Lighter

Startdatum 2014-01-01
Slutdatum Projektet är avslutat: 2015-12-31



Behovet av lättviktsprodukter ökar i alla ingenjörsområden inklusive bil-, flyg-, marin- och infrastrukturverksamhet. Låg vikt spelar en viktig roll för att öka effektiviteten och minska miljöpåverkan som i sig är en förutsättning för vidareutveckling på en högt krävande global marknad. En av utmaningarna inom infrastruktur, närmare bestämt inom broteknik, är arbetet på plats och de störningar som uppstår vid byggnadsarbetet, vilka påverkar invånarna i tätorterna.
Lätta FRP-material erbjuder många fördelar såsom hög specifik styrka och styvhet, off-site tillverkning och montering på plats, enkel hantering och god hållbarhet. Detta projekt syftar till att undersöka potentialen i FRP-kompositer för byggande av vägbroar i Sverige. Möjligheter och utmaningar från klienten och tekniska synpunkter gällande material, konstruktion och tillverkning kommer att undersökas. Projektet kommer att genomföras i samarbete med Trafikverket.
Projektet genomförs vid Avdelningen för konstruktionsteknik, forskningsgruppen Stål- och Träbyggnad
        


Nyckelord:  FRP, Lättvikt, Design, Bro
Projektdeltagare

Projektledare: Reza Haghani

Samtliga projektdeltagare: 

Mohammad Al-Emrani

Reza Haghani

Kontakt: Reza Haghani

Externa parter i projektet

WSP Sverige AB

Trafikverket,
KTH,
SAAB AB
GKN Aerospace Sweden AB
Volvo personvagnar AB
AP&T Sweden AB


Chalmers styrkeområden

Samhällsbyggnad

Relaterade projekt

Long-term performance of adhesive joints in FRP bonded steel members,

PANTURA,

Design and procurement of FRP bridges


​VINNOVA

Denna sidan finns endast på svenska

Sidansvarig Publicerad: må 30 mar 2015.