David labb

Bild 1 av 1
Florian David, forskarassistent på avdelningen för systembiologi, institutionen för biologi och bioteknik
Forskningsledare: Florian David, forskarassistent

Vår forskning kretsar kring området syntetisk biologi/medicinsk bioteknik för upptäckt och produktion av nästa generations läkemedel. Målet är att vidareutveckla bagerijäst, Saccharomyces cerevisiae, till en avancerad plattform för upptäckt och produktion av läkemedel.

Jäst används för ”high throughput screening”

Till skillnad mot standardmetoder för så kallad high throughput screening av potentiella läkemedel använder vi jästceller för att producera miljontals olika strukturer och screenar samtidigt för molekyler med potential.

Vårt mål är att hitta och producera nya läkemedel med skräddarsydda egenskaper.

Vårt forskningsfokus är utveckling av avancerade verktyg för syntetisk biologi såsom intracellulära biosensorer, för att möjliggöra metoder för high throughput screening.

Optimerar jästcellfabriker

Ett parallellt fokus ligger på att optimera jästcellfabriker för produktion av specifika molekyler. Det krävs finjustering av genuttryck, proteiner och metabolism för att öka deras produktionskapacitet.

Till exempel kan man screena selektivt för produktionsstammar som presterar bättre genom att kombinera genetiska bibliotek och biosensorer som är känsliga för vissa metaboliter.

Gruppmedlemmar