Fatima, Matilda och Chloe 750x340
​Gymnasieeleverna Fatima, Chloé och Matilda skruvar isär en bilmotor under årets IGE-day på Chalmers  ​​​​​​​​​
​F​oto: Chalmers

"Den här dagen blir avgörande för om jag väljer teknik i framtiden"

​– Yes! Jag älskar sexcylindriga motorer! Så löd gymnasieelevens Chloés spontana reaktion när hon tillsammans med 20 andra unga tjejer ställdes inför uppdraget att skruva isär en bilmotor under årets IGE-day som ägde rum på Förbränning och framdrivningssystem på Chalmers förra veckan. 
Den 25 mars gick årets ”IGE-day” av stapeln då 75 företag runtom i landet -däribland Chalmers - tog emot tjejer i åldrarna 13 - 19 under parollen Introduce a Girl to Engineering. Syftet? Att möjliggöra en chans för unga tjejer att få möta förebilder inom teknik och testa på hur det skulle vara att studera och på sikt arbeta som ingenjör. 

Spelplatsen för dagen på Chalmers var avdelningen för förbränning och framdrivningssystem på institutionen för Mekanik och maritima studier. Ett 20-tal högstadie- och gymnasielever intog avdelningens labb för att få se hur det går till när studenter och forskare försöker utveckla förbränningsmotorer som drivs av förnybara bränslen – och därigenom bidrar till ett mer hållbart transportsystem. 

Med för att inspirera och kick-starta dagen är Lisa Hedlund, andraårsstudent på civilingenjörsprogrammet Automation och Mekatronik. Under utbildningen får hon lära sig utveckla transportlösningar som är billigare, energisnålare och mer miljövänliga än dagens. Ett studieval som till en början inte alls var självklart för Lisa. 

– Jag trodde ärligt talat inte att det här var något för mig. Men nu älskar jag det! Det finns så mycket spännande att läsa här. Efter att jag är klar tror jag att det lutar åt AI och data science. Det hade varit så coolt att få jobba med självkörande bilar, säger hon. 

Efter lite introduktionsfika har det blivit dags för att ta sig en närmare titt på forskningen som bedrivs i labben. Ansvariga för rundturen är avdelningschef Lucien Koopmans, professor i förbränning och framdrivningssystem, och Lena Lang, Tekniksprånget-praktikant, som under våren inte bara har ägnat sig åt egna labbmätningar utan även har dokumenterat avdelningens forskningsframgångar i sociala medier. 

Med på rundvisningen är Iman som går i 9:an på Kvibergs högstadieskola i Göteborg. För henne kommer dagens besök förmodligen spela en avgörande roll.

– Jag har egentligen valt samhällsvetenskapligt program på gymnasiet. Men jag är intresserad av programmering och funderar på om jag kanske går en teknisk utbildning sen. Den här dagen blir nog avgörande för om jag väljer teknik i framtiden, förklarar hon. 

Första anhalt på turen är sprejlabbet. Här används laser-diagnostik för att kunna se hur till exempel vätgas blandas med luft i en förbränningsmotor. När flytande bränsle injiceras in i en motor görs det under högt tryck som skapar ett moln av bränsledroppar. Effekten är närmast sprej-lik, därav namnet. Forskarna studerar här hur injektionsprocessen ser ut och vilka emissioner som bildas. Ett relativt outforskat men högintressant ämne i jakten på hållbara bränslen. 

– Uppdraget för oss som jobbar här är ju att bidra med kunskap som inte finns än. Det är det som kallas forskning. Och det gör vi här i labben, förklarar Lucien för gruppen. 

