Bild tekniksprangare

Linnea, Sanna och Johanna från tekniksprånget​​​​​​​​​​

Framtidens ingenjörer

​Tekniksprånget är ett praktikprogram där Sveriges arbetsgivare tillsammans med regeringen, satsar för att säkra vår framtida kompetensförsörjning genom att locka fler ungdomar till högre tekniska utbildningar.
 
Under fyra månaders betald praktik får ungdomar möjlighet att praktisera på teknikföretag över hela Sverige. I programmet medverkar över 230 arbetsgivare på över 120 olika orter. Totalt har över 3000 ungdomar deltagit i Tekniksprånget sedan starten 2012. Syftet är att de ska få en inblick i ingenjörsyrket och inspireras till att gå en högre teknisk utbildning.

 
 

Möt våra tekniksprångare

På Institutionen för industri- och materialvetenskap har avdelningen Produktionssystem haft förmånen att få ta emot praktikanter från tekniksprånget. De har under sin praktik deltagit i många olika aktiviteter för att få en god inblick i Chalmers verksamhet. De har också passat på att göra en hel del intressanta intervjuer med personalen på institutionen. Intervjuerna finns tillgängliga i vänsterkolumnen.

 

Johanna

 
Mitt namn är Johanna och jag är 19 år. Jag tog studenten från Kitas Gymnasium i Juni 2018 där jag läste Naturvetenskapsprogrammet. Jag visste att jag ville ta ett sabbatsår och jobba, och samma höst fick jag höra om Tekniksprånget. Jag hade funderat på att titta närmare på olika ingenjörsutbildningar, och tyckte att få gå Tekniksprånget på Chalmers skulle ge mig möjlighet att få en bra inblick i olika yrken och utbildningar. Jag ska vara på institutionen  för industri- och materialvetenskap fram till sommaren, och en del av den tiden kommer jag spendera med Linnea A och Sanna.

På fritiden tycker jag om att rita, läsa, och spela tv-spel, samt att jag är aktiv som ledare inom min scoutkår. Min dröm är att studera utomlands i framtiden, och just nu funderar jag på en utbildning i Marine Engineering i Skottland.

Linnea A

Mitt namn är Linnea och jag är 19 år gammal. I maj 2018 tog jag studenten från Polhemsgymnasiet där jag gick det naturvetenskapliga programmet. Eftersom jag inte visste vad jag ville göra sen tog jag ett sabbatsår och började jobba. När jag gick sista terminen på gymnasiet hörde jag talas om Tekniksprånget för första gången och tyckte att det lät som att det skulle kunna passa mig. Jag sökte till flera olika företag och i december 2018 började jag som tekniksprångare på Chalmers. Då Chalmers är ett av mina alternativ för vidare studier känns det som jag får det bästa av två världar. Dels får jag en inblick i ingenjörsyrket men även i hur det skulle kännas att studera på Chalmers.
 
Min officiella titel är “Projektassistent” och jag är på institutionen Industri- och materialvetenskap tillsammans med Sanna och Linnea W. Vår främsta arbetsuppgift på avdelningen Produktionssystem där vi jobbar är kommunikation i olika former. Vi hjälper bland annat doktoranderna med att nå ut med sin forskning till allmänheten samtidigt som vi får en djupare förståelse för hur det är att vara ingenjör.
 

Sanna

Mitt namn är Sanna och jag är 19 år gammal. Jag tog studenten i Maj 2018 från Polhemsgymnasiet i Göteborg, där jag pluggade teknik med inriktning industriell design. Eftersom jag spenderat de senaste 13 åren av mitt liv i skolan bestämde jag mig för att ta ett sabbatsår. Jag var både skoltrött och hade kval över min framtid. Än så länge i mitt liv har jag provat ett antal olika yrken och det enda jag kommit fram till är att jag absolut inte vill jobba inom service, där ett sarkastiskt sinne för humor sällan uppskattas. Jag sökte Tekniksprånget för att testa på om ingenjörsyrket var något för mig. Förutom de naturvetenskapliga ämnena är jag väldigt intresserad av historia, litteratur och konst.
 
Mina framtidsplaner är just nu att jobba inom hållbar utveckling på något plan. Jag kan dessvärre inte bestämma mig för inriktning på mina studier, men i nuläget lutar jag iallafall mot en kandidat i bioteknik.
 

