Du kanske försöker komma åt den här webbplatsen från en säker webbläsare på servern. Aktivera skript och uppdatera den här sidan.
Aktivera hjälpmedelsläget
Inaktivera hjälpmedelsläget
Hoppa över menyflikskommandon
Hoppa till huvudinnehåll
In English
Toggle search
Sök
Toggle navigation
Meny
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om Chalmers
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om Chalmers
Mekanik och maritima vetenskaper
Nyheter
Nyhetsbrev
Utbildning
Forskarutbildning
Masterutbildningar
Examensarbete på mastersnivå
Kandidatutbildningar
Intyg
Kandidat- och examensarbeten
Utbildningsresurser
Kurslaboratoriet
Prototyplaboratoriet
Mekatroniklaboratoriet
Körsimulator
Simulatorer inom sjöfart
Tentamen FB och MB VIII
Automotive Projects
Marine Design Project
Vidareutbildning
Öppna kurser inom sjöfart
Studieadministration
Forskning
Forskningsprojekt
Publikationer
Dynamik
Järnvägsmekanik
Mekaniska system
Strukturdynamik
Vågutbredning
Fordonssäkerhet
Trafiksäkerhetsanalys och olycksprevention
Interaktion mellan trafikanter och fordon
Säkerhetsutvärdering
Personskadeprevention
Fordonsteknik och autonoma system
Tillämpad artificiell intelligens
Fordonsaerodynamik
Fordonsdynamik
Trafiksäkerhetssystem och epidemiologi
Förbränning och framdrivningssystem
Avgasrening
Förbränning och sprej
Förnybara bränslen
Motorer och framdrivningssystem
Marin teknik
Kompetenser
Energieffektivitet
Fartygsdesign
Förnybar energi
Hydrodynamik
Numeriska metoder
Propulsionssystem
Strukturell integritet
Säkerhet och tillförlitlighet
Vågdynamik
Mer om vår forskning på Marin teknik
Publikationer
Samarbeten
Maritima studier
Teknisk och maritim ledning
Nautiska studier
Maritim miljövetenskap
Strömningslära
Tillämpad strömningslära
Turbomaskiner och aeroakustik
Samverkan
Nyttiggörande
Exempel på nyttiggörande
Nyckeltal för nyttiggörande
Samarbeta med oss
Samarbete i forskning och utveckling
Vidareutbildning
Alumninätverk
Simulatorer och laboratorier
Simulatorer
Full Mission Bridge Simulator
Lasthanteringsstudio
Nautikstudio
GMDSS Simulator
Maskinrumssimulator
Bryggsimulator
Dynamisk positioneringssimulator
Laboratorier
Chalmers vindtunnlar
Förbränningsmotorteknik
Vibrationslaboratoriet
Scrubber
Maritiman
Organisation
Ledning
Forskningsavdelningar
Administration
Centrum
Kalendarium
Kontakt
Medarbetare
In English
Start
Institutioner
Mekanik och maritima vetenskaper
Forskning
Forskningsprojekt
Följ oss
Mekanik och maritima vetenskaper
Nyheter
Nyhetsbrev
Utbildning
Forskarutbildning
Masterutbildningar
Examensarbete på mastersnivå
Kandidatutbildningar
Intyg
Kandidat- och examensarbeten
Utbildningsresurser
Kurslaboratoriet
Prototyplaboratoriet
Mekatroniklaboratoriet
Körsimulator
Simulatorer inom sjöfart
Tentamen FB och MB VIII
Automotive Projects
Marine Design Project
Vidareutbildning
Öppna kurser inom sjöfart
Studieadministration
Forskning
Forskningsprojekt
Publikationer
Dynamik
Järnvägsmekanik
Mekaniska system
Strukturdynamik
Vågutbredning
Fordonssäkerhet
Trafiksäkerhetsanalys och olycksprevention
Interaktion mellan trafikanter och fordon
Säkerhetsutvärdering
Personskadeprevention
Fordonsteknik och autonoma system
Tillämpad artificiell intelligens
Fordonsaerodynamik
Fordonsdynamik
Trafiksäkerhetssystem och epidemiologi
Förbränning och framdrivningssystem
Avgasrening
Förbränning och sprej
Förnybara bränslen
Motorer och framdrivningssystem
Marin teknik
Kompetenser
Energieffektivitet
Fartygsdesign
Förnybar energi
Hydrodynamik
Numeriska metoder
Propulsionssystem
Strukturell integritet
Säkerhet och tillförlitlighet
Vågdynamik
Mer om vår forskning på Marin teknik
Publikationer
Samarbeten
Maritima studier
Teknisk och maritim ledning
Nautiska studier
Maritim miljövetenskap
Strömningslära
Tillämpad strömningslära
Turbomaskiner och aeroakustik
Samverkan
Nyttiggörande
Exempel på nyttiggörande
Nyckeltal för nyttiggörande
Samarbeta med oss
Samarbete i forskning och utveckling
Vidareutbildning
Alumninätverk
Simulatorer och laboratorier
Simulatorer
Full Mission Bridge Simulator
Lasthanteringsstudio
Nautikstudio
GMDSS Simulator
Maskinrumssimulator
Bryggsimulator
Dynamisk positioneringssimulator
Laboratorier
Chalmers vindtunnlar
Förbränningsmotorteknik
Vibrationslaboratoriet
Scrubber
Maritiman
Organisation
Ledning
Forskningsavdelningar
Administration
Centrum
Kalendarium
Kontakt
Medarbetare
Bild
Huvudbildens bildtext
Huvudbildens upphovsman
Bild
Forskningsprojekt
Vid institutionen för mekanik och maritima vetenskaper pågår ett stort antal forskningsprojekt. Några av dessa kan ni läsa om nedan. Där kan du söka bland pågående och avslutade projekt och du kan även filtrera sökningen på vilken avdelning som driver projektet.
Avdelning
Alla
Dynamik
Fordonssäkerhet
Fordonsteknik och autonoma system
Förbränning och framdrivningssystem
M2 Verksamhetsstöd
Marin teknik
Maritima studier
Strömningslära
Teknisk support
Pågående/avslutade
Alla
Pågående
Avslutade
1D system transients coupled with 3D local flow details
Se engelsk sida för mer information.
ACCSEAS-Accessibility for Shipping, Efficiency Advantages and Sustainability
Läs mer om projektet på vår engelska webbplats.
Active child models for traffic safety research
The project Active Child Models for Traffic Safety Research is funded by Folksams Forskningsstiftelse. The overall project aim is to increase the safety of child car occupants and...
Active Converter Dolly testing
Se engelsk sida för mer information.
Active Dolly Build‐Up
Mer information om projektet finns på Chalmers engelska sidor.
Active Steering Force Feedback for Commercial Heavy Vehicles
Fokus kommer att vara på automatiska nödbromssystem för tunga fordon och hur aktiv styrkraftsåterkoppling kan konstrueras för att hjälpa föraren att hålla en fordonskombination i sitt...
Adaptiv neural styrning för framtida förnyelsebara bränslen
The sustainable fuel resources are urgently required to the replace of the conventional fossil fuels. Alternate fuels including alcohols and biodiesel have been introduced as an...
Advanced Optical Methods
Mer information om projektet finns på Chalmers engelska sidor
Aerodynamic and Flexible Trucks for Next Generation of Long Distance Road Transport (AEROFLEX)
The transport sector contributes to about 25% of total CO2 emissions in the EU and is the only sector where the trend is still increasing. Taking into account the growing demand on...
Aerodynamics and Heat Transfer Validation of LPT-OGVs, Turbopower phase 2
Se engelsk sida för mer information. Samarbetande organisationer Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) (Akademisk, Sweden) GKN Aerospace Sweden (Privat, Sweden) Siemens industrial...
Aerodynamik för Robusta och Optimerade Strukturer
Syfte och mål: Projektet syftar till att ta fram en utökad och mer produktnära kunskap och validering för aerodynamisk prestanda och stabilitet i turbinutloppsstrukturer. Experiment...
Aerodynamik hos tunga fordon (KNEG)
Syftet med projektet/förstudien är att beskriva nuläget för de existerande aerodynamikförbättringar som finns inom området lastbilar inkl påbyggnad och släp för att kunna presentera...
Aerodynamik Komplett Fordon / Ny Fordonsarkitekturer
Syftet med projektet är att förbättra energi-effektiviteten genom ökad kunskap om aerodynamik och termisk optimering av ett komplett fordon. Särskilt fokus ligger på optimering av...
Aerodynamik vid platooning med olika fordonsslag: optimering av framtida transportlösningar
Syftet med projektet är att utveckla en simuleringsmetod för noggranna och effektiva CFD-beräkningar där en stor mängd parametrar rörande kolonnkörning (platooning) kan undersökas...
AEROFLEX - Aerodynamic and Flexible Trucks for Next Generation of Long Distance Road Transport
The transport sector contributes to about 25% of total CO2 emissions in the EU and is the only sector where the trend is still increasing. Taking into account the growing demand on...
AI for Analysis for Naturalistic Driving Data
The purpose of this project is to apply AI to big naturalistic datasets (naturalistic data is data collected by road users while following their daily routine) for the automated...
AI stödd utveckling av hjulupphängningar för vägfordon
Syfte och mål: Elektrifiering och hård global konkurrens ställer allt högre krav på snabbare och effektivare utveckling av nya fordonskoncept. Syftet med projektet är att skapa...
Airframe noise
Mer information finns på Chalmers engelska sidor.
Aktiv human modell för prediktering av mänsklig rörelse, steg 2
Projektmålen har uppnåtts väl och resulterat i ny unik data och kunskap, metodik för att applicera detta i ett verktyg för forskning och industriell utveckling samt utveckling och...
