Prisutdelning FTF
Erik Wallin med blomma och diplom i mitten, omgiven av från vänster: Patrik Dammert från Flygtekniska föreningens priskommitté, Thomas Eriksson, representant för Elektroteknik på Chalmers samt viceprefekt för grundutbildning, Thomas Rylander, examinator för exjobbet, och längst till höger Albert Nummelin, som var Eriks handledare på Saab.​​​​​

Exjobb tar radartekniken in i AI-världen

​Att radarteknik i kombination med maskininlärning är ett framgångsrecept har Erik Wallin bevisat. Hans exjobb, nu belönat med ett stipendium från Flygtekniska föreningen, gav honom en anställning på Saab direkt efter studierna. Det har i sin tur lett vidare till att han inleder en forskarkarriär som industridoktorand på Chalmers. Ämnet för doktorsavhandlingen? Radarteknik och maskininlärning, förstås!
I drygt tio år har Flyg- och rymdtekniska föreningen delat ut stipendium till årets bästa examensarbete på Chalmers med anknytning till flyg- eller rymdteknik. Bland de fyra nominerade masteruppsatserna från 2019 var det en som stack ut både när det gäller innehåll och rapportens utformning; Erik Wallins uppsats ”Detecting Jamming and Interference in Airborne Radar Using Convolutional Neural Networks”.

Erk Wallin– Det är jätteroligt att mitt exjobb blev så uppskattat, säger Erik Wallin som fick extra beröm från stipendiekommittén för sitt sätt att skriva rapporten så att även personer som inte är insatta i ämnesområdet kan förstå.

I sin masteruppsats undersökte han hur maskininlärning kan användas som verktyg för att klassificera och särskilja olika typer av störningar och interferens som ett flygradarsystem kan bli utsatt för.

– Moderna flygradarsystem behöver klara att utsättas för både analogt störningsbrus och digitala störningsangrepp, förklarar Erik. Digitala störningar är svårare att upptäcka och hantera, då de kan döljas i andra signaler. Med hjälp av simulerade data tränade jag upp ett neuralt nätverk så att det kan användas för att skilja ut och klassificera olika typer av störningar.

Uppgiften lyckades med beröm godkänt. I prismotiveringen konstateras: ”Resultaten visar att framtida radarsystem kan göras avsevärt mer robusta mot flertalet typer av störningar. En effektiv klassificering av störning och interferens i radardata är också ett viktigt steg mot en kognitiv radar, ett högaktuellt forskningsområde, som innebär att en radar autonomt anpassar och optimerar sitt beteende till aktuell omgivning.”

Exjobb som ledde till anställningskontrakt
Erik gick Teknisk fysik på Chalmers och valde masterprogrammet Complex Adaptive Systems. Efter sin examen fick han direkt en anställning på Saab Surveillance i Kallebäck.

– Mina år som student på Chalmers har gett mig en bra grund inför yrkeslivet, säger han. Speciellt har jag haft nytta av kurserna i matte och fysik. Radarteknik är nytt för mig, så det har jag fått sätta mig in i efter hand på Saab.

Nu väntar nästa utmaning. Erik har precis börjat en tjänst som industridoktorand i forskargruppen Signalbehandling, där han kommer att lägga 80 procent av sin tid på Chalmers och resterade på Saab. Han kommer att ingå i forskningsprogrammet WASP, Wallenberg Artificial Intelligence, Autonomous Systems and Software Program.

– Det här är en chans jag inte vill missa, säger han. Exjobbet gav mig insikten att jag trivs med att på egen hand utforska ett problem som ingen annan löst tidigare. Samtidigt får jag förmånen att lära mig av den akademiska miljön under fem års doktorandstudier.

Är det en fågel eller en drönare?
Ett problem Erik nu ger sig i kast med är att lära sensorsystem att skilja på flygande fåglar och drönare.

– Jag kommer att jobba med artificiell intelligens i så kallat halv-väglett lärande, där både etiketterade och icke-etiketterade data används för att träna ett datorprogram att klara uppgiften. Vanligtvis sker det genom analys av stora mängder bilder, men här kommer jag istället att använda radardata. Den varan finns det gott om på Saab!

Text och foto: Yvonne Jonsson

Mer om den belönade masteruppsatsen
Arbetet gjordes på Saab Surveillance i Göteborg. Handledare på Saab var Albert Nummelin och examinator på Chalmers var Thomas Rylander, biträdande professor vid institutionen för Elektroteknik. 



Publicerad: fr 25 sep 2020.