Fossilfritt flyg
Anders Lundbladh (GKN), Robert Hell (GKN),  Kristina Jonäng (C), Bijan Zainali (S), Maria Grahn (Chalmers), Magnus Jacobsson (KD), Henrik Runnemalm (GKN). Foto: Jerker Lundin.​​

Hallå där Maria Grahn...

…senior forskare vid Institutionen för mekanik och maritima vetenskaper. Den 3 september, under Frihamnsdagarna, var du tillsammans med politiker och Sveriges ledande flygforskare med och diskuterade olika vägarna som kan leda till att vi i framtiden ska att kunna flyga hållbart samt hur svensk flygindustri kan vara en del i denna omställning.

Först, du har precis lämnat ditt uppdrag som ledare för Chalmers styrkeområde energi. Vad ska du göra nu?
– Det har varit fem väldigt spännande år på styrkeområde Energi. Nu ska jag ha fokus på mina tre doktorander och min forskning som handlar om omställningen mot en hållbar transportsektor, där jag särskilt tittar på förnybara drivmedel.

Om frihamnsdagarna och seminariet - Så blir flyget fossilfritt. Hur ser förutsättningarna ut för att detta ska bli möjligt?
– Frågan på seminariet handlar om vad Västsverige kan göra, och här har vi goda förutsättningar med modiga politiker, kemiindustri och raffinaderier, här tänker många enbart fossilt, men här finns förutsättningar för stor produktion av förnybara jetbränsle. Dessutom har vi en stark samverkan mellan akademin, flygindustrin och Johannebergs- och Lindholmens Scienceparks.

Det här låter väldigt spännande. När tror du att flyget kan bli fossilfritt?
– Helt fossilfritt kanske dröjer, men vi har förnybara bränslen för inblandning som kan produceras idag. Dessutom finns forskning och utveckling för nya alternativa framdrivningskoncept som vätgas och batterielektriska lösningar.


Text: Ann-Christine Nordin


Sidansvarig Publicerad: må 13 sep 2021.