Stjärnspäckad final i Forskarhjälpen

​​I projektet Stjärnjakten har 1 400 högstadieelever hjälpt forskare vid Chalmers tekniska högskola att samla in ny kunskap om hur stjärnor föds. Den 12 februari gick projektet i mål med en digital final där elevernas fina resultat presenterades och där de bl a fick möta Nobelpristagaren Reinhard Genzel och astronauten Christer Fuglesang.
Stjärnjakten är den tionde upplagan av Forskarhjälpen, ett årligt projekt där Nobel Prize Museum (Nobelprismuseet) kopplar samman skolklasser runt om i landet med forskare vid svenska universitet. Eleverna som deltagit i Stjärnjakten har analyserat detaljer i bilder från rymden och markerat var det kan finnas stoft och partiklar som är på väg att bilda nya stjärnor. Det är till stor hjälp för Chalmersforskarna, som kan lägga mer tid på att undersöka vad stoftmolnen innehåller för att öka kunskapen om hur stjärnor bildas.

Och de tre forskarna som deltog från Chalmers institution för rymd-, geo- och miljövetenskap var alla nöjda med resultat och att ha varit en del av projektet: 

– Jag blev mycket imponerad av mängden resultat vi fick från studenterna. De utförde ett väldigt noggrant arbete och visade stort engagemang under hela projektet, säger Giuliana Cosentino, Chalmers.

– Jag hade stora förväntningar på projektet men elevernas nivå av engagemang överträffade dem verkligen. Intresset som visades vid skolans virtuella besök, de frågor som eleverna kände sig bekväma att ställa till oss direkt via e-post, allt detta gav mig en känsla av uppskattning för mitt och mina kollegers arbete som är överlägset det bästa resultatet och belöning, säger Giuliana Cosentino.

Mörka strimmor och ljusa bubblor
Eleverna jobbade med två olika övningar. Den ena övningen handlade om att leta efter mörka strimmor och ljusstarka ”bubblor” i molekylära moln, fotograferade i infrarött ljus. De mörka strimmorna är födelseplatsen för många stjärnor och övningarna testade teorier om hur och var sådana mörka strimmor uppstår samt hur de ljusstarka bubblorna påverkar molnen. Eleverna kartlade 6 000 filament och 200 bubblor!

I den andra övningen kartlade eleverna hur många mindre stjärnor som gick att hitta runt olika tunga stjärnor, för att testa teorier om sådana tunga stjärnor bildas som isolerade företeelser eller om det krävs inflytande från andra stjärnor i närheten. Sammanlagt 140 000 stjärnor noterades i övningen! Här visade det sig också att elevernas resultat var avgjort mer träffsäkert än mätningar som tidigare har gjorts med datormodeller.

Forskarna ska nu följa upp, analysera och arbeta vidare med resultaten. Minst en forskningsartikel är på gång som ska presentera resultatet av de gemensamma övningarna.​

Högstadieelever en viktig målgrupp​ 
– Vår forskargrupp har ett långt intresse av att involvera relativt unga studenter i vår forskning. Under de senaste åren har vi till exempel drivit sommarforskningsprojekt med masterstudenter på Chalmers. Som ett resultat av det arbetet fick vi information om möjligheten att arbeta med skolelever via Nobelprismuseets program Forskarhjälpen. Det verkade som en både unik och rolig möjlighet, så vi ansökte, säger Jonathan Tan, professor på Chalmers tekniska högskola. 

– De här eleverna är viktiga att arbeta med, eftersom tonåren är en tid när de redan kan göra val om sina framtida karriärer. Vi vill ge dem lite erfarenhet av vetenskaplig forskning, med hoppet att några av dem kommer att följa en sådan karriärväg, säger Jonathan.

Eleverna skickade också in sammanlagt 160 postrar där de beskrev sina resultat, och av dem utsåg Jonathan och hans kollegor också en av de vinnande postern från klass 8 B på Carlssons Skola i Stockholm, som bl a vann möjligheten att få komma på studiebesök för att lära sig mer om hur astronomerna på Chalmers och Onsala rymdobservatorium. 

– Mitt starkaste minne kommer definitivt att vara att få interagera med eleverna. Deras passion, nyfikenhet och nya idéer motiverade mig att göra mitt bästa för dem. Jag kommer också att ta med mig minnet av de stimulerande lärarna som gjorde ett fantastiskt jobb – och inte minst hur man från Nobel Prize Museum arbetat bakom kulisserna för att alltid skulle fungera utan problem, säger Rubén Fedriani, Chalmers. 

– Jag har lärt mig många saker i det här projektet. Inte bara från en vetenskaplig synvinkel utan också från en pedagogisk sådan. Eleverna har lärt mig att varje liten detalj är viktig och att en enda mening kan inspirera någon att vilja sikta på en karriär inom astronomi, säger Rubén.

Text: Christian Löwhagen

Se Forskarhjälpens digitala final. (Länken går till 37 minuter in i programmet, när övningarna och resultaten presenteras av Jonathan, Giuliana och Rubén). 

Sidansvarig Publicerad: må 15 feb 2021.