Aktiv humanmodell för prediktering av mänsklig rörelse, steg 3
Det övergripande målet är att utveckla humanmodeller med reglerad muskelaktivitet, för att simulera åkandekinematik vid krockar med föregående manöver samt långa krockförlopp, ex...
Aktiv humanmodell för prediktering av mänsklig rörelse, steg 4
Projektet syftar till att etablera virtuella utvecklingsverktyg för skyddssystem till personbilar i situationer där de åkandes respons inklusive muskelaktivering innan kollision är av...
Aktiv strömningskontroll för minskat motstånd för tåg, lastbilar och fartyg
Projektets syfte är att leverera en metodik för att utforska olika koncept för aktiv strömningskontroll (AFC-Active Flow Control) för vägfordon, tåg och fartyg. Projektet kommer att...
Analys av flytande vindkraftverk
Se engelsk sida för mer information.
Analys av Separations- och Sidolastbeteende hos Rymdmunstycken under Uppstartsförlopp, (NRFP 2)
The applicability of two different eigenvalue algorithms coupled with an axisymmetric RANS solver to predict the eigenmodes of separated supersonic flow inside an axisymmetric...
Analys och optimering av marina propulsionssystem
Vid design av ett marint propulsionssystem finns ett antal interaktionseffekter att ta hänsyn till. Dessa utgörs både av förluster och av vinster och för att uppnå optimal...
Analys och optimering av marina propulsionssystem – del 2
Vid designen av ett marint propulsionssystem finns ett antal interaktionseffekter att ta hänsyn till. Dessa utgörs både av förluster och av vinster och för att uppnå optimal...
Analysis of SHRP2 Data to Understand Normal and Abnormal Driving Behavior in Work Zones: Phase I
Se engelsk sida för mer information. Samarbetande organisationer University of Michigan (Akademisk, USA)
Analysis of Slamming using Fluid-Structure-Interaction
The project concerns benchmark studies of the slamming event thru Fluid-Structure-Interaction analysis. The modelling and results are compared for the commercial softwares 1...
Ankarliggare
Se engelsk sida för mer information. Samarbetande organisationer Göteborgs universitet (Akademisk, Sweden) Göteborgs universitet (Utgivare, Sweden)
Anpassning av icke-reflekterande randvillkor för flödessimuleringar baserade på tids-spektral metoder
Se engelsk sida för mer information.
Användar-och trafiksäkerhetsutvärdering av autonom körning
Människan kommer att fortsätta att vara en aktiv deltagare i trafikmiljön under många år, även om det kommer att ske en gradvis automatisering av fordonsflotta. Det är nödvändigt att...
Användning av i-dolly för lokal distribution av container trailers till logistikterminaler från en...
Syftet med projektet är att visa hur man kan leverera trailers med lastad container de sista kilometrarna från en lokal distributionscentral till slutkund för urlastning. Tidigare har...
Användning av tak för att minska risken för översvämning orsakade av skyfall i urbana områden
Översvämningar orsakade av skyfall har under de senaste åren orsakat svåra skador på infrastruktur i Sverige och övriga Skandinavien. Framtida klimatscenarior pekar på ännu kraftigare...
Artificiell intelligence och strömningskontroll: en automatisering av anpassad fordonsaerodynamik
Motivation and scientific contribution The power consumption of road vehicles is largely determined by aerodynamics. Thus, a better aero-package can significantly extend the mileage...
AT3E - Aerotermoutveckling för effektiva jetmotorutlopp
Syfte och mål:GKN Aerospace är ledande inom design av bakre turbinstativ för civila flygmotorer. För att fortsatt ligga steget före sina konkurrenter krävs förbättringar inom...
Att beräkna och undvika rycklaster i förankringslinor för flytande vågkraftverk
Projektet avser att ta ett helhetsgrepp på problemet med rycklaster (chocklaster) i förankringslinor för flytande vågkraftverk. Nya metoder för att numeriskt beräkna rycklaster...
Att skapa en kärn möjliggörare för att utvärdera scenarier av blandad fordonstrafik
Se engelsk sida för mer information.
Augmenting grid stability through Low-head Pumped Hydro Energy Utilization & Storage (ALPHEUS)
With a growing share of intermittent renewable energy sources grid stability can be maintained, and flexibility enhanced, by applying pumped hydropower energy storage. ALPHEUS will...
Autofreight
Research Motivating Problem: Driving automation features have the potential to improve both traffic safety and transport productivity for road freight transports. How should such safe...
Automated Next generation Transport Vehicle for Work Yard application (ANTWaY )
ANTWaYs mål är att utveckla en multimodala (manuellt styrda och fullt autonoma) lastbil, vilka både individuellt och genom kommunikation med en styrcentral kan hantera lastning- och...
Automated Safe and Efficient Transport System
Detta projekt tittar på möjligheten att öka både säkerheten och effektiviteten i transportsystem med hjälp av automatiserade fordon. Projektet kommer att testa systemet i två miljöer...
Automatisering av stadsbussar, busståg, hållplatsdockning och depåprocesser
Syfte är att utveckla tekniklösningar som möjliggör automatiserad körning av elektrifierade bussar för busståg, hållplats dockning och depåkörning. Mål Demonstrera säker, effektiv och...
Autonom övervakning av marina invasiva arter
Syfte och målUtmaningen är att ta fram en hållbar strategi för att förhindra spridning av invasiva arter i havet. Invasiva arter är ett hot mot biodiversiteten. Lösningen är ett...
Avancerad Sprayforskning
Syftet med projektet är att studera det komplexa fluidmekaniska fenomen som uppkommer vid insprutning av olika bränslesprayer i direktinsprutade motorer. I projektet kommer...
Avancerade gröna tak med optimal mikrostrukturdesign: ett genombrott i hanteringen av...
Globala klimattrender indikerar en ökning av såväl extrem som total årlig nederbörd på de norra breddgraderna, vilket kommer få stor påverkan på livskvaliteten i tätbefolkade urbana...
Avdunstningsdynamik av COVID-droppar under olika atmosfäriska förhållanden
The mechanisms of pathogen transmission driving the pandemic spread remain poorly understood. Despite many advances, there is still a significant gap in unravelling the fundamental...
Ballast Water 2nd study (BW2) - Investigation and Analysis of Exemption-Applications from Ships...
Se engelsk sida för mer information.
Banöverbyggnad - en holistisk optimering av design och underhåll för ökad prestanda
I syfte att stödja EUs ambition om omfördelning av transporter från väg till järnväg är projektets mål att minska järnvägens livscykelkostnader och miljöpåverkan genom holistisk...
BatMan - förberedelse för förbättrad återanvändning av batterisystem
Målet med projektet är att förbättra kunskapen om batterisystem med fokus på återanvändning och återvinning av batterisystem för en framtida hållbar miljöutveckling. Den omfattande...
Bedömning av professionellt agerande: Sjöfartens teknologier, kunskap och undervisningspraktiker i...
Sjöfartsutbildning utgör ett exempel på en utbildning som under de senaste decennierna genomgått genomgripande förändringar: från ett system av lärlingskap till en akademisk...
Behavioural based safety services and accident causation analysis
Mer information om projektet finns på Chalmers engelska sidor.
Belagda värmeväxlare som självrengörande produktgaskondensorer
Kontrollerad kylning av produktgasen från en ångblåst förgasare är utmanande på grund av den överhängande risken för tjärbeläggningar på värmeväxlarytorna. För att undvika detta...
Besst -Breakthrough in European Ship and Shipbuilding Technologies
Konkurrenskraftiga, miljövänliga och säkra fartyg är målet för BESST. Fokus ligger på passagerarfartyg, färjor och stora lustjakter, men resultaten kommer kunna tillämpas även på...
BioFoulControl - Development of innovative and sustainable technology for control of marine...
Ordet anti-fouling är förmodligen oftast förknippat med anti-bottenfärger på fartygsskrov. Påväxt förekommer dock även inuti kylsystemen (värmeväxlare) på fartyg och kan så småningom...
Biofouling solutions that can improve energy consumption of vessels
The aim of this project is to establish reliable methods for evaluation of frictional resistance of hull coatings as well as different stages of fouling through experimental work...
Blockbromsning – kapacitet, slitage och livslängd (CHARMEC SD11)
Tread braking is a low-cost solution for trains for which the braking requirements do not exceed the limits of such brake systems. These limits relate to different aspects such as...
Bromsenergiåtervinning
Projektets syfte är att analysera bromsenergiåtervinning för personbilar med elektrifierad drivlina. Analysen inbegriper ett flertal olika elmotorkonfigurationer och bromskoncept...
Bränslebesparing med hjälp av däcksenergiförlustoptimering
Se engelsk sida för mer information. Samarbetande organisationer Volvo Group (Privat, Sweden)
Bränsleflexibel motorplattform (FLEX I)
Projektet syftar till att utvärdera och demonstrera tekniska alternativ för direktinsprutning av lågcetan/högoktan-bränslen med robust tändning för att erbjuda en framtida...
Bröstskadeprediktion vid krockprov med tunga fordon
Målen med projektet har varit att vidareutveckla och implementera metoder för förbättrat bröstskadekriterium och förbättrade dockinstrumenteringar vid krockprovning av tunga...
Butanol som bränsle för Dieselmotorer
Projekt syftar till att ge ökad kunskap om förnybara bränslen, högeffektiva förbränningssystem, kväveoxid- och partikelemissionsreduktion. Inom projektet kommer ett 20-tal olika...
CaFE
Cavitation, described as the formation of vapour/gas bubbles of a flowing liquid in a region where the pressure of the liquid falls below its vapour pressure, often leads to vibration...
CALC++ programmering
Mer information om projektet finns på Chalmers engelska sidor.