Nästa stopp sker vid motor-labbet där forskarna försöker mäta hur bränsleförbrukningen ser ut i en förbränningsmotor och vilka emissioner som kommer ut. Just nu är det vätgas som testas. Och hur är det egentligen med vätgas – blir det några skadliga utsläpp? Lucien kastar ut en fråga: 

– Vad händer när vätgas möter luft? 
Svaret kommer blixtsnabbt: 
– Det blir vatten, enas gruppen. 
– Ja, det stämmer. Men kommer det någon koldioxid? Ja, faktiskt. Men bara lite. Och inte från vätgasen i sig, utan från oljan i motorn. Det lärde vi oss här i labbet, förklarar Lucien. 

Gruppen rör sig vidare i lokalerna. Efter ytterligare något snabbt nedslag bland oljiga kolvar och allsköns verktyg så har gruppen närmat sig slutdestinationen på labbturen. Utspridda i ett stort rum står fyra enorma bilmotorer. En modern Volvo bensinmotor, en gammal sex-cylindrig motor, en dieselmotor och en speciell Mitsubishi-motor. För nu har det nämligen blivit upp till bevis. 

– Då kan ni få börja skruva isär de här motorerna och se vad som gömmer sig där under! Jag vill att ni tar bort cylinderhuvudet så att ni kommer ner till kolvarna, instruerar Lucien. 

Efter en snabb demonstration av lådans mest användbara verktyg och en lika snabb uppdelning i fyra grupper utrustar sig eleverna med rock, handskar och verktyg och börjar direkt att skruva. 
Vid den sexcylindriga motorn har gymnasietjejerna Fatima, Matilda och Chloé redan kommit en bra bit på vägen. 

– Yes! Jag älskar sexcylindriga motorer, utbrister Chloé som idag läser naturvetenskaplig linje på Franklins Gymnasium i Göteborg. I skolan är matte och programmering favoritämnena men hon brukar också kolla en hel del på YouTube-klipp på folk som tar isär motorer. 

– Det är roligt att förstå hur saker i vår vardag funkar, fortsätter hon. Jag brukar sitta vid köksbordet och meka och plocka isär grejer. 

Hennes gruppmedlemmar​ Matilda och Fatima från gymnasieprogrammet Samhällsbyggnad Miljö på Lindholmens Tekniska gymnasium är kanske inte lika bevandrade inom just ämnet bilmotorer, men vill ändå utforska hur en framtid inom teknikområdet skulle kunna se ut.

– Jag har alltid velat bli arkitekt, ända sedan jag var liten. Men sen när jag började på gymnasiet blev jag intresserad av att bli ingenjör. Framför allt är det programmering som jag gillar, men än så länge har jag bara lärt mig grunderna, säger Fatima. 

Och på frågan hur hon tycker det är att få i uppdrag att skruva isär en bilmotor? 
– Ja, alltså, allt blir ju kul om man vet vad man håller på med. 

För Matilda är det bildesign som känns mest spännande inom teknik. Och arkitektur. Det tekniska intresset kommer från hemmet. Och här är det hennes mamma som har varit den största inspirationskällan. 

– Hon jobbar med att bygga broar och vägar på Trafikverket. Hon är liksom med och förändrar staden. Det är inspirerande, förklarar Matilda. 

Med i bakgrunden under hela IGE-dagen på Chalmers finns Mitra Sarchami, lärare i matte, fysik, kemi, biologi och programmering på Kvibergs högstadieskola. Med besöket på Chalmers vill hon inspirera sina elever, framför allt tjejerna, till att välja en teknisk inriktning i framtiden.

– Jag vill göra de här ämnena mer vardagsnära och inte få dem att kännas så långt bort från mina elever. För 20 år sedan bestod undervisningen bara av teorier och det som stod i läroboken. Men idag när vi åker ut och gör såna här besök så förstår eleverna att det här handlar ju om miljö och hälsa. Det blir mer knutet till deras vardag. Det här blir en aha-upplevelse för många elever, förklarar Mitra. 

Och för motor-entusiasten Chloé är saken i princip redan klar. 
– Det blir nog Chalmers för min del sen, konstaterar hon och återgår till de sex cylindrarna. 

Text: Lovisa Håkansson​

Sidansvarig Publicerad: ti 12 apr 2022.