OBS! INGEN NY ANTAGNING SKER LÄNGRE TILL DEN HÄR FORSKARSKOLAN
Studierektor:
Kristian LindgrenStudieplan
(fastställd av prorektor den 15 september 2005, diarienummer C2005/1045)
(reviderad den 14 april 2008)
(reviderad den 18 april 2013)
1 Ämnesbeskrivning och mål för utbildningen
1.1 Ämnesdefinition
Komplexa system i natur och samhälle kan studeras och simuleras med
hjälp av metoder och modeller som utvecklats inom fysik, biologi,
matematik och datalogi. Detta ger oss verktyg för att förstå komplexa
fenomen inom natur och samhälle, exempelvis biologiska, tekniska och
samhälleliga system. Samtidigt har komplexa system i naturen inspirerat
till ett antal metoder för informationsbehandling som artificiella
neuronnät, genetiska algoritmer och genetisk programmering.
Forskarstuderande i komplexa system kan välja att inrikta sina studier
mot olika delområden beroende på akademisk bakgrund och intresse.
1.2 Utbildningens mål
Forskarutbildningen i komplexa system syftar till att ge forskarstuderande
- en god allmän kunskap om komplexa system i natur, samhälle och
teknik, och speciellt inom det område som svarar mot den
forskarstuderandes inriktning,
- förtrogenhet med den naturvetenskapliga och datalogiska begrepps-
och teori-bildningen och härpå grundad forskningsmetodik inom
ämnesområdet,
- färdighet att välja relevanta vetenskapliga frågeställningar inom området och att tillämpa teori och forskningsmetodik på dessa,
- förtrogenhet med industriella och samhälleliga tillämpningar av
komplexa system, samt färdighet i att förmedla kunskap om
forskningsområdet även utanför högskolan.
2 Förkunskapskrav
För tillträde till forskarutbildning i komplexa system fordras att
studenten har genomgått en grundläggande högskoleutbildning som
motsvarar minst magisterexamen eller civilingenjörsexamen med en
inriktning som är relevant för forskarutbildning i komplexa system, samt
att ett 30-poängsarbete/examensarbete utförts.
Den studerande skall ha sådan förmåga i övrigt som bedöms vara
nödvändig för att genomgå utbildningen. Varje student som söker om
antagning prövas speciellt och en individuell studieplan utformas
utgående från studentens akademiska bakgrund och val av inriktning inom
komplexa system.
3 Utbildningens uppläggning och inriktning
Utbildningen omfattar forskningsarbete, genomförande av kurser och
deltagande i seminarier. Doktoranden förväntas också under sin
utbildning presentera sin forskning vid konferenser av olika slag, såväl
nationella som internationella.
Utbildningen omfattar 120 högskolepoäng till licentiatnivån och 240
högskolepoäng till doktorsexamen, motsvarande fyra års heltidsstudier.
Normalt utför doktoranden dessutom institutionstjänstgöring (oftast och
till största delen undervisning) i en omfattning motsvarande 20%
tjänstgöring, i vilket fall utbildningen till doktor tar totalt fem år.
Efter det första årets studier görs en utvärdering, som kan leda till
att forskarstudierna avbryts.
Kurspoäng från grundutbildning på kan få tillgodoräknas i
forskarutbildningen, i en omfattning upp till 30 högskolepoäng,
förutsatt att sådana kurser ingår bland de forskningsförberedande
kurserna i ett mastersprogram. Övervägande om tillgodoräknande av
kurspoäng från mastersnivån görs på individuell basis och beslutet
ligger hos examinator.
