Stjärnhimlen

​Det finns mycket att upptäcka på stjärnhimlen! Med blotta ögat kan du se t.ex. planeter, stjärnor, nebulosor, och till och med några galaxer. Med en liten kikare eller ett teleskop finns det mer att upptäcka. Här hittar du information om stjärnbilderna och stjärnkartor, planeter och satelliter, och tips på hur du kan få reda på mer.

I tidskriften Populär Astronomi brukar det finnas stjärnkartor, och på dess webbplats www.popularastronomi.se finns ofta tips om vad man kan se på himlen, och dessutom en bra stjärnkarta​.

Vad kan man se med en kikare eller ett litet teleskop?

Med en vanlig kikare (t.ex. en ”7x50”, d.v.s. 7 gångers förstoring och 50 mm linser) kan man se många fler stjärnor än med blotta ögat, och en del objekt som är för svaga för ögat att upptäcka. Med en sådan kikare är det lätt att orientera sig bland stjärnorna, eftersom man ser en ganska stor del av himlen samtidigt. Däremot kan det vara svårt att observera små detaljer, t.ex. på månens yta, bl.a. eftersom det är svårt att hålla kikaren stilla utan stativ.

Ett litet astronomiskt teleskop är lite mer svårhanterligt än en kikare, och det kan vara svårare att hitta rätt på himlen med det eftersom man ofta bara ser några få stjärnor samtidigt. Å andra sidan är ett teleskop mycket bra för att studera små detaljer och ljussvaga objekt. Teleskopet bör vara monterat så att man lätt kan följa med stjärnornas rörelse över himlen (p.g.a. att jorden roterar rör sig stjärnorna, precis som solen, från öster mot väster). En sådan montering kallas ekvatoriell, och gör att man enkelt följer en stjärna genom att långsamt vrida på en ratt. Om man inte vrider på teleskopet försvinner stjärnorna man tittar på snabbt ur bildfältet!

Roliga objekt att observera med en kikare är t.ex. Andromedagalaxen, som även kan ses med blotta ögat och som ligger mer än två miljoner ljusår bort, olika stjärnhopar, t.ex. Plejaderna och h och chi Persei, och gasmolnet Orionnebulosan.

Med ett litet teleskop kan man studera t.ex. detaljer på månytan (bäst när månen inte är full), Jupiters månar, Saturnus ringar, en hel mängd stjärnhopar och gasmoln (inte bara dem som nämndes ovan), och några galaxer.

För att ha riktig glädje av en kikare eller ett teleskop behövs en stjärnkarta och gärna  information om t.ex. planeternas rörelser på himlen. Lite sådan information hittar du i länkarna här till vänster.

Stjärnhopen NGC3293 med glödande gas och mörka dammstråk, sett från La Silla-observatoriet i Chile. (Bild: ESO/G. Beccari)