Cargo Operations Studio
Fartygets drift och godshantering anses vara "orsaken till leverans", det vill säga det måste utföras på ett säkert och effektivt sätt ur många perspektiv. Olika typer av...
CARTRISK - Causal Relationships From Threat to Risk
Forskningsprojektet syftar till att definiera analysmetoder som kan bedöma risker i samband med olika typer av hot mot militära fartyg i kustområden.Läs mer om projektet på vår...
CFD-modellering av syngas förbränning i gasturbintillstånd, Turbokraft fas 2
Forskningsprogrammet Turbokraft utvecklar teknik och kompetens för industri, universitet/högskolor och myndigheter inom området termiska maskiner och processer. Forskningen är...
Chalmers Ship emission measurements. Properties of particles related to fuel type and quality
Se engelsk sida för mer information.
Chalmers styrkeområde Transport – finansiering 2010
Study the effects from simulator training of cargo operations, load handling and port logistics – can a higher efficiency be reached which has a positive effect on logistics flow in...
Chalmers styrkeområde Transport – finansiering 2011
Intermodalitet kopplat till konceptutveckling av framtidens lastbärare till sjöss Konsekvenser av fartygstransporter i Arktisk miljö – logistik, struktur, säkerhet Ruttplanering för...
Chalmers styrkeområde Transport – finansiering 2012
RESEARCH TOPICS AND CONTRIBUTIONS 2012 Effectiveness in short sea shipping - The impact of cargo space design Consequences from shipping in the Arctic – logistics, marine structures...
Chalmers styrkeområde Transport – finansiering 2013
RESEARCH TOPICS AND CONTRIBUTIONS 2013 Short sea shipping – efficiency, safety and environmental impact Lightweight structure design – a possibility to utilise ships more effectively...
Chalmers styrkeområde Transport – finansiering 2014
RESEARCH TOPICS AND CONTRIBUTIONS 2014 Short sea shipping – efficiency, safety and environmental impact (Sjöfartsskyttel 2.0). Safe and efficient Shipping in Arctic waters – a new 2...
Chalmers styrkeområde Transport – finansiering 2015
RESEARCH TOPICS AND CONTRIBUTIONS 2015 Project application to H2020 call together with DTU in Denmark: ship transport efficiency, logistics aspects, ship design, ship routeing and...
Chalmers styrkeområde Transport – finansiering 2016
RESEARCH TOPICS AND CONTRIBUTIONS 2016 Project application to Horizon 2020-project EDGE. Continuation of the project “Route planning with respect to structural response – consequences...
Chalmers styrkeområde Transport – finansiering 2016
Stöd till medverkan och utveckling av samarbeten inom projektet CaFE, främst kopplat till stärkt samarbete med Inst tillämpad mekanik och företag som arbetar med kavitation inom...
Chalmers styrkeområde Transport – finansiering 2017
RESEARCH TOPICS AND CONTRIBUTIONS 2017 Project application Horizon 2020-project SEDNA. Route planning with respect to structural response – consequences on ETA and environmental...
Chalmers styrkeområde Transport – finansiering 2017
Stöd till medverkan och utveckling av samarbeten inom projekten Aktiv strömningskontroll för minskat motstånd och UnikAI, samt deltagande i arbetsgrupper inom NATO STO Applied Vehicle...
Chalmers styrkeområde Transport – finansiering 2018
RESEARCH TOPICS AND CONTRIBUTIONS 2018 Support to the Horizon 2020-project SEDNA. Route planning with respect to structural response – consequences on ETA and environmental impact...
Chalmers styrkeområde Transport – finansiering 2018
Stöd till medverkan och utveckling av samarbeten inom projekten Aktiv strömningskontroll för minskat motstånd och UnikAI, samt deltagande i arbetsgrupper inom NATO STO Applied Vehicle...
Changing antifouling practices for leisure boats in the Baltic Sea (CHANGE)
The coastal environment of the Baltic Sea receives a substantial supply of toxic compounds e.g., copper, zinc and tributyltin (TBT) from new and old paints used to deter fouling of...
Characterisation of exhaust gas emissions from a pilot vessel using renewable methanol for propulsion
Se engelsk sida för mer information. Samarbetande organisationer ScandiNAOS AB (Privat, Sweden)
Characterisation of exhaust gas emissions from a pilot vessel using renewable methanol for propulsion
The objective of the GreenPilot project is to demonstrate that the use of methanol as a fuel can reduce the environmental impact. This will be done by converting a pilot boat to...
Characterize and understand the chemical and fluid dynamic: experimental marine exhaust gas scrubber
The aim of this project is to characterize and understand the chemical and fluid dynamic parameters in an experimental marine exhaust gas scrubber.
CIDER
CIDER bygger vidare på den framgångsrika utvecklingen av SAFT-verktyget, vilket tillåter fysikaliskt baserad prediktion avbuller utgående från trajektorie-, flygplans...
CO2 REduction for long distance transport (CORE)
The project proposal CORE (CO2 REduction for long distance transport) is a collaborative large-scale integrating project for a call within FP7-SUSTAINABLE SURFACE TRANSPORT...
COLSAFE - Ship Collision Safety Assessment
Hur lång tid tar det för ett fartyg att kantra efter det har träffats av ett annat fartyg? Olika kollisionsscenarier utreds och jämförs med tanke på olika fartygstyper...
Completing management options in the Baltic Sea Region to reduce risk of invasive species...
Aim of the COMPLETE project is to minimize the introduction and spread of harmful aquatic organisms and pathogens by shipping through the development of consistent and adaptive...
Computation of aeroacoustic sources and sound propagation for urban challenges
The overreaching goal of the proposed project is to advance the use of aeroacoustics simulations of vehicles and develop suitable sound propagation methods for application to...
Computation of aeroacoustic sources and sound propagation for urban challenges, part 2
Moving into 2020, the overreaching goal of the proposed project is to advance the use of aeroacoustics simulations of vehicles and develop suitable sound propagation methods for...
Computation of ship waves
Läs mer om projektet på vår engelska webbplats
Computational Aero-acoustic Analysis of Low-noise Airframe Devices with the Aid of Stochastic Method...
The CALAS project addresses, by means of computational aero-acoustic (CAA) analysis, low-noise airframe concepts (CfP topic No: JTI-CS-2011-3-GRA-02-018), including a wing-section...
Concept validation study for fuselage wake-fillIng propulsion integration (CENTRELINE)
The CENTRELINE project aims at maximising the benefits of aft-fuselage wake-filling under realistic systems design and operating conditions. The concept realises fuselage wake-filling...
Conceptual gas turbine modeling for oxy-fuel cycles. Turbokraft phase 2
Se engelsk sida för mer information. Samarbetande organisationer Siemens industrial turbomachinery (Privat, Sweden) Lunds universitet (Akademisk, Sweden) GKN Aerospace Sweden...
Constrained Propeller Optimisation
Läs mer på vår engelska webbplats
COVER - Bedömning av CO2 och energieffektivitet hos fordon i verklig användning
Projektet syftar till att utveckla metoder och processer för bedömning och minskning av koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning i nästa generations fordon, inklusive kommande...
COVER – Bedömning av CO2 och energieffektivitet hos fordon i verklig användning
Research Motivating Problem: Real vehicle usage rarely corresponds to what was anticipated in development and sales stages. Hence, vehicles are not optimal for their actual...
Crash causation and road user behaviour modelling based on naturalistic data with video
Mer information finns på Chalmers engelska sidor
Cyclist Interaction with Automated Vehicles – CI-AV
Cyclists pose incredible challenges for automated driving because their movements are hard to predict, and they may suffer severe injuries even from a low-speed collision with a...
Cyklistkomfortgränser: forskningsöversikt och experimentell ram
Se engelsk sida för mer information.
Decision Aid for Marine Munitions (DAIMON)
Naturlig och mänsklig spridning av gift från dupmade kemiska stridsmedel. Samarbetande organisationer International Dialogue on Underwater Munitions (Non profit...
Definiera och klassificera nya elektrifierade fordon för personmobilitet
Syftet med detta projekt är att bidra till förståelsen för hur digitaliseringens möjligheter kommer att förändra trafiksystem och bidra till ett hållbart samhälle. Detta projekt...
Demonstrating the value of blade strain gauges for efficient wind tubine operations
Se engelsk sida för mer information.
DEMOPS - Maskininlärningsbaserad modellering av hastighetseffekt för att minska bränslekostnader och...
Ett fartygs bränsleförbrukning kan öka avsevärt när man seglar under hårda havsförhållanden. Alla åtgärder för att öka fartygets energieffektivitet måste förlita sig på noggrann...
Design and modelling of innovative machinery systems for large ships
Projektet syftar till att utforma och optimera den kombinerade anläggningen Ship Power som huvudsakligen består av dieselmotor och WHR system. Läs mer om projektet på vår engelska...
Designkriterier för ballastfria spår (CHARMEC TS19)
According to technical specifications issued by Trafikverket, the construction of future high-speed lines in Sweden will be based on slab track design. Project TS19 aims at providing...
Desso - Design for survival onboard
Målet med projektet var att konstruera ett fartyg som kan hålla sig flytande tillräckligt länge efter en olycka så att passagerare och besättning ombord kan räddas med hjälp av vanlig...
Detaljerad analys av strömning i rymdmunstycken under uppstartsförlopp
Se engelsk sida för mer information.
Detaljerad Flödesanalys för Rymdmunstycken (DFR)
Se engelsk sida för mer information. Samarbetande organisationer GKN Aerospace Sweden (Privat, Sweden)
Development of Predictive Models for Spray Breakup
Summary: This grant is aimed at more predictive models for primary breakup of sprays. It combines model development with detailed experiments. Experiments will use transparent...
