Studieplan
(fastställd av prorektor den 17 maj 2005, diarienummer C2005/604)
(reviderad den 2012-11-07)
1 Ämnesbeskrivning och mål för utbildningen
Forskningen inom ämnet omfattar följande områden:
utveckling av kunskap om
relationen mellan människa – teknik - design i vid bemärkelse samt hur
denna relation kan formas med hänsyn tagen till individers men också
till miljö- och samhällsbehov. Med teknik avses här enskilda produkter,
produktsystem samt system för framställning av produkter. Med design
avses produktbestämning i vid bemärkelse, omfattande såväl form- som
funktionsaspekter. Med relation avses inte enbart interaktion utan också
t.ex. adoption och acceptans, attraktivitet och affekt, användbarhet
och säkerhet respektive inlärning och förståelse.
kunskap om processer, metoder och
verktyg, dels hur krav på produkters, produkt- respektive
produktionssystems utformning kan identifieras och kommuniceras, dels
hur olika designlösningar kan utvärderas. Systemsynen, dvs. samspelet
mellan människa-teknik-uppgift-kontext är central – där kontext skall
förstås som omfattande fysiskt, psyko-socialt och historiskt-kulturellt
sammanhang. Förutsättningarna för en fungerande dialog mellan
designprocessens olika aktörer är ett speciellt tema.
kunskap om utformning av produkter
och system med utgångspunkt dels i individers fysiska, kognitiva, och
emotionella förutsättningar, dels i semantiska och estetiska aspekter.
Utveckling och värdering av metoder och verktyg för att på ett
systematiskt sätt hantera designrelaterade frågeställningar är ett
viktigt tema. Målsättningen är att finna goda designlösningar vilka
bidrar till människors välbefinnande och frånvaro av skador och ohälsa,
men också till producerande företags produktivitet och konkurrenskraft.
Problemställningarna inom forskningsområdet
återfinns till stora delar i gränslandet mellan olika discipliner t.ex.
mellan teknik och beteendevetenskap och/eller mellan teknik och
ergonomi/fysiologi/medicin. Forskningen är därför tvärdisciplinär till
sin karaktär.
Forskningen förutsätter en fördjupad
förståelse för modern teknologi som designmaterial samt väl genomtänkt
metodik för gestaltning av en produkts avsedda användning, vilket
innefattar allt från frågor om produktens fysiska gränssnitt till frågor
om användningens etik och estetik.
Forskarutbildningen skall leda till
fördjupade kunskaper inom ämnesområdet samt till kunskaper och
färdigheter för att självständigt planera och genomföra
forskningsverksamhet. Doktoranden skall efter avslutad utbildning vara
väl förberedd för fortsatt verksamhet inom akademi eller industriell
forsknings- och utvecklingsverksamhet, såväl nationellt som
internationellt.
2 Förkunskapskrav
Behörig att antas som doktorand i Människa –
Teknik - Design är den som genomgått grundläggande svensk
högskoleutbildning på minst 240 högskolepoäng inom utbildningsprogram
med fördjupning av relevans för forskarutbildningsämnet eller den som
har utländsk högskoleutbildning av motsvarande omfattning och innehåll.
För sökande med utländsk grundutbildning
gäller motsvarande förkunskapskrav som för dem med svensk
grundutbildning, men sökande från utlandet, som inte har engelska eller
skandinaviskt språk som modersmål, skall dessutom normalt genomgå ett
engelskt språktest för att få antas.
Den som inte uppfyller behörighetskraven i
studieplanen kan antas enligt ett särskilt antagningsförfarande. För
sådan sökande kan kompletteringar föreskrivas. Beslut fattas av ansvarig
för forskarutbildningen vid respektive institution i samråd med
examinator.
3 Utbildningens uppläggning
Två forskarexamina kan avläggas:
licentiatexamen respektive doktorsexamen. Oavsett slutmålet är studierna
i en första fas inriktade mot licentiatexamen och därefter mot
doktorsexamen. Forskarutbildningen till doktorsexamen omfattar totalt
240 högskolepoäng, vilket motsvarar fyra års heltidsstudier.
Licentiatexamen omfattar totalt 120 högskolepoäng, motsvarande två års
heltidsstudier.
Forskarstudierna består av en kursdel och en avhandlingsdel, som leder till licentiat- respektive doktorsexamen.
För varje forskarstuderande sammanställs en individuell studieplan baserad på den studerandes bakgrund och mål.
Denna plan utformas i samråd med huvudhandledaren och godkänns av examinator.
Studieplanen skall följas upp och ev.
revideras minst en gång per år under hela doktorandutbildningen. Denna
uppföljning skall ske i dialog med examinator, huvudhandledare och
studierektor för forskarskolan. Studierektor för forskarskolan ansvarar
för kalla till denna uppföljning.
4 Forskarskolans roll
Forskarskolan MTD’s roll är att:
Tillhandahålla ett ramverk för forskarstudierna (dvs. denna studieplan).
Tillhandahålla kurser relevanta för studieplanen.
