Flygindustrin gick i taket
Men att peka ut en storindustri som flyget som en miljöbov är inget
som flyger under radarn. Branschorganet Svenskt flyg gick i taket, och
anklagade Jörgen Larsson och hans kollegor för att bedriva ovetenskaplig
forskning. Det gick så pass långt att rektorerna på Chalmers och KTH
skrev en gemensam debattartikel där de manade till hyfs i debatten om
flyget och klimatet, och på ett möte våren 2018 träffade forskarna
representanter från Svenskt flyg för att rensa luften. I dag har
forskarna inlett ett samarbete med Swedavia, som äger och driver bland
annat Arlanda och Landvetter, och de har fått tillgång till stora
mängder data som de kan använda i den fortsatta forskningen.
Flygindustrin själva är inte de enda som har uppmärksammat rapporten.
Fortfarande drygt två år efter att den publicerades blir Jörgen Larsson
kontaktad ett antal gånger i månaden av både privatpersoner och
organisationer som vill prata om rapporten eller intervjua honom.
– I de lägena gäller det att hålla tungan rätt i mun. I vissa
intervjuer vill de gärna att man ska säga ”sluta att flyga”, men det kan
även vara andra organisationer med helt andra ingångar som hör av sig.
Som forskare har man status och auktoritet, och det gäller att inte bli
utnyttjad av någon sida i debatten.
Vill bredda perspektiven
Jörgen Larsson och hans kollegors ambition är att bredda
perspektiven. Den debatt som har förts om styrmedel för flyget har ofta
rört passagerarskatten, och Jörgen Larsson menar att det är vettigt att
även diskutera andra kompletterande styrmedel. Han tycker att det är
slående vilken brist på handlingsberedskap det finns, både vad det
gäller internationella och nationella styrmedel.
– Flygområdet är en sektor med kraftigt ökande utsläpp. Ändå är
styrmedlen supersvaga i jämförelse med vad som behövs, och även insatser
som skulle minska utsläppen bara lite grann möts med jätteprotester.
Många vill minska klimatpåverkningarna, men när det närmar sig deras
egen dörr så blir det motstånd. Personligen känner jag att det känns
väldigt meningsfullt att arbeta med det här. Om det finns en vilja att
prioritera frågan i framtiden, så är det viktigt att kunskapen finns hos
oss forskare.
Kristina Graner är bibliotekarie på Institutionen för vetenskapens
kommunikation och lärande, och arbetar med Open Access-publicering. Hon
är inte förvånad att just Jörgens Larssons rapport har fått osedvanligt
höga nedladdningssiffror det senaste året.
Många kan relatera
– Förra året var det en publikation om textiliers livscykelanalys som
var den mest nedladdade, och den låg också väldigt rätt i tiden, säger
hon. En slutsats som man kan dra är att det krävs nog att det är något
som lite fler människor kan förstå och relatera till, och det var mer så
med den här publikationen än vad det är med många andra publikationer
som ges ut på Chalmers. Samtidigt är den här rapporten skriven på
svenska, vilket gör att den bara är tillgänglig för en begränsad publik.
Chansen att Jörgen Larssons namn dyker upp i diskussionen igen när
resultaten för nästa års mest nedladdade publikation sammanfattas är
inte helt osannolik. Han och hans kollegor fortsätter nämligen att jobba
på det inslagna spåret.
– Vi arbetar på en ny rapport med samma titel fast med en sjua på
slutet. Vi hoppas att vi ska få klart den i början av november.
Om rapporten ”Klimatpåverkan från svenska befolkningens internationella
flygresor. Metodutveckling och resultat för 1990 - 2014”, FRT-rapport 2016:02
Rapporten författades av forskare från Chalmers och KTH. I rapporten
utvecklas en beräkningsmetod som återspeglar utsläppen från den svenska
befolkningens internationella flygresor. Metodiken appliceras sedan för
tidsperioden 1990-2014 med hjälp av både resvaneundersökningar och
totalstatistik. Beräkningarna visar att antalet internationella resor som
svenska invånare gör har ökat med 130 % från 1990 till 2014. Utsläppen av
växthusgaser ökade med 61 % under samma period.
Mer läsning
DN Debatt 180414: ”Hyfs och kunskap krävs i debatten om flyg och klimat”
Om Jörgen
Larsson i Chalmers Magasin: ”Blev
plötsligt flygdebattens epicentrum”
Publikationer med
flest unika nedladdningar från Research.chalmers.se 2016-2018
2018 ”Klimatpåverkan
från svenska befolkningens internationella flygresor”
2017 ”Advancing life cycle assessment of textile products to include textile chemicals"
2016 "Game intelligence
in team sports"
Läs mer om
Chalmers Open Access-arbete på Chalmers biblioteks hemsida