Development of Virtual Steering Control and Steering Feel Model Reference
This project aims to develop a concept of closed loop steering feel control such that from artificial to realistic steering feedback can be provided to the driver depending on the...
Digital twin of the new multi-burner test facility at Chalmers power central
The proposed project will create a framework for a digital-twin to the new 6 MW multi-burner test facility at Chalmers power central. The new boiler, known as KC 4.0, will be...
Direktinsprutad Förbränningsmotor för Biogas
Projektet ska undersöka olika koncept för direktinsprutad gas i förbränningsmotorer som kan fungera med olika inblandning av biogas/naturgas och vätgas med målsättningen att ge ökad...
Distribuerad framdrivning mellan enheter i en lång fordonskombination
Projektet syftar till att studera distribuerad framdrivning i långa tunga fordonskombinationer för att uppnå lägre bränsleförbrukning och samtidigt få bättre start- och...
DIV - Driver Interaction with Vulnerable Road Users
Every year, vulnerable road users (VRU: cyclists and pedestrians) account for about 28% of all road fatalities in Europe. Because of their intrinsic vulnerability, cyclists and...
DME-teknik för Euro VI/US10
Syftet med projektet är att öka förståelsen av DME-förbränning och därmed vidareutveckla dagens DME-motor- och lastbilsteknik för att höja motorns verkningsgrad till i nivå med...
Drag Reduction in Turbulent Boundary Layer via Flow Control (DRAGY)
The proposed project “Drag Reduction via Turbulent Boundary Layer Flow Control” (DRAGY) will approach the problem of turbulent drag reduction through the investigation of...
Drag Reduction on Passenger Vehicles
Mer information om projektet finns på Chalmers engelska sidor.
D-Rail: Teknisk/vetenskaplig koordination
Projektet berör rollen som teknisk / vetenskaplig koordinator i projektet D-RAIL (http://d-rail-project.eu). Rollen innebär i princip ett ansvar för kvalitetssäkringen av rapporter...
Drakens väg - Optimering av strömkraftverk i havet
Projektet syftar till att ta fram förfinade instationära ström- och turbulensfält förtidvattenströmmar utan ett tidvattenkraftverk. Projektet avser också ta fram enmodell för att...
Driftcykelgenerering för effektiv energianvändning (OCEAN)
Projektet ska utveckla ett verktyg för att göra nästa generation av fordon mer energieffektiva genom att tydligare kunna designa och konfigurera fordon för deras transportuppdrag. Om...
Driver modelling and cross-cultural analysis of driving styles based on large-scale driving data
Se engelsk sida för mer information. Samarbetande organisationer Nagoya University (Akademisk, Japan)
Driver models for automated driving
Se engelsk sida för mer information.
Driver response to transient disturbances on vehicles in safety critical situations
Mer information om projektet finns på Chalmers engelska sidor.
Driving Comfort and Tracking Ability of Vehicles on Floating Bridges Moving due to Wind and Water...
Research Motivating Problem: Norwegian Public Roads Administration (NPRA) is projecting a number of bridges along the Norwegian east coast. The roadway will sway, heave and roll due...
Durability analysis of cables and mooring used in systems for harvesting of renewable ocean energy
Havsenergi är ett område med förnybar energi som får allt större uppmärksamhet. Historiskt sett har denna förnybara energikälla inte varit kommersiellt gångbar. Tekniksprång inom...
Dynamisk fartygsdimensionering
I utvecklingen mot effektivare transporter, energisnål operation och minskad miljöpåverkan till sjöss tenderar skroven att bli större än tidigare (IMO 2015). Det finns en stor...
Dyndeck - Dynamics of Vehicle-Deck Interactions
Projektet rör modellering och analys av fordonets-fartygets däckinteraktioner. Läs mer om projektet på vår engelska webbplats.
ECMWF: Copernicus Climate Change Service (C3S) for Ship Navigation
Se engelsk sida för mer information. Samarbetande organisationer Laurin Maritime AB (Privat, Sweden) B-open Solutions S.l.r. (Privat, Italy) G.M.S. Global Maritime Services Ltd...
EcoSail - Miljövänlig och kunddriven Sailplan optimeringstjänst
The overall vision is to bring our patented EcoSail technology to full market maturation, to pilot the system and to arrive at its commercialisation as a new energy efficiency and...
Effekter av sjöfartens utsläpp på planktonsamhällen
Se engelsk sida för mer information. Samarbetande organisationer University of California at Irvine (UCI) (Akademisk, United States)
Effekter av sjöfartsinducerad omblandning i farleder
Se engelsk sida för mer information. Samarbetande organisationer SMHI (Offentlig, Sweden)
Effekter på havsmiljön av att flytta över godstransporter från vägtrafik till sjöfart
Se engelsk sida för mer information. Samarbetande organisationer Havsmiljöinstitutet (Okänd, Sweden) Linnéuniversitetet (Akademisk, Sweden)
Effektiv parameterskattning för katalysatormodeller – metodvalidering på flerskiktskatalysatorer
The project is a cooperation between Scania CV AB , Johnson Matthey AB and Chalmers University of Technology, Chemical Reaction Engineering . The research is done in the form of a...
Effektiva kylare
Se engelsk sida för mer information.
Effektivitetsbedömningar av båtbottenfärger
Riskbedömning av båtbottenfärger, även kallade antifoulingfärger, skiljer sig åt mellan EU-länder. Detta har resulterat i att färger med högt läckage är tillåtna i vissa länder medan...
Effekttät VärmeÅtervinning för Flygmotorer
Syfte och mål. Projektet syftar till att öka kunskapen om möjligheter med en luftbaserad system för utvinning av mekanisk energi ur avgasvärmen från en flygmotor. Målsättningen är att...
Efficient, Safe and Sustainable Traffic at Sea (EfficienSea) 2
The trend in navigational accidents no longer appears to decrease. In a Formal Safety Assessment (IMO NAV59-6, Annex 1) 5.544 navigational and 7.275 other accidents resulted in the...
Efficient, Safe and Sustainable Traffic at Sea (EfficienSea) 2
The trend in navigational accidents no longer appears to decrease. In a Formal Safety Assessment (IMO NAV59-6, Annex 1) 5.544 navigational and 7.275 other accidents resulted in the...
eFläktar, grundförutsättning för eMobilitet
Syftet med projektet är att med hjälp av simulering och prov studera inverkan av generiska störningar på prestanda hos elektriska fläktar för el- och hybridfordon. Simuleringsmetoder...
Ekotoxikologiska effekter av Seawater Srubbing och dess koppling till havsförsurning
Utsläpp av partiklar och de försurande ämnena svaveldioxider (SOX) och kvävedioxider (NOX) till luft kan påverka både mänsklig hälsa och miljön negativt. Med det i åtanke har IMO...
ELASTMOOR - Elastiska förankringssystem för vågenergiomvandlare
Syftet är att förbättra kunskapen om hur elastiska förankringssystem skall designas för vågenergiomvandlare. Det kommer att uppnås genom att samla in data från (i) laboratorietester...
Electrical Vehicle Battery Cooling System
Explore possibilities of extending and modifying developed CFD procedures for applications on transient one- and two-phase cooling refrigerant flows occurring in cooling system of...
Electricity or electrofuels for a future short sea shipping without harmful emissions
The shipping sector is facing a period of large investments to reduce environmental impact and reach carbon dioxide (CO2) reduction targets. In this project the life cycle...
Electrified Road Infrastructure - opportunities and barriers for different zero emission technologies
Se engelsk sida för mer information.
Electrochemically assisted syngas fermentation
Extensive energy system changes will be necessary to replace fossil fuels. It is expected that the demand for food, bio-energy and other bio-based products will increase dramatically...
Elektrifiering av marin urbana transportsystem – Förstudie laddning
Världens städer står inför stora utmaningar när det gäller att möta behovet av effektiva och fossilfria transporter av gods och människor utan skadliga emissioner. Elektrifiering har...
Elektrisk fordonets batterikylsystem
Se engelsk sida för mer information.
Elektrisk och Termisk modellering av batteripack
The aim of this project is to enhance the combined electro-chemical-termo-modelling of a lion battery cell, as well as for these cells put in a battery pack. This is to be done using...
Elektrobränslens roll som drivmedel
Projektet syftar till att fördjupa kunskapen om elektrobränslen genom att kartlägga och analysera den tekniska och ekonomiska potentialen samt analysera elektrobränslens roll i ett...
ELSAA - Effektiv storskalig aerodynamisk analys
En jetmotor utgör ett komplicerat system vilket traditionellt har framtagits på komponent basis där intilliggande komponenters interagerande har beaktats iterativt. En förändrad...
Emission Aftertreatment
Summary: Emissions from ICE are important because they have a significant effect on human health and the environment. Emission levels have always been a key performance indicator...
En databas med STATistisk METeorologisk data för procedurkonstruktion (STATMET)
The project is initiated by an initial phase that investigates the previous use of historical meteorological data in curved instrument flight procedure design, both on a national and...
En jämförande studie av rörelser, verbala och visuella signaler i automatiserade körsystem (ADS)
An automated driving system (ADS) will need to communicate its intended actions in order to avoid alarming or surprising drivers and other occupants of a vehicle. This communication...
En kontinuummodell för Brownsk rörelse i förtunnande gas-partikelflöden
Mycket små partiklar, med diametrar mellan en nanometer och en mikrometer, förekommer i stora antal både naturligt och i av människan skapade processer. De bildas till exempel i form...
En lastad ledskenas värmeöverföring
Syftet med projektet har varit att studera värmeöverföringen för en lågt omlänkande strukturell ledskena, genom mätningar i turbinriggar på Oxford University och Chalmers Tekniska...
