I höst startar doktorandkursen ”Research Ethics in Science and Technology”, den första Chalmerskursen för doktorander i ämnet forskningsetik. Doktoranderna utgår från sin egen forskning och ska belysa forskningsetiska problem som är relevanta för just dem.
Vi ställde sex frågor till Petra Andersson, forskare i filosofi, som leder kursen.
Vad är forskningsetik?
– Forskningsetik
är alla de etiska frågor som rör forskningen, både inom akademin och i relation
till allmänheten och relationer mellan forskare och finansiärer samt givetvis
relationen mellan forskare och det som forskningen handlar om – inte minst då
dessa är människor eller djur. Forskning är en viktig maktfaktor i samhället,
och med makt följer ansvar. Därför är forskningsetik viktigt.
Varför tycker du att en
doktorand ska gå den här kursen?– För att lära sig att identifiera etiska problem som är
relevanta för hens egen forskning och för det forskningsområde som doktoranden
befinner sig i.
Hur kommer doktorander att
kunna använda sin kunskap från kursen i sitt dagliga arbete?
– De kommer att utveckla en förhöjd förmåga att identifiera
etiska problem, att identifiera situationer då inte enbart fakta utan även
värderingar är relevanta, vilket är oftare än vi nog ofta riktigt vill tro inom
akademin. De kommer att finna att värderingar påverkar mer av våra olika beslut
och handlingar – även inom den kunskaps- och faktaintensiva vardag som det
vetenskapliga arbetet är – än vad vi spontant tror.
Vilka frågor kommer
ni att ta upp i kursen?
– Inom teknikforskning uppstår frågor om problem som kan
uppstå kring eller på grund av den produkt eller det objekt som forskningen
ägnar sig åt. Kan resultatet användas på destruktiva vis? Kan processerna
användas på destruktiva vis? Viktiga frågor inom akademin handlar förstås om plagiering,
till exempel om seniora forskare som använder studenters arbeten som om de vore
deras egna. En intressant etisk fråga är hur vi gör då vi är oense om metodval
eller analys. Inte minst om oenigheten samtidigt är påverkad av akademisk rang,
till exempel om en doktorand är skeptisk till sin handledares metodval.
Etiska frågor inom forskning
kan variera mellan olika forskningsområden – hur hanterar ni sådana skillnader
i ingångar till ämnet i den här kursen?
– Doktoranderna utgår alla från sin egen forskning, och de
får i uppgift att hitta artiklar som belyser forskningsetiska problem som är
relevanta i deras egen forskning. Jag bistår med att hantera de etiska
principerna och begreppen, medan doktoranderna självständigt och tillsammans
med varandra får arbeta med att tillämpa dessa principer och begrepp utifrån
sin egen kunskap om sitt eget forskningsområde.
Vilka är de viktiga framtida utmaningarna kring
forskningsetik?
– Inom teknik handlar det förstås om att lösa överhängande
miljöproblem, helst utan att orsaka nya. Men jag tror också att vi behöver bli
mycket bättre på att se hur samhällsvetenskaplig forskning och teknikforskning
behöver interagera, och där tror jag vi har mycket att arbeta med för att
överhuvudtaget förstå varandra över de disciplinära gränserna. Det är något som
jag tycker att vi är etiskt förpliktade att klara av för att göra framtiden
mindre osäker.
Läs mer om kursen "Research Ethics in Science and Technology" och om hur du anmäler dig