Lär känna några av våra tidigare studenter

Här berättar några av våra alumner, alltså tidigare studenter, om studentlivet och vad de har med sig från Chalmers in i arbetslivet.

Marcus Wandt – förste chalmeristen i rymden

Alumnen Marcus Wandt (E07) blir den tredje svensken och första chalmeristen i rymden. Han har valts ut bland 22 523 sökande som en av europeiska rymdorganisationen, ESA:s 17 astronauter. Genom ett snabbspår fick han tidigt ett uppdrag att åka till den internationella rymdstationen, ISS.

Olof leder tekniken på Netflix

Hur är det att jobba på ett av världens största och mest innovativa företag inom underhållningsindustrin?

Hedvig gör Västsverige mer hållbart

Hedvig Pollak är en av de drivande krafterna bakom ett initiativ som ska göra Västsverige mer hållbart och miljövänligt.

Kaptenen som hjälper båtar i nöd

Hur skulle det vara att styra en båt som kan dra stora fartyg, rädda dem från olyckor och hjälpa dem att komma in och ut ur hamnar? Det är precis vad Annika Korsbo gör varje dag som kapten på en bogserbåt hos Svitzer.

Han jobbar med sitt favoritsnacks

Bruno Lindberg trodde först att han skulle bli forskare när han började plugga på Chalmers, men karriären tog en annan vändning.

Han utvecklar rymdfarkoster

"Egentligen var jag aldrig riktigt intresserad av eller bra på teknik och naturvetenskap, men under studietiden växte en nyfikenhet fram."

Isabella återvinner tvättvatten

Efter utbildningen på Chalmers uppfann Isabella en mer hållbar lösning för tvättmaskiner - nu driver hon sitt eget företag.

Hon projektleder inom flygindustrin

"Jag är snabb på att lära mig nya saker, vilket är någonting som jag har fått med mig från tiden på Chalmers."

Han gör Instagram bättre

"Chalmers har gett mig en stark grund för att lära mig och lösa komplicerade problem – och det har jag nytta av i alla sammanhang."

Sofia forskar om rymden

Efter studierna fick Sofia Rahiminejad ett toppjobb vid Nasas forskningscenter Jet propulsion laboratory.

Hon ritar hus för badsugna

"Balansen mellan konstnärligt utforskande och byggteknisk förståelse öppnar upp för att arbeta inom olika fält och med olika inriktningar."