En lastad ledskenas värmeöverföring 2
Projektet syftar till att studera en lastad ledskenas värmeöverföring, med mål att ta fram validerade analysmetoder (CFD) och korrelationer, som behövs i kommande utvecklingsprojekt...
En ny teknik att reducera motståndet hos skrov med nedsänkt akterspegel
För båtar och fartyg som körs i det halvplanande eller helplanande fartområdet är tvärt avhuggna akterskepp med akterspegel den enda möjliga konstruktionen. Om båtens linjer skulle...
En skrubbermodul för studier av "seawater scrubbing" - en avgasreningsmetod för fartygsavgaser
Se engelsk sida för mer information.
Enabling cryogenic hydrogen-based CO2-free air transport (ENABLEH2)
Flightpath 2050 very ambitiously targets 75% CO2 and 90% NOx emissions reductions, relative to year 2000. It is highly unlikely that these targets will be met with carbon containing...
E-Nav - Efficient Electronic Navigation at Sea
Syfte och mål: Vi kommer att utveckla ett ruttplaneringssystem för sjöfart. E-NAV kommer att få data i realtid från meteorologiska data källor, kustövervakning system, andra fartyg...
Energi- och inbyggnadseffektivt elektrifierat drivsystem
Projektets fokus är utvecklingen av ett nytt patententsökt elektriskt drivlinesystem med potential för ökad energieffektivitet på 5 %. Den ska kunna utnyttjas för medeltunga...
Energieffektiv emissionsreduktion II
Projektets huvudsyfte är att utveckla effektiva metoder för att optimera motorkoncept med avseende på bränsleförbrukning och avgasrening. Projektet utgår från väletablerade metoder...
Energieffektiv fallfilmsindunstning genom strukturerade värmeytor
Projektet syftar till att utveckla ny, kostnadseffektiv indunstningsteknik genom effektivare värmeytor som kan användas i massa- och pappersindustrin (indunstning av svartlut) samt...
Energieffektiv maritim transport genom autonoma observationer av hav och is - EMTOI
Any marine energy and transport related activity benefit greatly from correct description of the Meteorological and Oceanographic (MetOcean) conditions that a marine structure will...
Energieffektiva fartyg med luftkammare
Projektet syftar till att kartlägga hydrodynamiska effekter som påverkar utformingen av ett s.k. Air Cavity Ship (ACS) för ett deplacerande fartyg och ge stöd, genom kunskaps- och...
Energieffektiva transmissioner
Denna ansökan är en del av det transmissionskluster som AB Volvo, Scania, Chalmers och KTH håller på att bygga upp. Ansökan avser en doktorand på vardera Chalmers och KTH. Projektet...
Energieffektivare sjöfart genom minskad skrovpåväxt
Den energi och mängd bränsle som behövs för framdrift av fartyg påverkas av många olika faktorer. En betydande faktor är skrovets kondition och grad av marin påväxt (biofouling). För...
Energieffektivare sjötransporter genom energisystemanalys av fartyg
Sjöfarten står idag för 90% av världens godstransporter. Prognoser för världens transportbehov 2050 tyder på en fördubbling jämfört med dagens nivå dvs antalet sjötransporter kommer...
Energiledningssystem inom sjöfart
Fartyg drivs i dag nästan uteslutande med fossila bränslen. Tillgång på fossilfria bränslen för sjöfart är också begränsad och andra transportslag förväntas använda de tillgängliga...
Energistyrning för hybridfordon/plug-in hybridfordon och optimering av räckviddsförlängare
Projektet syftar till att utveckla ny kunskap om en räckviddsförlängare (Range Extender) med avseende på förbrukning, emissioner och ljud, utveckla optimeringsstrategier för en...
Energy Systems Modeling in Shipping
Läs mer på vår engelska webbplats
Energy-efficient LOw-emission Vehicle laboratory, att skapa testbädden (ELOV )
Utmaningarna att utveckla energieffektiva och lågemitterande vägfordon ökar och ytterligare forskning behövs. Emissionslagstiftningen ställer nya krav på lägre utsläppsnivåer. Krav på...
Engine Breakthrough Components and Subsystems (E-BREAK)
Future aero engines will need to be more efficient and contribute to the reduction on environmental impact of air transportation. They must reach some standards of performance by...
Engine Combustion Network
Målet med projekten är att tillämpa ballistic imaging till Engine Combustion Network Spray A, en representativ bränsle spray från låg-temperatur Diesel förbranningsmotorer. På grund...
Engine Module Validators (ENOVAL)
The ENOVAL project will provide the next step of engine technologies to achieve and surpass the ACARE 2020 goals on the way towards Flightpath 2050. ENOVAL completes the European 7th...
Enhanced safety of ice-strengthened ship hulls in the Baltic Sea (pre-study ICEULTIMATE)
The main project objective is to analyse the accidental limit state of ship hull structures at ice-covered sea areas designed according to the Finnish-Swedish Ice class rule and IACS...
Environmental impact from sea transport from a life cycle perspective
Projektet syftar till att utveckla metoder och verktyg för miljöbedömning av bränsle/energi inom sjöfarten. Den inledande fasen har fokuserat på en fallstudie om olika fossilbaserade...
EONav - Earth Observation for Maritime Navigation
EONav presents an entirely new concept of combining space-based remote sensing observations which are offered by Copernicus with local maritime ship observations to aid maritime sail...
Estimering av fordonshastighet och väglutning i hybridfordon
Projektet har utvecklat en metod för att uppskatta (estimera) längshastigheten hos ett fordon (longitudinell hastighet) och lutningsvinkeln hos vägen som fordonet kör på för att...
eUropean naturalistic Driving and Riding for Infrastructure & Vehicle safety and Environment (UDRIVE)
Road transport is indispensable for the exchange of goods and persons, but at the same time has severe negative consequences, among others related to road safety and environment. In...
Evaluation of marine gas propulsion alternatives for pilot vessels
Se engelsk sida för mer information.
Evaluation, control and Mitigation of the EnviRonmental impacts of shippinG Emissions (EMERGE)
The objectives of EMERGE are (i) to quantify and evaluate the effects of potential emission reduction solutions for shipping in Europe for several scenarios, and (ii) to develop...
Experimental and numerical investigations of cooling air flow in hydro power electric generators
Se engelsk sida för mer information.
Experimental and numerical study of a rough wall boundary layer
För att minska bränsleförbrukningen, förlust av hastighet och utsläpp i vatten, finns det ett ökat behov av att veta hur mycket motstånd som orsakas av påväxt på skrov . Påväxt är...
Experimental validation of heat exchanger concept for increased turbomachinery process efficiency...
Se engelsk sida för mer information. Samarbetande organisationer GKN Aerospace Sweden (Privat, Sweden) Siemens industrial turbomachinery (Privat, Sweden)
Experimentally Validated DNS and LES Approaches for Fuel Injection, Mixing and Combustion of...
Economical, geopolitical and social trends arising from environmental concerns are precipitating legislative actions for the partial substitution of diesel by cleaner fuels. Natural...
Experimentell aerotermisk studie av nästa generations flygmotorkomponenter
Chalmers och GKN Aerospace Engine Systems samarbetar i detta Clean Sky 2-projekt, som Chalmers har vunnit via en öppen utlysning, med GKN som en så kallade Topic Manager. En unik...
Experimentell provning av maximal bärförmåga hos en balkstruktur tillverkad av sandwichmaterial
The aim of the project was to carry out an experimental testing programme on full-scale composite beam structures that can be used in large-scale merchant vessels. The main objective...
Fallfilmsindunstare med högeffektiva värmeväxlarytor - Reduktion av osäkerheter inför industriell...
Syftet med projektet är att stärka designunderlaget för fullskalig implementering av i tidigare projekt identifierade högeffektiva strukturerade värmeöverföringsytor för...
Falstruct - Fatigue and ageing of lightweight structures
Syftet med forskningen är att bedöma lämpligheten av att använda kompositer (fiberarmerad plast) för konstruktion av större strukturella delar av handelsfartyg. Nya metoder och...
Fartygsrörelser och tilläggsmotstånd i vågor med olika riktning
Modern ship hulls having a pronounced bow flare and wide flat transom sterns introduce wave loads that cannot be handled accurately by traditional methods. A new generation of...
FFI Safe Roadtrains for Efficient Transports
Det går att spara upp till 25 % bränsle och därtill utrymme på vägen genom att köra lastbilar i sk ´fordonståg´, men många nyckelteknologier behöver forskningsarbete för att nå...
Field Data Analysis Platform
Mer information om projektet finns på Chalmers engelska sidor.
Fler kvinnliga studenter med toppbetyg - eliminering av könsskillnader i inledande programmering
Male students are almost twice as likely as female students to receive the highest grade in the “Programming in Matlab” course in the Mechanical Engineering program at Chalmers. It is...
Flermålsoptimering av boggisystem och vibrationskontroll
Mer information om projektet finns på Chalmers engelska sidor.
Flow in turbines during new operating procedures
Due to the new intermittent electric energy sources, hydropower is forced to run more and more at off-design conditions and to regulate the operating conditions. This causes flow...
Flow-induced vibrations and failure of axial fan blades in electric generators
Axial ventilation by use of axial fans was the most common cooling concept for hydropower generators in Sweden during the 50-70’s when the main part of the Swedish hydropower plants...
Fluid Structure Interaction
Läs mer på vår engelska webbplats
Flödesmätning vid vattenjetförsök
Projektets syftar till att förstå ett komplicerat strömningsproblem av mycket stort praktiskt intresse för SSPA. Det gäller mätning av volymflödet i aggregatet hos vattenjetdrivna...
