Ingen teknik flyger ensam

Maria Grahn
Maria Grahn har sett tekniker komma och gå, och komma tillbaka igen. Nu har många förhoppningar på vätgassamhället och att det nu kan bli förnybart. Foto: Malin Avenius

Efter ett besök på Vetenskapsfestivalen lämnade Maria Grahn sitt jobb i reklambranschen och satte sig i skolbänken. Det var seminariet Koka nubbe på en stubbe, med Lena Gustafsson som fick henne att vilja vara med och jobba för en fossilfri transportsektor. Sedan dess har hon sett olika tekniker trenda i omgångar. Nu tror hon att vätgasen är här för att stanna, men den är inte silverkulan som löser alla problem.

Maria Grahn är docent i energisystemanalys, har bland annat varit ledare för hela Chalmers energiforskningsområde och var nyligen expert i en statlig utredning om att fasa ut fossila drivmedel. I Verapodden berättar hon om för- och nackdelar med vätgas, varför det är så svårt att byta teknik och vad hon egentligen tror om våra chanser att skapa en hållbar energisektor.

Lyssna på avsnittet: Ingen teknik flyger ensam

Relaterat

Följande program kopplar till Maria Grahns forskning: Hållbara energisystem, Industriell ekologi, Mobilteknik, Sjöfartens organisation och ledning,
Globala system, Maskinteknik, Teknisk Fysik, Kemiteknik.

Lyssna på: Utmaningar och möjligheter med ett 100 procent förnybart energisystem

Vetenskapsfestivalen

Om Verapodden

Vera Sandberg blev Sveriges första kvinnliga ingenjör år 1917. Hon studerade som ensam kvinna bland 500 män. Idag studerar 10 500 personer på Chalmers tekniska högskola varav en tredjedel är kvinnor.

Projektledare: Cecilia Hillman & Maria Saline, Chalmers
Originalmusik: Stefan Karlsson