Erbjuda en miljö för diskussion och nätverkande, främst doktorander emellan.
Att bevaka de forskarstuderandes framsteg och arbetssituation.
5 Examensbeteckning och särskilda inriktningar
Beteckningen för licentiat- respektive
doktorsexamen är examen i Människa – Teknik – Design (eng: Human –
Technology – Design) med eventuell inriktning mot Människa-tekniksystem
(eng: Human Factors Engineering) respektive med inriktning mot
Interaktionsdesign (eng: Interaction Design).
6 Kurser
Kursdelen innehåller en obligatorisk del
och en individuellt utformad del som anpassas till den studerandes
forskningsinriktning, intresse och kunskapsprofil. Den individuellt
utformade kursdelen är specifik för varje forskarstuderande och beskrivs
i den studerandes studieplan.
Maximalt 30 högskolepoäng kan få vara
inhämtade innan forskarstudierna påbörjas inom ramen för genomgången
grundutbildning. Huvudhandledaren avgör vilka högskolepoäng från
grundutbildningen som kan tillgodoräknas i forskarutbildningen.
6.1 Obligatoriska kurser inom högskolan
Doktorander, antagna fr.o.m. 1 september
2012, ska tillgodogöra sig 15 högskolepoäng inom området Generic and
Transferable Skills under doktorandtiden. 9 högskolepoäng ska erhållas
före Licentiatexamen. Före disputation ska ytterligare 6 högskolepoäng
erhållas.
Utöver kurspaketet Generic and Transferable
Skills ska doktoranden också delta i en introduktionsdag för
doktorander (senast före licentiatexamen), genomföra en muntlig
populärvetenskaplig presentation före disputation samt skriva en
populärvetenskaplig presentation till baksidan av sin doktorsavhandling.
6.2 Forskarskolans obligatoriska kurser
Kurser inom följande temata och med angiven omfattning är obligatoriska för doktorander inom Människa – Teknik – Design:
Vetenskapsteori MTD 3 hp
Vetenskaplig metod MTD 7,5 hp
Vetenskapligt skrivande MTD 4,5 hp
Systemteori MTD 5 hp
I normalfall ska åtminstone tre av dessa kurser ha genomförts innan licentiatexamen.
6.3 Valfria kurser
För profilering inom ämnesområdet kan
väljas forskarskolans valfria kurser alt. kurser vid andra forskarskolor
inom Chalmers eller vid andra högskolor. Kurserna väljs i samråd mellan
huvudhandledare och doktorand.
Utöver obligatoriska kurser inom högskolan,
forskarskolans obligatoriska kurser och de valfria kurserna kan även
litteraturstudier inom ämnesområdet ingå i forskarutbildningens kursdel.
Dessa kurser utformas i varje enskilt fall i samråd med huvudhandledare
och examinator.
Dessutom kan
fortsättningskurser/fördjupningskurser från civilingenjörs-utbildningen/
motsvarande (med betyg 4 eller högre alt. VG) eller
forskarutbildningskurser från andra institutioner ingå i
forskarutbildningens kursdel. Samtliga kurser skall fastställas i förväg
i samråd med huvudhandledare och examinator.
7 Uppsats och avhandling
I utbildningen ingår ett vetenskapligt arbete dokumenterat i en licentiatuppsats
eller
en doktorsavhandling. Inriktningen på det vetenskapliga arbetet väljs
med anknytning till aktuella forskningsproblem och definieras i samråd
med handledare. Det vetenskapliga arbetet skall redovisas
kontinuerligt.
7.1 Licentiatexamen
För att erhålla licentiatexamen skall den
forskarstuderande utföra ett forskningsarbete samt författa en
licentiatuppsats som beskriver detta arbete.
I utbildningen fram till licentiatexamen
har det egna forskningsarbetet en begränsad omfattning men skall likväl
ges en sådan form att det leder till internationellt publicerbara
resultat.
Licentiatuppsatsen kan ha formen av en
monografi eller av en sammanläggning med ett antal vetenskapligt
granskade artiklar. Dessa skall i det senare fallet bindas samman av en
s.k. 'kappa' som knyter ihop bidragen samt diskuterar och drar
slutsatser kring helheten. De enskilda artiklarna kan ha skrivits
tillsammans med huvudhandledare, handledare eller andra personer.
Uppsatsen bör, oavsett form, ha en omfattning motsvarande ca 2-3
konferenspapers och artiklar av normalt omfång. Artiklarna ska hålla en
sådan nivå att de skulle kunna accepteras för publikation i en
internationell vetenskaplig tidskrift med refereeförfarande. Uppsatsen
skall normalt skrivas på engelska så att arbetet kan nå en
internationell publik och bidra till den internationella forskningen på
området. Licentiatuppsatsen skall presenteras på engelska eller svenska
vid ett öppet seminarium. Uppsatsen bedöms med betygen underkänd (UK)
eller godkänd (GK).
Som ett komplement till den skrivna
uppsatsen kan den studerande visa upp designexempel i samband med
licentiatseminariet. Vid betygssättningen tas då hänsyn till såväl
innehåll i uppsatsen som kvalitén på de designexempel som visas.
