







Tekniktävlingens digitala utställning är öppen! Ta en titt och inspireras av unika idéer på framtida rymdstationer, framtagna av elever i årskurs 6. Temat har lockat rekordmånga och närmare 90 skolor från hela Sverige ställer ut 167 innovativa bidrag som bland annat ska lösa insamling av rymdskrot, underlätta kartläggning av månens yta eller fungera som mellanlandning för resor längre ut i solsystemet. Förutom de tekniska lösningarna har man även lyft vikten av att umgås, leka och komma överens.
Hur ser framtidens rymdstationer ut?
Rymdbranschen växer och blir allt viktigare för oss på jorden. Nya rymdstationer kommer skjutas upp och fler människor kommer därmed få möjlighet att vistas i rymden. Men att befinna sig långa perioder i mikrogravitation i trånga utrymmen med begränsade resurser är en stor utmaning. Både fysiskt och mentalt.
Hur kan en framtida rymdstation se ut och hur ska den vara designad för att astronauterna ska klara av att vistas långa perioder i rymden och må bra? I årets Tekniktävling ställde Chalmers dessa frågor till Sveriges elever i åk 6 och fick en enorm respons. Utställningen visar prov på nytänkande med mycket inspiration från livet på jorden, inte minst vad gäller utrymme för träning och sociala utrymmen för att umgås.
Juryn har varit mycket imponerad av samtliga bidrag och efter lång överläggning utsett finalister samt hedersomnämnande. Klasserna delar på stipendier och diplom signerade av inga mindre än de två svenska astronauterna Marcus Wandt och Christer Fuglesang.
Alla 167 bidrag kan ses i den digitala utställningen och nedan presenteras årets finalister och Göteborgs stads utmärkelse för innovation och kreativitet.
*Tekniktävlingen, Designa en rymdstation, är ett samarbete mellan Chalmers, Göteborgs stad, ESERO, SSC, Frontgrade Gaisler och Saab.

Digital utställning "Designa en rymdstation"
Se alla bidrag i Tekniktävlingen 2024-25
Finalister

Ölyckeskolan i Eslöv med Marsianerna
På ett kreativt och intressant sätt tar denna rymdstation avstamp i NASA:s senaste nyheter om exoplaneter och jordliknande ekosystem, med målet att finna nytt liv. Rapporten håller hög nivå, där teknisk kunskap om cirkularitet och hantering av mänskligt avfall för att gynna odlingar presenteras på ett imponerande sätt. Modellen är detaljerad och fylld med flera välgenomtänkta idéer. Det särskilt djärva och innovativa utforskningsuppdraget att finna och hantera utomjordingar är enastående, och idén att omvandla träning på cyklar till el för stationen är ett utmärkt exempel på både kreativitet och teknisk innovation.

Sörgårdsskolan i Skillingaryd med Technology Space Station
I Technology Space Station kommer astronauterna att stormtrivas. Förutom att stationen innehåller många kreativa och innovativa lösningar är den skapad inom realistiska ramar. Ett föredömligt förarbete och gedigen målgruppsanalys har format både idé och design, vilket lett till en mycket genomtänkt helhet. Extra plus för ert arbete med att göra rymdstationen cirkulär, inte minst tanken att omvandla plastavfall till nya produkter med 3D-skrivare.

International school of Karlskrona med The Oasis
The Oasis är en rymdstation som har en välutvecklad idé som kännetecknas av tydliga tekniska lösningar och genomtänkta konstruktioner. Rapporten är mycket välskriven med tydliga idéer och analyser som gör det lätt att följa varje steg i arbetsprocessen. Den rörliga robotarmen tillsammans med ett grundligt förarbete med utförliga ritningar och kreativa modeller visar på en imponerande förståelse för tekniska lösningar som gruppen presenterar. The Oasis är ett resultat av både teknisk kompetens och noggrant genomfört grupparbete.

Silverskolan i Arjeplog med ISPASS - International Space Place
ISPASS är en rymdstation där man verkligen tänkt till när det gäller cirkulära system och har utvecklat avancerade lösningar, som det detaljerade vattenreningssystemet, som de visar upp i sin tekniska modell. Genom att utnyttja höjden på ett smart sätt har de skapat en funktionell och genomtänkt design. Hur duschar man i rymden? Denna grupp har hittat ett innovativt svar på frågan genom ett kreativt och praktiskt badkar – ett tydligt exempel på nytänkande och stark problemlösningsförmåga.

Hällestads skola i Finspång med Chalmers framtida rymdskrotsamlaren RS
En rymdstation med ett tydligt och innovativt syfte och stor framtida relevans. Genom att kombinera nya idéer med befintliga lösningar för insamling av rymdskrot visar eleverna både kreativitet och teknisk skicklighet. Rapporten är detaljerad och konstruktionen är genomtänkt med visualiseringar och ritningar. Rapporten visar på god förståelse för cirkulära system och förklarar tydligt arbetsprocessen från idé till färdig produkt. En imponerande kombination av innovation och ingenjörskonst!

Fagernäs skola i Boden med Fagernäs rymdstation
Fagernäs rymdstation imponerar både i design och funktionalitet. Modellen är inte bara vacker, utan även genomtänkt och full av innovativa detaljer. Den rörliga dörren är ett fantastiskt inslag, men det som verkligen sticker ut är de sammanlänkade systemen för vatten, energi och matförsörjning. Från kommunikationsantenner och en soffa med säkerhetsbälte till smarta lösningar för tandborstförvaring för sovande astronauter – här finns en helhet som visar både kreativitet och ingenjörskonst på hög nivå.
Göteborgs stads utmärkelse för innovation och kreativitet

Guldhedsskolan i Göteborg med The Fish
Rymdstationen "The Fish" presenterat ett nytt och innovativt sätt att tänka kring säkerhet i rymden. Genom ett nytänkande sätt att placera modulerna, där flera möjliga utgångar säkerställs vid en nödsituation, visar de en hög grad av genomtänkt säkerhetslösning. Detta upplägg inte bara ökar säkerheten, utan effektiviserar också förflyttningar inom stationen, vilket gör hela konceptet både praktiskt och välplanerat.
Hedersomnämnande
Juryn vill även uppmärksamma följande skolor och bidrag med ett hedersomnämnande; Granbergsskolan i Sundsvall med bidraget PRIDE, Guteskolan i Visby med bidraget Gute rymdstation, och Björngårdsskolan i Stockholm med TWCSS - The Worlds Common Space Station