​På bilden klappar Anton Albinsson en gepard

Anton undersökte däcksvibrationer bland elefanter och babianer

​Anton Albinsson är doktorand på avdelningen Fordonsteknik och autonoma system, på Tillämpad mekanik. Han är med i EU-projektet EVE som jobbar med aktiv säkerhet. I projektet kan man få möjlighet att åka och besöka andra universitet, en möjlighet som Anton tog.

​År 2015 var det två personer på besök på Tillämpad mekanik från Sydafrika. Nu var det Antons tur att åka till Pretoria i Sydafrika på utbyte. Där stannade han i två månader.


Man kan tro att Anton åkte dit enbart för solen och värmen, men han hade även andra syften med sitt besök. I Sydafrika är de mycket duktiga på dynamiska däcksmodeller, vilket Anton delvis jobbar med i sitt projekt ”Tyre Sensing for Tyre Model Parametrization”. De arbetar mycket med off-road däck samt däck för jordbruks- och anläggningmaskiner. De har en speciell däcksmodell som heter Ftire som de är väldigt duktiga på. Anton åkte dit för att använda den här modellen till sitt projekt och för att jobba på EU-projektet EVE – ”Innovative Engineering of Ground vehicles with integrated active chassis systems”.


I stort kan man säga att Antons projekt handlar om att undersöka möjligheterna att parametrisera däcksmodeller via dedikerade mätningar direkt på testbilen. Anton förklarar mer detaljerat vad hans arbete i Sydafrika handlade om.


- För att parametrisera däcksmodellerna sätter man sensorer på däcket och kör manövrar på provbanan. I en av manövrarna har man en ökande styrvinkel med konstant hastighet och så mäter vi bland annat kraften som däcket generar. När vi gjorde det här i september på AstaZero så såg vi att vi fick stora vibrationer i lateralkraften från däcket. Vi misstänkte att detta kunde sänka friktionen. Tänk dig att hela däcket rör sig på fälgen i sidled. Gummit tappar och återfår då kontakten med vägen hela tiden vilket leder till att medelkraften blir lägre. Vi ville därför undersöka varför vi fick de här vibrationerna och hur man kan undvika dem under däcksprovning. I Sydafrika använde vi oss bara av simuleringar.


Anton beskriver Sydafrika som ett land mycket olikt Sverige. Han anser det vara givande att se hur andra forskargrupper arbetar och att få ta lärdom om deras upplägg och strategier. Även om de jobbar med ungefär samma saker så skiljer det sig ändå åt en del i sättet att arbeta.


- Vi brukar hyra in eller köpa färdig testutrustning här på Chalmers, men de tillverkar mycket testutrustning själva. De hade till exempel byggt sina egna momenthjul för kraft och momentmätning direkt i fälgen, berättar Anton som ett exempel på olika arbetssätt.


Där Anton var testar de däck för jordbruksfordon. Däcken kan vara över 2 meter i diameter, alltså högre än oss. Att arbeta med så tunga och stora däck är en utmaning i sig.


Ett annat syfte med resan var, som Anton beskriver det, att skapa samarbete och att knyta nya kontakter. Han är mycket nöjd med resans resultat.


- Det blev väldigt bra resultat! Det blev en konferensartikel och det ska även bli en journalartikel. Nu går det att förklara de här vibrationerna och vad som påverkar dem. Innan visste vi inte om de här vibrationerna var orsakade av däcken, vi hade sett det i mätsignaler men nu kunde vi även bevisa att det var något fysikaliskt i däcken som startade vibrationerna, förklarar Anton entusiastiskt.


På helgerna hade Anton ledigt och kunde då passa på att utforska omgivningarna. En helg åkte han på safari och sov på en campingplats utanför naturreservatet. Där såg han elefanter, noshörningar, lejon, leoparder, mycket hjortdjur och antiloper.


- När vi åkte tillbaka en kväll stod det tre elefanter på vägen och bråkade. De knuffade på varandra. Chauffören blev otålig och började lysa och tuta på dem. En elefant blev arg och började stampa nära bilen och bli irriterad. Bilen hade inga fönster så det var lite otäckt, berättar Anton och lever sig tillbaka i minnet.
Trots vilda djur kände Anton sig trygg under hela resan och han rekommenderar varmt andra att åka på en liknande resa, om de får möjligheten.


Publicerad: ti 02 maj 2017.