Huvudbild (750px bred, 340px hög)
Huvudbildens bildtext
Huvudbildens upphovsman
Chalmersstudenter och vårdchefer jobbar tillsammans med vårdens utmaningar
De är två mycket olika kategorier av studenter som möts, för att skapa idéer till förbättringar inom vården. Det handlar dels om chefer inom vården som går en vidareutbildning på Chalmers, dels om ingenjörsstudenter på masternivå. Genom att arbeta med verkliga fall från vårdverksamheterna har masterstudenterna fått använda sina teoretiska kunskaper på riktigt – och samtidigt gett vårdcheferna värdefulla insikter.
I ett gemensamt projekt mellan Chalmers och Västra
Götalandsregionen integreras två befintliga utbildningar på olika
nivåer, för att skapa en korsbefruktning som i slutändan kan komma till
nytta för patienter och samhället. Studenterna kommer från masterprogrammet
Quality and Operations Management, medan de yrkesarbetande cheferna i
Västra Götalandsregionen går en kurs i kvalitetsdriven
verksamhetsutveckling. Kursen ges av Centre for Healthcare Improvement
vid Chalmers.
En av masterstudenterna som medverkat i den första
omgången är Johan Blickhammar, som kommit en bra bit in i sina
civilingenjörsstudier. Han ser positivt på det här sättet att samarbeta i
utbildningen.
–
Det var spännande! Dels på grund av Västra Götalandsregionen och
vårdens viktiga samhällsfunktion, och att vi jobbade med befintliga och
kommande utmaningar. Det var intressant att försöka applicera teori på
verkliga problem och väldigt inspirerande att ta del av och bidra till
regionens utveckling och förbättringsarbete.
Även i vanliga fall
är det mycket kontakt mellan företag och studenter på Chalmers, men då
handlar det om att få förståelse och samla kunskap om verksamheter och
metoder för att lösa problem, menar Johan. Här skedde det på ett mer
integrerat sätt.
– Detta initiativ skilde sig i det
avseende att vi studenter jobbade i samverkan, och utväxlade kunskap med
en verksamhet för att lösa nutida och framtida problem. Utmaningen låg
främst i den komplexitet som ofta kommer med verkliga problem, att
försöka identifiera de faktiska problemen och finna förslag för att
bemöta dessa på ett praktiskt, effektivt och hållbart sätt, säger Johan
Blickhammar, och tillägger:
– Förbättringskunskap handlar i mångt
och mycket om problemlösning. Detta arbete har förstärkt insikterna av
att kunskap, kommunikation och information är centrala vid
problemlösning och förbättringsarbete.
"Bidrog med infallsvinklar som vi inte tänkt på"

Hans
Gunnarsson är sektionschef inom den palliativa vården på Högsbo
sjukhus, som är en del av Sahlgrenska universitetssjukhuset. Från hans
perspektiv ser han också fördelar med upplägget.
– Det kändes som
en förmån att bli intervjuad av studenterna. De bidrog med
infallsvinklar som jag inte tänkt på och som för mig var för givet
taget, men som jag nu fick upp ögonen för att behöver förtydligas och
förklaras. Det är lätt att tro att det man själv arbetar med och är van
vid, det vet och kan också andra. Så det var adekvata frågor, som, ”när
börjar processen och när slutar den”? De ställde många frågor som fick
mig att tänka till och klargöra moment, aktiviteter och definitioner.
Jag tyckte att de var snabbtänkta och insiktsfulla.
Han tar också med sig flera egna lärdomar:
– I ett sådant här kvalitetsförbättringsprojekt gäller det att vara noga
med bakgrundsarbetet. Att det är väldigt viktigt att lägga tid på att
definiera och förstå problemet som behöver förbättras, att stanna ett
bra tag i planeringsfasen och inhämta olika perspektiv.
– Jag
kände mig också gammal! Studenterna var snabba i både tanke och språk.
Min engelska trodde jag var hyfsad – det tror jag inte längre. De
pratade engelska helt obehindrat och verkade använda begrepp för
kvalitetsutveckling naturligt. Jag blev imponerad av dem, säger Hans
Gunnarsson.
Komplexa problem kräver många perspektiv
Studenten Johan Blickhammar menar att nutidens och framtidens utmaningar
ofta handlar om den tekniska utvecklingen, och där har Chalmers en
viktig roll att bidra till det omgivande samhället.
– Majoriteten av de problemformuleringar som vi blev presenterade för kunde relateras till digital
transformation.
För många verksamheter, inte bara Västra Götalandsregionen, innebär
detta en stor förändring eftersom människor idag interagerar med
tekniska lösningar i allt större utsträckning. Detta är ett komplext
problem som bland annat kräver att många olika perspektiv tas i
beaktning. Där tror jag att vi lösningsorienterade chalmersstudenter är
en ypperlig källa att ta hjälp av!
Text: Daniel Karlsson
Foto: via respektive person, samt Andreas Hellström
Samverkansprojektet
Projektet
går formellt under namnet SMILLA, Småskaliga live case för att
Integrera LivslångtLärande och Arbetslivsanknytning. Projektet är ett
samarbete mellan Chalmers och Västra Götalandsregionen och får
finansiering av Vinnova Det leds av Ida Gremyr, professor vid
avdelningen Service Management and Logistics, Patrik Alexandersson,
föreståndare för Centre for Healthcare Improvement (CHI) och Andreas
Hellström, universitetslektor och vetenskaplig ledare för CHI. Läs mer
Tidigare artikel om initiativet: Vårdchefer och ingenjörsstudenter antar vårdens utmaningar