avancerade körsimulatorerna i världen. Här kan man få möjlighet att simulera riktigt dramatiska scenarier som skulle vara för riskabla att testa i verkligheten. Men man får ändå känna hur det skulle vara att köra bil och plötsligt behöva bromsa in när en älg korsar vägen, förklarar Giulio.

Och för studenterna var studiebesöket uppskattat. 

– Det var jättebra! Det var första gången jag var med om ett sånt besök och jag tyckte att det var supercoolt! säger Priyanka. 
– Genom att se när andra körde simulatorerna kunde jag lära mig principerna bakom. Och vi har inga såna här simulatorer vid ETH Zurich, fyller Yue i. 
IDEA league brödbild.jpg

Från cykel till elektrisk skateboard 

Och under den veckolånga sommarskolan skulle det bli fler möjligheter att själv få testa på att köra fordon. Också fordon i modell mindre. För när det var dags för Marco Dozza, professor i "Active safety and road user behaviou" , att hålla sin föreläsning i mikromobilitet fick studenterna testköra segways, elsparkcyklar, hoverboards, eldrivna skateboards och cyklar - alla utrustade med sensorer för att kunna samla in data om förarbeteenden. Syftet? Att få en bättre förståelse för varför olyckor sker och därigenom också bättre kunna integrera mikromobilitetsfordon i transportsystemet på ett säkert sätt. 

– Det var roligt! Jag fick testa på nästan alla mikromobilitetsfordon och också lära mig mer om dem ur ett ingenjörsperspektiv, säger Priyanka. 

– Jag testade elsparkcykeln och det var intressant att se de andra försöka köra de olika mikromobilitetsfordonen och sen få prata om hur man upplevde dem, säger Yue.  

När veckan gick mot sitt slut kunde studenterna också samla upp sina intryck och lärdomar från sommarskolan. 
– Jag gillade verkligen kursen! Den var inspirerande och informativ. Den var väl uppbyggd, den täckte in ett brett fält och materialet som vi fick för självstudier var av hög kvalitet. Förutom själva kursen var det bra att man fick chans att nätverka med andra i branschen och med lärarna, säger Priyanka. 

– Jag tyckte att kursen var jättebra - jag lärde mig väldigt mycket! Jag kommer också att kunna dra nytta av nya perspektiv som introducerades under kursen, så som mikromobilitet och infrastruktur. Dessutom har interaktionen med de andra studenterna verkligen stärkt mitt nätverk, vilket jag tror säkert kommer att vara till hjälp när jag väl kliver in i den professionella världen, säger Yui. 

Text: Lovisa Håkansson​

Sidansvarig Publicerad: on 28 sep 2022.