Måndagen den 27 maj i samband med seminariet Biobränsle, styrmedel, flygskam – Hur kan flyget minska sin klimatpåverkan? så dela
​Här är några av de studenter som får Chalmers nya resebidrag, Chalmers Sustainable Exchange by Train. Studenternas resor kommer att gå från Göteborg till Tromsö i Nordnorge och till Lissabon i söder. På bilden från vänster: Jenny Andersson, Maskinteknik, Linnea Dehlén, Bioteknik, Alexander Johansson, Arkitektur och teknik, Jakob Ånevall, Kemiteknik, Sarah Torstensson, Automation och Mekatronik, Amalia Björklund, Arkitektur, Maja Lindborg, Arkitektur och Teknik. Foto: Christian Löwhagen​​​​​​

Chalmersstudenter byter från flyg till tåg

Karolina Strandsäter, koordinator på Chalmers International Mobility, har tagit initiativ till ett nytt pilotprojekt där utbytesstudenter får ett resebidrag från Chalmers så att de kan välja tåget istället för flyg när de ger sig iväg till sina nya universitet i Europa. Den 27 maj, i samband med lunchseminariet "Hur kan flyget minska sin klimatpåverkan" delade regeringens särskilda utredare Maria Wetterstrand ut de första resebidragen. 
Tidigare i våras rapporterade media om att universitet och högskolor är de statliga myndigheter som står för störst utsläpp av koldioxid från flygresor. 
I sin senaste blogg skriver Chalmers rektor Stefan Bengtsson:
"Eftersom det är bråttom att minska utsläppen räcker inte enbart teknisk utveckling. Även beteendeförändringar behövs. Många grupper i samhället har tagit fasta på detta, med diskussionen kring allas våra flygresor som det tydligaste exemplet. Även bland våra studenter och forskare märks stor frustration och oro. Man kräver att vi som universitet lever som vi lär, och visar att vi tror på våra egna forskningsresultat."  

En som har gått från ord till handling är Karolina Strandsäter, internationell koordinator på Chalmers International Mobility. Hon har tagit initiativ till det nya resebidraget, Chalmers Sustainable Exchange by Train, där hon verkat för att Chalmers ska stödja studenterna.

– Många studenter tycker att utbytesstudier är det bästa de har gjort under sin studietid och de tar också med sig erfarenheter och kunskap hit till Chalmers efter sin tid utomlands. Det gör att vi kan utvecklas och bli en ännu bättre högskola. Men att åka på utbyte innebär att man måste transportera sig och det var då jag kom på att detta kunde göras på ett mer klimatsmart sätt, säger Karolina Strandsäter.
Eftersom studenterna ska vara iväg i ett halvår eller mer så spelar det inte så stor roll om resan tar lite längre tid.
– Men som student har man inte jättemycket pengar och det kostar tyvärr mer idag att ta tåget istället för flyget. Då tänkte jag att Chalmers kunder ge ett resebidrag på 5000 kr för att studenterna istället ska ta tåget. Tanken är att det ska täcka tågbiljetter samt eventuell övernattning.
Projektet är finansierat via vicerektor Maria Knutson Wedels ram.​

I samband med ansökan fick studenterna också räkna på sin resa genom det Chalmersutvecklade verktyget ”www.klimatsmartsemester.se” för att se hur stor skillnad det gör att ta tåget istället för flyget. Studenternas resor kommer att gå från Göteborg till Tromsö i Nordnorge och till Lissabon i söder. 
En ny och uppdaterad version av webbsidan klimatsmartsemester.se släpptes i veckan, tillsammans med en internationell version av verktyget Travel and Climate – travelandclimate.org.  


Den 27 maj hölls den första bidragsutdelningen i direkt anslutning till lunchseminariet Biobränsle, styrmedel, flygskam – Hur kan flyget minska sin klimatpåverkan​?

Av: Ann-Christine Nordin, foto: Christian Löwhagen


Studenter som får resebidrag: 


  • Lausanne: Jenny Andersson, Maskinteknik
  • Tromsö: Linnea Dehlén, Bioteknik
  • Lisbon: Alexander Johansson, Arkitektur
  • Mons: Jakob Ånevall, Kemiteknik
  • München: Sarah Torstensson, Automation och Mekatronik
  • Turin: Amalia Björklund, Arkitektur
  • Delft Maja Lindborg, Arkitektur,  (bussresenär)
  • Madrid: Simon Hagelin, Industriell Ekonomi
  • Milan: Linnea Johansson, Samhällsbyggnadsteknik
  • Trondheim: Ingrid Larsson, Maskinteknik



Publicerad: fr 24 maj 2019. Ändrad: on 05 jun 2019