Forankringslösninger for store bölgekraftanlaeg
Se engelsk sida för mer information. Samarbetande organisationer Wave Dragon APS (Privat, Denmark) Floating Power Plant (Privat, Denmark) Aalborg Universitet (Akademisk...
Forskning och utvecklingstjänst gällande D-Rail, tillägg.
Se engelsk sida för mer information.
FOT-E (Field Operational Test dataset Enrichment)
Projektets mål är att extrahera data i insamlade videofilmer, från tidigare datainsamlingsprojekt, klassificera beteenden och rörelser, för att skapa en förbättrad databas. Denna...
FoU av dynamiska lågspänningskablage mellan boj och flytande hubb i ett marint energisystem
Projektet har som syfte att utveckla en dynamisk lågspänningskabel som är kostnadseffektiv och anpassade för havsenergiteknologier och deras utmaningar. Behovet har identifierats inom...
Fr8Rail-2 Digitalization and Automation of Freight Rail (CHARMEC EU20)
The Fr8Rail-2 project (S2R-CFM-IP5-01-2018) is a project within the Horizon 2020 Framework Programme under the Shift2Rail Joint Technology Initiative. The ten work packages (WP) in...
Framhjulsinducerad självnedsmutsning
Se engelsk sida för mer information. Samarbetande organisationer Scania CV AB (Privat, Sweden) Volvo Cars (Privat, Sweden) Linköpings universitet (Akademisk, Sweden) RISE Research...
Framtida alternativa transportbränslen
Dagens grundmotorkoncept har ett antal inbyggda begränsningar som man på olika sätt försöker kringgå för att höja verkningsgraden. Det största problemet är att en signifikant andel av...
Framtida alternativa transportbränslen
Det ökande transportbehovet och de ändliga tillgångarna på fossil energi tillsammans med en förväntad klimatförändring på grund av utsläpp av växthusgaser utgör de kanske största...
Framtida bränsleval för flyg, sjöfart och vägtransporter ur ett energisystemperspektiv
Se engelsk sida för mer information. Samarbetande organisationer IVL Svenska Miljöinstitutet (Forskningsinstitut, Sweden)
Front- och sneda kollisioner: Utvärdering av skaderisk och skyddssystem för uppgraderade THOR dockan
Syftet är att få en djupare förståelse av bröstbelastning av den uppgraderade Thor-dockan i frontal och vinklad belastning av avancerade skyddssystem,. Projektet syftar också till att...
Främjande av Chalmers forskning inom förnybar energi offshore
The energy potential in offshore renewable energy (ORE) resources, including offshore wind, tidal, and wave resources, is sufficient to support the electricity demand world-wide. For...
Fundamental studies of transient sprays
Se engelsk sida för mer information.
Future Occupant Safety for Crashes in Cars (OSCCAR)
OSCCAR uses a comprehensive integrated approach for the development of future advanced occupant protection systems. It will provide a unique human body model (HBM)-based development...
Förbränningsmotor för parallellhybrid
Projektet syftar till att ta fram metoder och modeller som möjliggör optimering av förbrukning och emissioner vid godtagbara ljud och vibrationer.Inom projektet kommer en trecylindrig...
Förbättrad energieffektivitet och klimatisering hos batteridrivna fordon genom inkapsling av...
Se engelsk sida för mer information. Samarbetande organisationer Volvo Group (Privat, Sweden) Volvo Cars (Privat, Sweden)
Förbättrad prediktering av flödesseparation på vägfordon
Syftet med projektet är att utveckla kunskap kring fysiken bakom separationsfenomen för luftströmning kring vägfordon. Detta ska ske genom vidareutveckling av numeriska och...
Förbättrad prestanda hos fartygs framdrivningssystem genom energisystemanalys
The project aims to strengthen the cooperation between Chalmers and MARIN, The Netherlands, within the area of analysis of ship system performance by supporting research visits...
Förbättrad propellerprestanda för isgående fartyg
Sjöfartstrafiken har på senare tid ökat både i Östersjön och i Arktis. Allt eftersom klimatet blir varmare väntas denna trend fortsätta. Statistiken visar att skadade propellrar...
Förbättrad riskbedömning av båtbottenfärger
Projektet är ett sammarbete mellan forskare på Chalmers och Stockholms universitet. Det övergripande målet med projektet är att minska tillförseln av koppar från båtbottenfärger samt...
Förbättrad stabilitet och manöverbarhet för fordon med elektrisk drivlina (ImprStabMan)
Projektdeltagare är även Adithya Arikere (Industrial graduate student) och Gunnar Olsson (adjungerad professor) Samarbetande organisationer E-AAM Driveline Systems (Privat...
Förbättrad stabilitet och manövrerbarhet för fordon med elektrisk drivlina - fas 2 (ImpStabMan 2)
Syftet med projektet är att bidra till ökad trafiksäkerhet m h a nya säkerhetsfunktioner baserade på elektrifiering av drivlinan. Målet med fas 2 av projektet är att kvantifiera...
Förbättrad tillgänglighet och minskad livscykelkostnad för spårväxlar
Mer information om projektet finns på Chalmers engelska sidor.
Förbättrad överlevnadsgrad och tillförlitlighet för mekaniska vågkraftsdelsystem
Projektet syftar till att öka överlevnadsförmågan för vågkraftverk och därmed minska behovet av dyra experiment och kostnader för underhåll och reparationer till havs. Det ska göras...
Förbättrade prognosmetoder för sjöfarten
Se engelsk sida för mer information. Samarbetande organisationer SSPA Sweden AB (Privat, Sweden)
Förbättrade prognosmetoder för sjöfarten - Energy Saving Devices
Se engelsk sida för mer information. Samarbetande organisationer SSPA Sweden AB (Privat, Sweden)
Förbättrat kriterium för ytinitierad rullkontaktutmattning
Mer information om projektet finns på Chalmers engelska sidor.
Fördjupad branschkartläggning av den maritima näringen i Sverige ett bidrag till en kontinuerlig...
Syfte och mål - uppfyllelse Syfte och mål för projektet var att bidra till att fördjupa kunskapsunderlaget om den maritima näringen. Detta mål har studien uppnått till stora delar...
Förekomst av TBT på fartyg- och fritidsbåtsskrov
Den tennorganiska föreningen tributyltenn (TBT) är en biocid som användes frekvent i båtbottenfärger då den var extremt effektiv på att förhindra påväxt på båt- och fartygsskrov...
Förhindra olyckor och incidenter till sjöss för ett säkrare sjöfart- PICASSO
Picasso avser att studera och testa effektiva ICT lösningar med fokus på den mänskliga faktorn, nya tekniska lösningar för säkra fartyg och landverksamhet samt kvalificerad och riktad...
Förstudie 1412 Metodutveckling för beräkning av laster och rörelser hos flytande konstruktioner
En fullt ickelinjär potentialströmningsmetod för att beräkna våglaster, rörelser och motstånd i vågor för fartyg har tidigare utvecklats vid Institutionen för Sjöfart och Marin teknik...
Förstudie om myndighetsgemensam AUV
Se engelsk sida för mer information. Samarbetande organisationer Sjöfartsverket (Offentlig, Sweden) Blekinge Tekniska Högskola, BTH (Akademisk, Sweden) Försvarsmaktens dykeri och...
Förstudie rörande samverkansplattform för autonom sjöfart
Utvecklingen inom digitaliseringen och automatiseringen sker idag mycket fort. Allt tyder på att även marina transporter kommer påverkas i grunden vilket kommer att ge stora...
Förstudie: Analys av Paris MoU i relation till sjöfartens miljöpåverkan och konkurrensneutralitet
Se engelsk sida för mer information. Samarbetande organisationer Linnéuniversitetet (Akademisk, Sweden) Havsmiljöinstitutet (Offentlig, Sweden) Havs- och vattenmyndigheten (Non...
Förstudie: Deep Learning for Deep Water
Se engelsk sida för mer information.
Förstudie: Forsknings- och samhällsbehov av en testbädd inom sjömätning
Se engelsk sida för mer information.
Förstudie: Kemikalieutsläpp från fartygs tankrengöring
Se engelsk sida för mer information.
Förstudie: Testbädd för energieffektiva transporter inom konstruktionsanläggningar
Projektet har varit en förstudie med målet att ta fram en ansökan för en Testbädd för energieffektiva transporter inom konstruktionsanläggningar inom ramen för VINNOVAs program...
Förstudie: Testbädd för vägtågs-applikationer
Projektet har varit en förstudie med målet att ta fram en ansökan för en Testbädd för Vägtågtågspplikationer inom ramen för VINNOVAs program ´Testbäddar inom Miljöteknikområdet´...
Förstå och modellera turbulens skapad av bubblor
Se engelsk sida för mer information.
Generisk förbränningsforskning: GEN-CECOST
Syftet med projektet är att med grundläggande forskning utveckla verktyg, avancerad diagnostik och modellering för djupare förståelse och ökade kontrollmöjligheter av...
GIENAHS - Grasping Innovation in Europe through a closer iNterAction between HEIs and SMEs
GIENAHS intends to take up the challenge of contributing to the growth of innovation culture in European SMEs by developing a modern and common European standard for interaction HEIs...
Global Shipping: Linking policy and economics to biogeochemical cycling and air-sea interaction...
Se engelsk sida för mer information. Samarbetande organisationer Helmholtz (Forskningsinstitut, Germany) L’Institut Universitaire Européen de la Mer (IUEM) (Forskningsinstitut...
GOTRIS
Göta Älv River Information Services Läs om projektet på vår engelska sida.
Grafen på fartygsskrov för minskad korrosion och påväxt (GRAMMAR)
Syftet med projektet var att undersöka möjligheterna för ett miljömässigt hållbart grafen-baserat färgsystem med kombinerad effekt mot både påväxt och korrosion på fartyg och marina...
