Kaptenen som hjälper båtar i nöd

Bild 1 av 1
Kapten på båt.
Annika Korsbo trivs med att hon alltid är i rörelse som kapten på en bogserbåt.

Hur skulle det vara att styra en båt som kan dra stora fartyg, rädda dem från olyckor och hjälpa dem att komma in och ut ur hamnar? Det är precis vad Annika Korsbo gör varje dag som kapten på en bogserbåt hos Svitzer.

– Jag började med den kortare sjöbefälsutbildningen på Chalmers för att jag ville testa vad jag gav mig in på innan jag investerade flera år på en utbildning. Den var jättekul och för första gången på länge var skolan rolig igen. Man läste med likasinnade och hade intressanta kurser. Det blev en bekräftelse på att jag ville fortsätta jobba till sjöss. Både innan och efter utbildningen jobbade jag som jungman under en period. Det är den titeln man har som nybörjare. Sedan började jag läsa till sjökapten på Chalmers för att få fler behörigheter, kunna jobba som matros och göra praktik på fler ställen.

Varför ville du jobba till sjöss?
– Jag är inte en person som gillar att sitta still. Jag har alltid älskat att vara ute på havet och tycker om att skrota runt på däck och vara i rörelse med mycket praktiskt arbete. På däck sysslar man med allt från underhåll till att förbereda för lossning och lastning. Livet ombord är lite som att vara på läger. Man samarbetar mycket och umgås nära tillsammans.

Livet ombord är lite som att vara på läger. Man samarbetar mycket och umgås nära tillsammans

Kapten på båt.

Vad var det bästa med din utbildning?
– Praktikperioderna där man fick se stora delar av världen var häftiga. Vilken lycka det var! Att få åka till Japan, USA, Kina, Taiwan och merparten av Europa. Jag passade på att testa att praktisera på så många olika typer av fartyg som möjligt. Jag var bland annat på ett kryssningsfartyg och en isbrytare. Man fick många kontakter under den här tiden som gjorde det lättare att komma in i branschen sedan.

Vad gör du som kapten idag?
– Vi hjälper fartyg till och från kaj både på väst- och östkusten och även över Danmark. Vi är tre personer ombord och jag är den som leder arbetet, fast vi gör alla lite av varje. Jag har hand om bryggan och all säkerhetsutrustning ombord. Som kapten är man alltid ansvarig för båten och besättningen. Det är ett stort fartyg i miniformat så alla system som finns på ett stort fartyg finns hos oss också och behöver underhållas och skötas av säkerhetsskäl. När vi ligger till kajs ägnar vi oss åt sådant arbete eller vilar.

Hur ser en vanlig dag ut för dig?
– Jag tycker om att jag får köra mycket båt i mitt jobb. Oftast får vi mer att göra när det stormar då fler behöver hjälp. Vi jobbar dygnet runt och det finns inget schema ombord utan vi jobbar alla samtidigt, men vi följer rekommendationerna om dygnsvila. Jobbar vi på natten så sover vi på förmiddagen och vice versa. Man blir väldigt bra på att lära sig somna vid udda tider. Jobbar man i Sverige är det vanligt att man är ute lika länge till sjöss som man har ledigt sedan vilket passar mig bra.

Vill du veta mer om utbildningarna som Annika läste?

Sjöbefäl, klass VII

Sjöbefäl är en ettårig utbildning för dig som vill arbeta inom skärgårdstrafik, kustbevakning, sjöräddning, kustsjöfart samt marinen. Utbildningen leder till både teoretiska och praktiska färdigheter inom yrket och du får utbildningsbevis för såväl fartygsbefäl som maskinbefäl klass VII hos Transportstyrelsen.

Sjökapten, sjökaptensexamen

Livet som sjökapten är för dig som vill upptäcka världen, utmanas och utvecklas. Efter din utbildning väntar ett yrkesliv i en omväxlande miljö med många internationella kontakter. Programmet kombinerar kurser inom sjöfart, med ledarskap, miljö och juridik för att förbereda dig inför rollen som befälhavare på ett fartyg eller i land inom en myndighet eller ett rederi.