Elbilen är här – men vad bromsar omställningen

Bild 1 av 1
Illustration Frances Sprei
Frances Sprei undersöker hur transporter och resvanor kan bli mer hållbara, genom allt från ny fordonsteknik till stadsplanering. Hon är ordförande i forskarrådet för Västra Götalands klimatomställning.

Det var den dåliga luften i barndomens Milano som väckte intresset för miljöfrågor och mobilitet. För tio år sedan förutsåg hon elbilens genomslag i Sverige. Idag har vi gått om Kalifornien i sålda elbilar, men allt blev inte riktigt som hon trott. I Verapodden berättar hon om varför elbilar inte bör få längre räckvidd, varför tyskar inte kör sin laddhybrid på el och hur forskarna nu ser på miljönyttan med hybridfordon.

Frances Sprei är forskare inom hållbar mobilitet och biträdande professor på avdelningen för fysisk resursteori på institutionen för rymd- geo och miljövetenskap. Hon undersöker hur transporter och resvanor kan bli mer hållbara, genom allt från ny fordonsteknik till stadsplanering. Hon är ordförande i forskarrådet för Västra Götalands klimatomställning.

Om Verapodden

I Chalmers Verapodd hör du personliga samtal med forskare, studenter, lärare och alumner. Vilka är deras erfarenheter, drivkrafter och visioner? Vad blir det av kunskapen från Chalmers?

Lyssna på Verapodden – avsnitt 20

Projektledare: Cecilia Hillman & Maria Saline, Genie
Originalmusik av Stefan Karlsson
Programledare, teknik & redigering: Malin Avenius
Producent: Anne-Christine Nordin
Grafisk formgivare: Carina Schultz

Vera Sandberg blev Sveriges första kvinnliga ingenjör år 1917. Hon studerade som ensam kvinna bland 500 män. Idag är rymmer Chalmers tekniska högskola 10 500 studenter och en tredjedel är kvinnor.

Chalmers utbildningsprogram och kurser
30 kreativa tekniska grundutbildningar,
ett 40-tal masterprogram och två versioner av Tekniskt basår – på Chalmers finns något för alla.
Läs mer: Program och kurser. 

 

Frances Sprei
  • Biträdande professor, Fysisk resursteori, