Prisutdelning Bert-Inge Hogsved
​Bert-Inge Hogsved, Filip Heikkilä och Olle Månsson vid prisutdelningen​​

Entreprenörer på Chalmers belönas

​Vad har studenternas varuautomater gemensamt med ett rymdspel? Båda är i fokus när årets Bert-Inge Hogsveds pris för bästa entreprenörskap delas ut. Pristagarna, Filip Heikkilä och Olle Månsson, är båda mastersstudenter i Engineering Mathematics and Computational Science och har på kreativa sätt använt sina kunskaper inom programmering för att skapa nytta för många.

​När de nya mynten infördes 2017 ställde det till problem för studenterna på Fysikteknologsektionen. Deras varuautomater accepterade endast de utgångna mynten. Alternativen var att antingen installera en kortläsare i de befintliga automaterna eller investera i nya. Oavsett val stod studentföreningen inför en omfattande investering, som inte rymdes i budgeten. Olle Månsson upptäckte att det gick att koda om de gamla protokollen i automaterna så att den tolkade en enkortsdator som en kortläsare. Datorn i sin tur kunde etablera en förbindelse med betaltjänsten Swish via en server. På så sätt blev det möjligt att kringgå behovet av kort eller mynt, och genomföra alla köp med Swish. Istället för 10 000 kronor landade investeringen på runt 300 kronor för enkortsdatorn.

– Förutom den ekonomiska besparingen är det också en besparing för miljön eftersom man inte behöver kassera fullt fungerande maskiner. Jag tror att det finns ett stort antal automater som står obrukbara runtom i Sverige. Idrottsklubbar, simhallar och andra offentliga verksamheter skulle kunna ha nytta av min kod, säger Olle Månsson.
Filip Heikkilä använde sitt intresse för programmering till att upptäcka spelvärlden. Under de senaste två åren har Filip, vid sidan av sina studier, ägnat sig åt att utveckla ett spel för dator och mobil. Spelet fick namnet Orion’s comet och går ut på att styra en komet i rymden och undvika att krocka med stora himlakroppar. Den använder gravitationskraften som en grundläggande spelmekanism, för att stimulera intresset och förståelsen för rymden som fysikaliskt sammanhang. Spelet är gratis och finns i dag tillgängligt för Android-enheter. 250 personer har hittills laddat ned spelet, några av dem finns i Asien.

– Syftet med spelet var från början att lära mig spelutveckling och hur spelbranschen fungerar. Men det är så roligt att se hur mitt spel kan bidra till att människor i alla delar av världen intresserar sig mer för rymden. Nu vill jag fortsätta utveckla spelet och försöka marknadsföra det bredare, säger Filip Heikkilä.

– Tack vare förmågan att tänka entreprenöriellt har pristagarna lyckats omvandla en idé till en produkt eller tjänst som många har nytta av. Entreprenörskap är viktigt inte bara för Chalmers utan för samhället i stort, vilket uppmärksammas genom Bert-Inge Hogsveds pris för bästa entreprenörskap, säger Stefan Bengtsson, rektor och VD för Chalmers.

Priset instiftades 2011 av Bert-Inge Hogsved, själv teknisk fysiker, och Hogia-gruppens grundare och VD. Priset delas varje år ut till studenter inom teknisk fysik, teknisk matematik eller kemiteknik med fysik på Chalmers. Syftet är att uppmärksamma entreprenöriella initiativ bland studenterna.

Text och foton: Hogia

Pressmeddelande på Hogias webb >>


Publicerad: ti 10 mar 2020.