Bild regeringschefer
Stefan Löfven och Angela Merkel på besök i Chalmers monter på Hannovermässan.
​​

Prinsen testar virtuell svetsning

​I Hannover pågår världens största industrimässa, med Sverige som partnerland och med Chalmers som en central aktör i den svenska paviljongen. Heta teman på mässan är digitala tvillingar, 5G och robotar som samarbetar med människor.
​Sveriges satsar stort på att visa upp företag och forskning i Hannover. Detta är den största internationella satsningen från Regeringen och Business Sweden under 2019. Chalmers team på plats kommer från avdelningen produktionssystem vid Institutionen för industri- och materialvetenskap.
 
– Det är viktigt för Chalmers att synas på Hannovermässan, här visar de allra största aktörerna upp sina senaste idéer, säger Björn Johansson, biträdande professor.
 
Intresset för Chalmers forskning har varit stort både från media och mässans besökare. Chalmersteamet har också genomfört speciella demonstrationer av digitala tvillingar för förbundskansler Angela Merkel, statsminister Stefan Löfven, utbildnings- och forskningsminister Matilda Ernkrans, och Prins Carl-Philip. Prinsen lärde sig snabbt att punktsvetsa genom virtuell träning i en digital bilfabrik. 

 
Prins Carl-Philip kliver in i den virtuella världen, som här är en testbädd för digitala tvillingar inom SUMMIT projektet.

 
Med hjälp av digitala miljöer, visualiseringar och virtuella verktyg kan man öka den industriella nyttan på många sätt. Det kan gälla allt från hur man planerar fabriker till hur operatörernas dagliga arbete kan effektiviseras. Ett annat aktuellt exempel är hur SAAB, i ett samarbete med Chalmers inom Produktion 2030 projektet SUMMIT, använt sig av 3D-skanning när de planerat sin nya fabrik i Brasilien.
 
– Att Chalmers resultat lyfts fram i den svenska paviljongen är en ära. Det är ett kvitto på att våra målmedvetna satsningar på produktion, industriell digitalisering och nyttiggörande ligger i framkant, säger Johan Stahre, professor i produktionssystem.

 
  

  ​

Om Hannovermässan

Hannovermässan pågår första veckan i april och har ungefär 250 000 besökare. Den har cirka 6500 utställare från över 70 länder och täcks medialt av över 2500 journalister från hela världen. Mässan har globalt fokus och cirka en tredjedel av besökarna kommer från andra länder än Tyskland. Inriktningen är högteknologisk automatisering, robotisering och digitalisering.

Publicerad: ti 02 apr 2019. Ändrad: on 10 apr 2019