7.2 Doktorsexamen
För att erhålla doktorsexamen skall den
forskarstuderande utföra ett forskningsarbete samt författa en
avhandling som beskriver detta arbete.
Doktorsavhandlingen kan ha formen av en
monografi eller en sammanläggningsavhandling med ett antal vetenskapligt
granskade artiklar. Dessa skall i det senare fallet bindas samman av en
s.k. 'kappa' som knyter ihop bidragen samt diskuterar och drar
slutsatser kring helheten. Avhandlingar bör i båda fallen ha en
omfattning motsvarande ca 4-5 konferenspapers och artiklar av normalt
omfång. Artiklarna ska hålla en sådan nivå att de skulle kunna
accepteras för publikation i en internationell vetenskaplig tidskrift
med refereeförfarande. De enskilda artiklarna kan ha skrivits
tillsammans med huvudhandledare, handledare eller andra personer. För
att visa att doktoranden har uppnått avsedd färdighet bör minst en av
artiklarna ha skrivits av doktoranden själv. Avhandlingen skall normalt
skrivas på engelska så att arbetet kan nå en internationell publik och
bidra till den internationella forskningen på området.
Avhandlingsarbetet skall försvaras muntligt på engelska eller svenska
vid en offentlig disputation. Avhandlingsarbetet bedöms med underkänd
(UK) eller godkänd (GK).
Som ett komplement till den skrivna
avhandlingen kan den studerande visa upp designexempel i samband med
disputationen Vid betygssättningen tas då hänsyn till såväl innehåll i
avhandlingen som kvalitén på de designexempel som visas.
8 Fordringar för examen
8.1 Licentiatexamen
För licentiatexamen krävs minimum 120
högskolepoäng. 45 högskolepoäng inhämtas i kursdelen och 75
högskolepoäng i forskningsuppgiften. 9 högskolepoäng ska ha inhämtats
inom Chalmers ”Generic and tranferable skills”, och doktoranden ska
också ha deltagit i Chalmers introduktionsdag för doktorander.
Forskningsuppgiften redovisas i en licentiatuppsats, eventuellt kompletterad med designexempel.
8.2 Doktorsexamen
För doktorsexamen krävs ytterligare
högskolepoäng – sammanlagt 240 högskolepoäng – varav totalt 60
högskolepoäng inhämtas i kurser respektive 180 högskolepoäng avser
forskning. 15 högskolepoäng ska ha inhämtats inom Chalmers ”Generic and
tranferable skills”, och doktoranden ska också ha deltagit i Chalmers
introduktionsdag för doktorander.
Forskningsuppgiften redovisas i en doktorsavhandling, eventuellt kompletterad med designexempel.
Doktoranden
ska även genomföra en muntlig populärvetenskaplig presentation före
disputation samt skriva en populärvetenskaplig presentation till
baksidan av sin doktorsavhandling.
9 Handledning
Varje forskarstuderande skall ha en
examinator, en huvudhandledare samt minst en biträdande handledare.
Huvudhandledaren samt de biträdande handledarna formar en
handledargrupp. Ansvar för att utse handledare samt att handledning
utförs ligger hos institutionerna, medan forskarskolan följer upp att
detta sker. De biträdande handledarna hämtas från institutionerna, från
andra akademiska institutioner och/eller från industri/offentlig
verksamhet.
Handledningen består dels av allmän
rådgivning beträffande studiernas organisation och uppläggning, dels av
anvisningar till specifik kurs och i samband med avhandlingsarbetet.
Handledning i samband med en viss kurs ges i allmänhet av den som har
ansvaret för kursen.
Examinator har övergripande ansvar för
forskarutbildningens inriktning. Examinator godkänner den individuella
studieplanen och beslutar om eventuell revidering. Examinator medverkar
vid studieuppföljning. Examinator kan också vara huvudhandledare.
Huvudhandledare ansvarar för att en
forskningsuppgift finns för den forskarstuderande. Huvudhandledaren
ansvarar också för att den forskarstuderande får handledning i
tillräcklig omfattning. Även huvudhandledaren medverkar vid
studieuppföljning.
Biträdande handledare medverkar i handledningen av den forskarstuderande samt i studieuppföljningen.
10 Kunskapsprov
Kunskapskontrollens utformning bestäms av
examinator för respektive moment. Den studerande deltar normalt i
examinationen på det sätt som angivits för respektive kurs. Detta kan
ske genom skriftlig eller muntlig tentamen, genom inlämningsuppgifter,
alternativt genom seminarier.
11 Övriga anvisningar
Forskarstuderande i ämnet Människa – Teknik
- Design tillhör Chalmersforskarskolan Människa – Teknik – Design. Den
studerande kan även tillhöra nationella eller nordiska forskarskolor
inom området.
Forskarstuderande som är antagna med
tidigare studieplan för forskarskolan eller i äldre, relaterade
forskarutbildningsämnen, kan efter godkännande av examinator och
huvudhandledare istället välja att examineras enligt denna studieplan.