ULF – Praktiknära skolforskning

Bild 1 av 1
ULF: Utbildning, Lärande, Forskning

Sedan 2017 ingår Chalmers i den nationella verksamheten i praktiknära skolforskning, som går under namnet ULF (Utbildning, Lärande & Forskning, ulfavtal.se). Målet med verksamheten är att främja det svenska skolväsendets samt lärar- och förskollärarutbildningarnas långsiktiga utveckling genom ett fördjupat samarbete kring praktiknära forskning i samverkan. Detta sker genom finansiera och stödja forskningsprojekt som initieras av lärare på de övningsskolor som är kopplade till Chalmers lärarutbildning, Lärande och ledarskap.

Sedan starten har Chalmers bedrivit forskningsprojekt tillsammans med några av Chalmers övningsskolor kring till exempel aktivt lärande, laborationsgenomförande och programmering och lärande i matematik.

Chalmers modell för praktiknära forskning är läsårsbaserad enligt följande modell.

  • Projektförslag från Chalmers övningsskolor skickas i mitten på våren.
  • Projekt utvärderas ur tre aspekter: möjlighet att främja det svenska skolväsendet, genomförbarhet samt tillgång av lämplig forskare på Chalmers. Meriterande är också om projektet ser ut att kunna involvera och attrahera examensarbetare.
  • Information om vilka projekt som blivit utvalda lämnas i slutet på våren. Ett avtal undertecknas mellan Chalmers och övningsskolan.
  • Under hösten samverkar Chalmersforskaren med deltagande gymnasielärare på övningsskolan för att forma projektet. Förslag på examensarbete skall formas och synliggörs för Chalmersstudenter i mitten på hösten.
  • Får projektet napp på examensarbetare kommer dessa att bidra med många hundra timmar till projektet under våren.
  • I tillägg till examensarbetesrapporten är det önskvärt med en gemensamt författad rapport som publiceras i lämpligt forum.

Pågående ULF-projekt

Användning av AI bot i undervisningen för att träna elevernas förmåga att interagera med människor i en professionell kontext, Franklins gymnasium

Effekten av E-prov i matematik (forts), NTI-Johanneberg

Avkodning inom problemlösning, NTI-Kronhus

Undervisning för att stärka elevers förmåga att lösa ekvationer, NTI-Kronhus

Genomförda ULF-projekt

Matematiska vetenskaper, en gemensam institution vid Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet.