En tallrik med sallad samt ett fat med tomat och mozzarella

Medelhavskost med lågt GI kan ge hälsofördelar

Antalet personer som insjuknar i typ 2-diabetes ökar över hela jorden − och personer med sjukdomen har också en påvisat ökad risk för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom.
I en aktuell studie från livsmedelsforskare vid bland annat Chalmers tekniska högskola visas att konsumtion av medelhavskost med lågt glykemiskt index (GI) skulle kunna leda till hälsofördelar som kan hjälpa till att förebygga typ 2-diabetes. ​

Therese HjortI den aktuella studien, som är ett samarbete mellan Purdue University, Federico II University och Chalmers undersökte forskarna hur måltidsrelaterad insulinkänslighet, så kallad postprandiell hyperglykemi, påverkades av kost med högt och lågt glykemiskt index, GI. 

− En sänkning av glukosnivåer efter en måltid kan vara en strategi för att minska förekomsten av typ 2-diabetes, då en måltidsrelaterad glukosstegring troligen bidrar till utveckling av sjukdomen, säger Thérése Hjorth, doktorand i livsmedelsvetenskap vid Chalmers och en av forskarna bakom studien. 

Tidigare forskning har visat att GI hos kolhydratrika livsmedel spelar en stor roll för glukosnivåerna i blodet efter en måltid och att diabetiker kan ha stor hjälp med sin glukoskontroll genom att välja livsmedel med lågt GI. Men exakt hur GI påverkar icke-diabetiker, särskilt i samband med ett hälsosamt kostmönster (HEP), har varit oklart. 

 Det finns forskning som visar att konsumtion av HEP från Medelhavet (MED) kan minska risken för att utveckla typ 2-diabetes, men inga studier har tidigare utvärderat effekten av livsmedel med lågt kontra högt GI i samband med en MED-HEP-kost, säger Thérése Hjorth. 

Lågt GI kan vara en viktigt för medelhavskostens hälsofördela​r

I studien lät forskarna 160 deltagare med risk för att utveckla typ 2-diabetes genomgå en 12 veckor lång kostintervention där de fick äta MED-HEP med lågt eller högt GI. Hälften av deltagarnas dagliga kolhydrater bestod av som livsmedel med lågt GI som pasta, brunt ris, flatbröd eller livsmedel med högt GI som jasminris, potatis, potatismos, couscous tillsammans med frukt, grönsaker och andra kolhydratrika livsmedel som alla deltagare fick äta. ​

 Som vi antog var blodsockret lägre efter måltiderna med lågt GI jämfört med måltiderna med högt GI − och skillnaden mellan grupperna ökade med tiden under studien. Skillnaden mellan grupperna berodde dock mest på att gruppen med högt GI ökade blodsockret efter måltid medan gruppen med lågt GI visade samma nivå som baslinjen. Detta tyder på att blodsockret stiger efter att man ätit livsmedel med högt GI under 12 veckor, säger Thérése Hjorth.

Hon säger att studien visar att livsmedlens GI påverkar blodsockret bland icke-diabetiker trots att man äter en hälsosam medelhavskost. Det vill säga: ett hälsosamt kostmönster (MED-HEP) kompenserar inte för en hög GI-diet och man bör därför tänka på kolhydratkvaliteten i maten och välja livsmedel med lågt GI. 

 Eftersom mat med lågt GI, som pasta, är en del av en traditionell medelhavsdiet, tyder våra resultat på att den låga GI-komponenten kan vara en viktig komponent gällande medelhavskostens hälsofördelar.

Resultaten kan användas för att hitta biomarkörer

Forskarna på Chalmers ser mycket positivt på resultaten då de kan användas när man letar efter specifika biomarkörer för konsumtion av livsmedel med högt kontra lågt GI.

 Sådana biomarkörer skulle kunna användas i epidemiologiska studier för att förbättra vår förståelse av rollen av GI-dieter i hälsa och sjukdom. Vi kommer också att använda den omfattande data som samlats in för att bättre förstå vilken roll diet, tarmbakterier och plasmametaboliter spelar för att förklara olika personers glukosrespons på kost, säger Thérése Hjorth.

Text: Susanne Nilsson Lindh
Foto: Pixabay


Läs hela studien: Differential Glycemic Effects of Low- versus High-Glycemic Index Mediterranean-Style Eating Patterns in Adults at Risk for Type 2 Diabetes: The MEDGI-Carb Randomized Controlled Trial  


Läs också: 

Sidansvarig Publicerad: fr 17 jun 2022.