Grundläggande forskning av den maximala kompressiva styrkan av förstyvade plåtstrukturer i fartyg...
Structures such as bridges, ships and offshore installations are designed to operate in temperatures from -50 to +60 degrees Celcius. These structures are often made of metalic...
Grundläggande forskning av den maximala kompressiva styrkan av förstyvade plåtstrukturer i fartyg...
The behavior of stiffened plate structures until and after the ultimate strength is reached is highly nonlinear involving geometric and material nonlinearities. Various types of...
Grundläggande förståelse och beräkningsmetoder för Stirlingmotorer
Det övergripande syftet var att skapa förutsättningar för att konstruera en Stirlingmotor med state-of-the-art egenskaper. Delmål var karaktärerisera nuvarande motor med provning...
Grön Flygteknisk Motdemonstration
Målet är att demonstrera flygmotorkomponenter med motorsystem-integratörerna både i Europa och USA. GFM-Demo möjliggör ett större deltagande för Volvo Aero i Clean Sky. Syftet är att...
Handlingsplan för invasiva arter i akvatisk miljö
I detta tvärvetenskapliga forskningsprojekt kring marina invasiva främmande arter, (Invasive Alien Species, IAS), kommer vi arbeta med fyra steg i en kedja av...
HASARD- Holistic Assessment of Ship Survivability and Risk after Damage
Syftet är att utveckla en övergripande beräkningsmodell som kan användas kvalitativt för att studera och utvärdera tillståndet på fartyg med ett skrov som har skadats genom t.ex...
HELCOM ALIENS 3
Se engelsk sida för mer information.
Heterogeneous Traffic Groups Cooperative Driving Behaviours Research under Mixed Traffic Condition
Syfte och målProjektet har som mål att utveckla ny metodik för att utvärdera trafik-säkerhet och flöde då autonomt körda fordon kör tillsammans med manuellt körda fordon på landsväg...
High efficient Particulate free Gasoline Engines (UPGRADE)
The UPGRADE project aims to support the transition to a high efficient, cleaner and affordable powertrain technology systems, based on Spark Ignited GDI (Gasoline Direct Injection)...
High EGR Combustion System
Se engelsk sida för mer information.
High Speed Control of Long Combination Heavy Commercial Vehicles within Safe Corridors
Mer information om projektet finns på Chalmers engelska sidor.
Higher Efficiency, Reduced Emissions, Increased Reliability and Lifetime, Engines for Ships...
This EU project is conducted in a work-package collaboration with MAN Turbo and Diesel in Copenhagen, Denmark. To support their model developments, we have developed an optically...
Highly Automated Freight Transports EUTS (AutoFreight)
Projektet Highly Automated Freight Transports ämnar forska kring den grundfunktionalitet på tunga fordon som krävs för att realisera automatiserade godstransporter (SAE nivå 4) på...
Highly Automated Freight Transports TSAF (AutoFreight)
Projektet Highly Automated Freight Transports ämnar forska kring den grundfunktionalitet på tunga fordon som krävs för att realisera automatiserade godstransporter (SAE nivå 4) på...
HORIZON
Projektet HORIZON är en europeisk forskningsstudie med målet att leverera empiriska data för att ge en bättre förståelse av hur vakthållningsmönster kan påverka trötthetsnivåerna hos...
Hull optimisation for propulsion system performance
Se engelsk sida för mer information. Samarbetande organisationer Stichting Maritiem Research Instituut Nederland (Forskningsinstitut, Netherlands)
Human Factors of Automated Driving (HFAUTO)
Road transport is an essential part of society but the burden of traffic crashes, congestion, and pollution is enormous. Highly automated driving (HAD) has the potential to resolve...
Human XFactor at Sea
The human element has been identified as the major contributing factor to accidents and incidents within the maritime domain. The project aims to identify the main gaps and challenges...
Hur beställer man ett energieffektivt fartyg? En studie av fartygsupphandling hos innovativa rederier
Se engelsk sida för mer information.
Hur göra energieffektivitet till en prioritet för fartygsbesättning?
Detta projekt syftar till att undersöka och förstå vilka attityder, beteenden och strategier hos besättningen som kännetecknar en energieffektiv drift. Vidare också hur dessa...
Hur realiserar man den mest energieffektiva fartygsresan i praktiken?
Den pågående digitaliseringen i samhället håller på att förändra villkoren för organiseringen av sjöfarten. Särskilt stor potential verkar finnas för ökad energieffektivisering, då...
Hybrid LES/RANS för förbättrad prediktering av värmeöverföring i förbränningsmotorer
Large Eddy Simulation (LES) is very expensive in wall-bounded flow. To be able to extend LES to high Reynolds number many proposals have been made in the literature to combine LES...
HyMethShip
The HyMethShip project reduces drastically emissions and improves the efficiency of waterborne transport at the same time. This system will be developed, validated, and demonstrated...
HYPOSTRUCT: A key breakthrough in hydrogen fuel cells: enhancing macroscopic mass transport...
Given their high conversion efficiency and zero-emission characteristics, hydrogen fuel cells are extremely attractive for replacing current energy conversion and power generation...
Hållbar sjöfart i Arktis
Projektet syftar till att ta fram en riskanalysmodell för oljespill i Arktis och främst i Nordostpassagen. En minskad isutbredning i Arktis innebär att nya fartygsrutter öppnas upp...
Hållbar sjöfart och miljö i Östersjöregionen
SHEBA will analyse the drivers for shipping, obtain the present and future traffic volumes and calculate a set of scenarios which will then feed into calculations of emissions to...
Hållbart skrovunderhåll för fartyg genom framtagande av beslutsstöd till maritima aktörer och...
Om HÅLL-projektet HÅLL är ett samarbetsprojekt mellan Chalmers Tekniska Högskola, SSPA och Göteborgs Universitet. Projektet är finansierat av Lighthouse och pågår fram till slutet på...
Höft- och ryggskadepredikteringsmodeller för kvinnor och män i varierande fordon sittställningar i...
The complete name of the project is ”Pelvis and spine injury predicting models for women and men in a variety of sitting postures in future autonomous cars”. The project is called...
Höft- och ryggskadepredikteringsmodeller för kvinnor och män i varierande sittställningar i framtida...
Syftet är att utveckla metoder för utveckling av skyddssystem för kvinnor och män i nutida och framtida fordon, oberoende av sittställning. Målet är att utveckla en transformerbar...
Högeffektiv hybriddrivlina
Projektet syftar till att studera en nedbantad (downsizad) och optimerad SI-förbränningsmotor (Ottomotor) i kombination med en hybriddrivlina för att visa hur olika hybridspecifika...
Högeffektiv Ottomotor med utspädd förbränning
Syftet med detta projekt är att studera möjligheten att införa utspädd förbränning (genom EGR eller luftöverskott) på en nedskalad ottomotor för att kraftigt reducera...
Högeffektiv Ottomotor med utspädd förbränning II
Syftet med projektet är att studera tekniker som förbättrar mager förbränning genom att utöka gränsen för hur mycket extra luft en ottomotor klarar för att kunna nå högre...
ICAD: Intention Communication in Automated Driving: What Language Will Automated Vehicles Speak to...
Se engelsk sida för mer information.
Ickelinjära och viskösa effekters inverkan på energiomvandlingen hos flytande vågkraftverk
Projektet syftar till att utveckla icke-linjära och beräkningseffektiva simuleringsmodeller för att utvärdera hur elproduktionen från flytande vågkraftverk påverkas av viskösa och...
IEA OES Task 10 - verifiering och validering av vågkraftsimuleringar
Projektet syftar till att verifiera och validera existerande hydrodynamiska simuleringsmodeller för vågkraft. Målet är att identifiera förbättringar av simuleringsverktygen vid...
IEA OES Task 10 Verifiering ch validering av vågkraftssimuleringar
Detta projekt avser svenskt deltagande i IEA OES Task 10 om simuleringsmodeller för vågenergi. Arbetet består av en internationell benchmarking av simuleringsverktyg för vågkraft, med...
IGLAD – Initiative for the global harmonisation of accident data
IGLAD initierades 2010 av Europeiska biltillverkare och är ett samarbete för att harmonisera global djupstudiedata från trafikolyckor för att förbättra väg- och fordonssäkerheten. En...
IMO Negotiations on SOx Emissions from Ships 1988-1997;Nature, Economics and Non-State Actors
IMO Negotiations on SOx Emissions from Ships 1998-1997;Nature, Economics and Non-State ActorsI en deskriptiv licentiatuppsats från 2011 studerades dokumentation bakom den...
IMOTHEP - Investigation and Maturation of Technologies for Hybrid Electric Propulsion
To meet the goal of a carbon neutral growth of commercial aviation, the top level objective of IMOTHEP is to achieve a key step in assessing the potential offered by hybrid electric...
IMPACT
IMPACT-projektet kommer att designa en uppsättning realistiska maritima scenarier som skall utföras i maritim simulator / arbetsgrupper. Resultatet från varje scenario kommer att...
Implementing Energy Management Systems
Potentialen för ökad energieffektivitet inom sjöfarten är uppenbar. Ändå verkar aktörer inom sjöfarten vara ovilliga att agera på dessa till synes kostnadseffektiva åtgärder. Det här...
Impoving risk assessment of invasive alien species and cost-efficiency analysis of ballast water...
The aim of the main project is to build a risk assessment tool by combining the information about the planned route, the key environmental factors in ports, ship type, and ballast...
Improved injury prediction using HBM, step 2
Trafikrelaterade bröstkorgsskador är vanliga och kan leda till livshotande skador. Säkrare bilar med bättre skyddssystem eftersträvas. Matematiska modeller av människan kan användas...