4 Kurser
Godkända forskarutbildningskurser krävs motsvarande 60 högskolepoäng, fördelade enligt följande:
i) kurser inom Generic and Transferable Skills (GTS)
ii) Vetenskapsteori, minst 3 högskolepoäng
iii) Urval av grundläggande kurser inom komplexa system, totalt minst 30 högskolepoäng, exempelvis:
Artificiella neuronnät,
Kaos och dynamiska system,
Simulering av komplexa system,
Informationsteori för komplexa system,
Evolutionära beräkningar,
Beräkningsfysik,
Autonoma agenter,
Beräkningsbiologi.
iv) Valfria kurser (i samråd med examinator)
GTS är ett samlingsnamn på utvecklingsaktiviteter/kurser som inte
har direkt koppling till forskningsämnet och som syftar till att ge
Chalmers doktorander professionell och personlig utveckling. 15
högskolepoäng skall sammanlagt erhållas inom området innan disputation.
Chalmers erbjuder ett centralt utbud av aktiviteter/kurser inom området.
Inom GTS ska 9 högskolepoäng erhållas före licentiatexamen. Före
disputation ska ytterligare 6 högskolepoäng erhållas. Bland de
poänggivande kurser som ska tas före licentiatexamen är de centralt
erbjudna kurserna ”Teaching, Learning & Evaluation”, ”Research
Ethics & Sustainable Development” och ”Karriärplanering – Personligt
Ledarskap” obligatoriska medan 1,5 högskolepoäng är valbara (från GTS
utbud av aktiviteter/kurser). Efterföljande 6 högskolepoäng är också
valbara och väljs efter doktorandens behov.
Valbara poänggivande aktiviteter inom GTS behöver inte alltid
hämtas från det Chalmerscentrala utbudet. Aktiviteter kan, på förslag av
examinator eller huvudhandledare, efter godkännande från proprefekt och
i samråd med forskarskolans studierektor, hämtas från annat håll, t ex
från aktiviteter på institutionsnivå.
Utöver kurspaketet GTS ska doktoranden också delta i en
introduktionsdag för doktorander (senast före licentiatexamen),
genomföra en muntlig populärvetenskaplig presentation före disputation
samt skriva en populärvetenskaplig presentation på baksidan av sin
doktorsavhandling.
Obligatoriet på 15 högskolepoäng för GTS gäller för doktorander antagna vid Chalmers tekniska högskola fr.o.m. 2012-09-01.
5 Avhandling
5.1 Licentiatuppsats
Forskningsarbete motsvarande 90 högskolepoäng skall redovisas i en
särskild licentiatuppsats. Licentiatuppsatsen granskas vid ett särskilt
seminarium.
5.2 Doktorsavhandling
Doktorsavhandlingen skall redovisa ett forskningsarbete motsvarande
180 högskolepoäng. Avhandlingen kan antingen vara en monografi eller en
sammanläggningsavhandling, bestående av en inledning och sammanfattning
samt ett antal uppsatser som är publicerade i internationella
vetenskapliga tidskrifter eller som är av en sådan kvalitet att de kan
publiceras så. Det i avhandlingen redovisade forskningsarbetet granskas
vid en offentlig disputation.
6 Fordringar för examen
6.1 Licentiatexamen
Fordringarna för licentiatexamen omfattar 120 högskolepoäng, varav
30 högskolepoäng i forskarutbildningskurser och 90 högskolepoäng i
licentiatuppsatsen.
6.2 Doktorsexamen
Fordringarna för doktorsexamen omfattar totalt 240 högskolepoäng,
varav 60 högskolepoäng i forskarutbildningskurser och 180 högskolepoäng i
avhandlingen. (I dessa högskolepoäng ingår de högskolepoäng som
erhållits för eventuell licentiatexamen.)
7 Handledning
Den forskarstuderande skall ha en huvudhandledare och en
examinator. Dessutom skall den forskarstuderande få handledning av en
eller flera biträdande handledare. De biträdande handledarna skall vara
disputerade forskare eller ha motsvarande kompetens.
Utöver rådgivning i det vetenskapliga arbetet skall handledningen
bl a innehålla planläggning och uppföljning av studierna, stöd vid
publicering och uppföljningssamtal.