Engagerad i framtidens forskare

Engagerad i framtidens forskare

​Hur får vi kunniga naturvetare i framtiden? Genom att väcka intresse i grundskolan, så klart! Det tror Maria Matson Dzebo, doktor vid Biologi och bioteknik, som engagerat sig i tävlingen Teknikåttan.
​Nyligen gick årets regionfinal i Teknikåttan, där åttondeklasser tävlade om en plats vid rikstävlingen i Linköping i maj (läs mer om det här).

En av de forskare som satsat tid och engagemang i tävlingen är Maria Matson Dzebo.

- Det började när jag var på en konferens i höstas, och fick reda på att Chalmers saknade en representant i Teknikåttan. Jag tog kontakt med projektledaren och frågade om jag kunde hjälpa till, berättar hon.
- Jag tycker att det är viktigt att Chalmers engagerar sig så att vi har naturvetare i framtiden. Det är också en del av det vi ska göra som forskare; att utbilda och sprida kunskap, även ut mot allmänheten.

Redan tidigare har Maria Matson Dzebo jobbat mot mellanstadiebarn. Ju tidigare, desto bättre, resonerar hon. Senare finns risken att naturvetenskapliga ämnen ses som tråkiga och krångliga. Men varför är det så?

- Jag tror man smittar av sig på sina barn. Har man själv tyckt att naturvetenskap var svårt så sänder man kanske ut den signalen… Sedan smittar det mellan barnen. De vill ju vara och tycka som alla andra.

Att engagera åttondeklasserna är helt rätt, säger hon. Då finns fortfarande lite tid kvar innan gymnasievalet, samtidigt som eleverna landat efter att fått sina första betyg i årskurs sex. De har dessutom alla de naturvetenskapliga ämnena på schemat.

Maria Matson Dzebo har suttit med i den vetenskapliga gruppen, där frågorna till tävlingen konstrueras. En del moment är också tekniska; då har det blivit att testa hemma i köket vad som funkar. Hon har dessutom suttit som domare och kommer kanske göra det igen i riksfinalen. Får hon möjlighet, vill hon också gärna engagera sig nästa år.

Och hur gick regionfinalen?

- De var nervösa men tinade upp efter ett tag. Det såg ut som att de var nöjda och hade roligt. Och lärarna gav mycket positiv feedback efteråt. Jag tror att tävlingen är viktig för dem också, inte minst för att klasserna ska jobba med två av uppgifterna på skolan, innan tävlingen. I år skulle de konstruera en bollkastare och en kod där de kunde kommunicera med varandra endast med hjälp av flaggor.

Tävlingen hölls i konferenssalen Runan på Chalmers, något som också är viktigt, tror Maria Matson Dzebo:

- Vi vill ju visa upp vårt campus, visa att Chalmers inte bara är ett svart hål som man passerar i utkanten. Och vi vill visa att vi forskare är helt vanliga människor som tycker att det här är spännande; att vem som helst kan bli forskare.


Text: Mia Malmstedt
Foto: Martina Butorac

Sidansvarig Publicerad: to 26 apr 2018.