Improved performance of brake discs: Stage 2
Projektet syftar till att öka fordonens nyttjandegrad genom att förlänga bromsskivornas livslängd och öka deras totalprestanda. Projektmål: * Utveckla beräkningsmetoder för...
Improved SCR systems for marine applications
Läs mer om projektet på vår engelska webbplats
IN2SMART2 - Robotic Platform
Projektet IN2SMART-2 ROBOTIC PLATFORM går ut på att ta fram ett motordriven fordon för autonom körning på järnväg, i syfte att inspektera och samla data i samband med förebyggande...
In2Track
The main objective of In2Track project is to set the foundations for a resilient, consistent, cost-efficient, high capacity European network by delivering important building blocks...
In2Track-2 (CHARMEC EU19)
In2Track-2 is a project within the Horizon 2020 Framework Programme under the Shift2Rail joint technology initiative. The eight work packages (WP) in In2Track-2 are WP1 Enhanced...
Increased Energy Efficiency on Passenger Cars through Optimized Cooling Flow
Mer information om projektet finns på Chalmers engelska sidor.
Increasing Capacity 4 Rail networks through enhanced infrastructure and optimised operations...
In 2011, the White Paper on European Transport reasserted how fundamental transport was for society, for the mobility of European citizens and for the growth and vitality of the...
Industrialisering av CFD-metoder för förbättrad prediktering av komplexa flygtekniska strömningsfall...
Syfte och mål:Syfte är att industrialisera och anpassa turbulensmodelleringstekniken hybrid RANS-LES för flygtekniska tillämpningar och uppnå förbättrad noggrannhet i...
Industriell applicerbar simuleringsmodell för hybrid- och elbilar för analys av termodynamisk status...
Doktorandprojekt för Randi Franzke kring en industriell applicerbar simuleringsmodell för hybrid- och elbilar för analys av termodynamisk status i komplett bil. Samarbetande...
Inkapsling av motorrum för aktiv temperaturkontroll och lägre ljudemissioner
Syftet med projektet är att studera effekten av att kapsla in motor och växellåda för att sänka ljudemissioner samtidigt som energieffektiviteten ska förbättras genom att...
Inledande studie för analys av kostnadseffektiva val av marina bränslen vid hårda...
Se engelsk sida för mer information.
INNOTRACK - Innovative Track Systems
Innotrackprojektet var ett gemensam åtgärdsstrategi av de största aktörerna inom järnvägssektorn - IMS och järnvägsleverantörerna - för att utveckla kostnadseffektiva högpresterande...
Innovativ Framdrivning och Motorinstallation
Projektet Innovativ Framdrivning och Motorinstallation syftar till att minska flygmotorers kinetiska förluster och buller, genom att utveckla teknik för motorns framdrivande modul...
Innovative Engineering of Ground Vehicles with Integrated Active Chassis Systems
Innovation technologies in ground vehicle engineering require strong interdisciplinary and intersectoral investigations with an international dimension. In this context the project...
Innovative Intelligent Rail (IN2RAIL)
IN2RAIL is to set the foundations for a resilient, consistent, cost-efficient, high capacity European network by delivering important building blocks that unlock the innovation...
Innovative Methodologies and technologies for reducing Aircraft noise Generation and Emission (IMAGE)
The proposed project, IMAGE, is relevant to Topic MG-1.10-2015, aiming to enhance the EU-China collaborative effort focusing on “Innovative methods and numerical technologies for...
Installed adVAnced Nacelle uHbr Optimisation and Evaluation (IVANHOE)
The introduction of UHBR engines poses new challenges on optimal nacelle design, both in geometry and in location. In response to the topic CfP09 CS2-LPA-01-67, the IVANHOE project...
Integrated control of propulsion, braking and steering of long modular heavy vehicle combinations
Sverige har historiskt använt långa fordonskombinationer för att effektivisera vägtransporter. Här planeras en vidareutveckling av hur framtida långa modulära fordonskombinationer kan...
Integrated Duct Aerodynamics
Syfte och målSyftet med det föreslagna projektet är att: Utveckla metoder för integrerad kompressorkanaldesign och visa potentialen i en integrerad design strategi. Utnyttja unika...
Integrerad spårdynamik
Mer information om projektet finns på Chalmers engelska sidor.
Intelligent, högprestanda färdbromsmodul för tunga fordon
Se engelsk sida för mer information. Samarbetande organisationer Volvo Group (Privat, Sweden) University of Cambridge (Akademisk, United Kingdom) Haldex (Privat, Sweden)
Intelligenta agenter i fordon - en förstudie
Projektets mål är att (1) undersöka aspekter av beslutsfattande och kognition i intelligenta agenter för människa-maskin-interaktion i fordon och (2) lämna förslag till (men ej...
INTERACT - Analys av utläggningsmönster förvågenergiomvandlare med hänsyn till interaktionseffekter...
Ett fåtal fullskaliga prototyper av vågkraftverk (WEC) har installerats i havet som enskilda enheter för demonstration och teknikutveckling. Fortsatt kommersialisering kräver...
INTERACT - interaktionen med biocider och metaller i utvecklingen av antibiotikaresistens
I projektet screenas ett stort antal miljöer, från kontaminerade sjukhusmiljöer till vattendrag. En djupdykning görs i två miljöer. Den ena är bakteriefilmer på båtskrov som målas med...
INTERACT - interaktionen med biocider och metaller i utvecklingen av antibiotikaresistens
Multiresistenta bakterier orsakar tiotusentals dödsfall per år bara i Europa och hotar stora delar av den moderna sjukvården. Enligt WHO utgör den skenande antibiotikaresistens ett av...
Interaktiv intelligent agent för synskadade
Se engelsk sida för mer information.
Intermediate Compressor Case Duct Aerodynamics (IDA)
To reduce fuel-burn and CO2 emissions from aero gas turbines innovative, very-high bypass ratio and smaller ultra-high pressure ratio core engine technologies are required as this...
Intermodeship - The Intermodal Ship
INTERMODESHIP är ett initiativ från sjötransportkedjan, vilket syftar till att väsentligt minska problemen med trängseln på större europeiska trafikleder, Genom att förskjuta lasten...
Internal Combustion Engine for a Parallel Hybrid
Summary: Combustion engines used as range extenders for electric vehicles promise to optimize fuel consumption and emissions because it is possible to avoid operating the combustion...
Internationellt demonstratorsamarbete för miljöanpassade, säkra och konkurrenskraftiga flygmotorer...
Syfte och mål: Projektet är inriktat mot den för flygindustrin så viktiga demonstrationsfasen. Inom projektet kommer flera olika demonstratorer i form av komponenter och moduler i...
Inverkan av gläntor i skog: CFD_beräkningar och LIDAR-mätningar
Frågeställningen i detta projekt är hur gläntor i skogen påverkar krafter (dvs. utmattning och underhåll) och energiproduktion för vindkraftverk. Avancerade CFD-simuleringar...
Inverkan av munskydd vid luftburna pandemier from ett strömningsmekaniskt perspektiv
In most countries in the world facemasks are used by the public during the COVID-19 pandemic. There are also scientific reports that suggest that this tactic will slow down the spread...
Investigation of angled heat exchangers for heavy vehicles
Mer information om projektet finns på Chalmers engelska sidor.
In-vitro modell av whiplash trauma i dorsalrotsganglierna – En pilotstudie
Background, aim and goalWhiplash Associated Disorder (WAD) that mostly occurs in low speed vehicle collisions is the most common and costly traffic injury, with a much higher injury...
Isdetektering för smart avisning av vindkraftverk
Projektet ska ta fram en ny teknik, baserad på akustiska vågor och laser (AWL), för detektering av isbildning på rotorblad. Tekniken bygger på att kombinera två olika metoder för...
ITERATE
I projektet ITERATE skall man utveckla en modell för beteende och förarsamspel.Modellen kommer vara ett användbart verktyg då man vill förbättra design och säkerhet Läs mer på vår...
ITRIM - Energieffektivisering genom trimvariation – CFD, EFD och mätning ombord
Syftet med projektet är att ta fram ett beslutstöd för optimalt fartygstrim för olika vattendjup. Satsningen ska mynna ut i riktlinjer till fartygsoperatörer för vilka metoder som är...
Joint University Project ZERO.8
JUP ZERO.8 is assessing and verifying the benefits to the society and the sea of all the efforts the industry is conducting in different projects on the Zero Vision Tool platform.The...
Karaktärisering av partikelemissioner från marina applikationer med alternativ-bränslen
Se engelsk sida för mer information.
Kartläggning av hjärnskakningar inom svensk ishockey, videoanalys, blodprovsdata och konsekvenser
Syftet med projektstudien är att kartlägga när och hur hjärnskakningar uppstår i svenska ishockeyligan (SHL) och beskriva vilka av dessa som leder till en hjärnskakning med kortvariga...
Kartläggning av hästrelaterade skador samt deras orsaker och strategier för prevention
Se engelsk sida för mer information. Samarbetande organisationer SAFER, Fordons- och trafiksäkerhetscentrum (Centrumbildning, Sweden) Västra Götalandsregionen (Offentlig...
Katalytisk efterbehandling av partikelemissioner
Projektet syftar till att ge en ökad förståelse för katalytisk oxidation av partiklar. För att få ökad förståelse för katalytisk oxidation av partiklar läggs särskild vikt på att...
KM Usability Evaluation
Läs mer om projektet på vår engelska webbplats
Know-Me
Know-ME projektet kommer att upprätta ett nätverk för excellens i Europa genom att integrera erfarenheter från ledande maritima forsknings-och utbildningsinstitutioner. Läs mer om...