Linnea W

Mitt namn är Linnea och jag är 20 år gammal. Jag tog studenten i Maj 2018 från IHGR där jag gick IB-programmet. Efter examen var jag osäker på vad jag ville göra och tog därför ett sabbatsår. Jag kom i kontakt med tekniksprånget genom en vän som gjorde sin praktik på Swedavia. Jag tyckte att tekniksprånget passade mig perfekt då jag länge funderat på att studera till ingenjör men varit osäker på vad det innebar och om det var rätt för mig. Jag ansökte till tekniksprånget och fick en plats på Chalmers.
 
Jag var på institutionen för industri- och materialvetenskap under fyr månader fram till mars 2019. Det har verkligen hjälpt mig att få en mycket bra bild av vad ingenjörsyrket kan innebära. Jag har fått möjligheten att träffa många olika forskare och ingenjörer men samtidigt även att fördjupa mig i områden som intresserade mig.
 

Vår praktik:

Som tekniksprångare på Chalmers har vi fått vara med på en rad olika händelser och hjälpt dem i vår närhet med diverse arbetsuppgifter.
 

Studiebesök:

-    I kursen “Industriprojekt” som en av doktoranderna är ansvarig för ingick ett studiebesök på Toyota i Mjölby som vi fick följa med på. Vi fick en genomgång av vad företaget jobbar med och chansen att få en inblick i både själva produktionen och arbetet bakom som sker på kontoret.

 
-    Då en av forskningsingenjörerna på avdelningen arbetar i Chalmers prototyplabb fick vi en guidad rundvandring av honom. Det var roligt att få se en mer praktisk sida av Chalmers, en kontrast till allt det teoretiska.
 
-    Genom kontakter lyckades vi boka in ett besök på Chalmers kemi-institution. Vi blev visade runt i byggnaden. Det fanns fler laboratorium än man kan räkna på båda sina fingrar. Vi fick även en mycket intressant presentation om vad en av forskargrupperna på institutionen arbetar med.
 

Winter Simulation Conference 2018:

I december 2018 fick vi hjälpa till på “Winter Simulation Conference” som då ägde rum i Göteborg. På konferensen var vår främsta uppgift att rapportera om händelser och föreläsningar på konferensen. Vi fick också hjälpa till med förberedelser inför konferensen och diverse uppgifter under konferensen, som att vara sekreterare under lunchdiskussioner och sammanfatta vad de medverkande forskarna samtalat om.
 

Projekt:

-    På Chalmers hemsida har vi fått en egen blogg. Materialet på bloggen har vi fått från intervjuer med alla på vår avdelning (Produktionssystem) och genom alla händelser som vi har varit med på.

 
-    Till Stena Innovation Industry Lab har vi gjort intervjuer med studenter som har arbetat med projekt i labbet, dessa ligger nu uppe på deras hemsida.

 
-    Till avdelningens instagramkonto har vi skapat en instagramserie som handlar om “Polhems mekaniska alfabet”. Informationen kommer från olika böcker, hemsidor och kontakt med museum med mer.
 
-    Efter att ha fått vara med på två av doktorandernas slutpresentation på RUAG fick vi i uppdrag att göra en film om deras projekt. Denna ska visa upp vad de jobbat med och marknadsföra deras forskning.
 

Marknadsföring av Tekniksprånget:

För att ge fler ungdomar en inblick i vad Tekniksprånget innebär har vi skapat en egen instagram där vi delar med oss av vad vi får göra. Vi har även besökt Polhemsgymnasiet och presenterat Tekniksprånget för eleverna som går sista året på teknikprogrammet.
 

Disputationer och föreläsningar

Eftersom många av de som jobbar på avdelningen Produktionssystem är doktorander förekommer det en del disputationer, vilket är det sista momentet innan doktoranden kan få sin doktorsexamen. Som projektassistenter får vi sitta med i publiken och lära oss hur avhandlingen går till. I och med att vi är anställda på ett universitet har vi förmånen att kunna gå på föreläsningar i de olika kurserna som Chalmers har. Vi har även tillgång till de publika föreläsningarna i kongresshallarna.

 

Doktoranden Maja Bärring får svara på frågor om sin avhandling.



Publicerad: on 06 feb 2019. Ändrad: to 11 apr 2019