Tufft motstånd när Teknikåttans riksfinal avgjordes

Bild 1 av 4
Elever från Skytteskolan i Göteborg tävlar i Teknikåttan.
Elever från Lillåns skola tävlar i Teknikåttan.
Elever från Kronobergs skola tävlar i Teknikåttan.
Elever från Alfred Dalinskolan tävlar i Teknikåttan.
Skytteskolan: Raketkonstruktion – hur ska den se ut för att färdas så långt som möjligt?

Nu är Teknikåttans riksfinal 2023 avgjord. Det blev en hård kamp när Sveriges skarpaste åttondeklassare gjorde upp på Tekniska museet i Stockholm den 25 maj. Chalmers representerades av Skytteskolan som kämpade väl och till slut hamnade på en hedrande fjärdeplats.

Årets upplaga av Teknikåttan lockade över 20 000 elever från hela Sverige. Efter kval- och regionfinaler var det 300 elever kvar som gjorde upp om segern i riksfinalen. Uppgifterna var utformade som kluriga utmaningar som löstes gemensamt av hela klassen. Allt från broar som konstruerades, gravitationskraften som skulle tämjas, organ som pusslades ihop till raketer som skulle skjutas upp.

Flera av uppgifterna krävde hela klassens engagemang för att samla ihop så många poäng som möjligt. Det var svettigt, utmanande och en rolig upplevelse i en häftig miljö. Efter en tuff kamp på fem timmar blev det till slut klass 8M på Alfred Dalinskolan från Jönköping som kammade hem segern.

– Det var en fröjd att se alla engagerade ungdomar som hjälptes åt att lösa både teoretiska och praktiska uppgifter, säger Dorotea Blank, nationell projektledare för Teknikåttan på Chalmers.

Chalmers representerades av Skytteskolans åttondeklass från Göteborg som tidigare under våren vunnit regionfinalen på Chalmers. Klassen gjorde en mycket stark insats på riksfinalen. Bland annat utmärkte sig klassen i tävlingsmomentet som handlade om att skjuta upp en egenkonstruerad raket och deras raket var en av dem som kom allra längst.
Läraren Martin Severinsson är stolt över sina elever och tycker att klasen blivit mer sammansvetsad och bättre på att tillsammans lösa problem efter att ha deltagit i Teknikåttan.

– Jag ser att vi fått en mycket bättre sammanhållning i klassen och ett individuellt och kollektivt självförtroende. De har helt klart vuxit som grupp och fått en ambition och tro på sig själv som jag inte sett tidigare. Som lärare har jag ändrat min undervisning och börjat ”härma” Teknikåttans upplägg med inslag av tävling, kortare uppgifter och gärna i grupper, säger Martin Severinsson.

När världen står inför stora utmaningar är behovet av kunskap och kompetenser som kan leda kommande generationer in i en hållbar framtid, avgörande. Då är det nödvändigt att utmana och stimulera ungdomarnas fantasi, kreativitet och uppfinningsrikedom, bredda bilden av teknik och visa på möjligheter med tekniska utbildningar.

– Att samverka och tillsammans engagera samt motivera unga till lärande är något av de viktigaste och mest hedersamma samhällsinsatserna man kan göra. I år är det extra roligt och värdefullt att genomföra riksfinalen på och tillsammans med Tekniska museet – ihop fyller vi nämligen 130 år och ser fram emot att bli ännu äldre, säger Dorotea Blank.
Elevernas utvärderingar pekar tydligt på att de uppskattade det praktiska arbetet mest samt att hela klassen fick bidra till att lösa uppgifterna tillsammans. I svaren kan man utläsa en stolthet över att lyckas med uppdragen och en positiv bild av teknik och naturvetenskap.

Viktigast av allt var kanske ändå att få umgås, träffa nya kompisar från hela landet, byta kontaktuppgifter på Snap och uppleva något annat än klassrummets fyra väggar. Sammanfattningsvis som elev uttryck det: ”Det va roligt och nördigt.”

Fakta om Teknikåttan

Teknikåttan är en nationell tävling som syftar till att främja intresset för teknik, matematik och naturvetenskap samt teknikrelaterade utbildningar. Tävlingen anordnas årligen av tio svenska lärosäten och vänder sig till elever i åttonde klass.

Catrine Henriksson
  • Projektledare, Kommunikationsavdelningen, Chalmers verksamhetsstöd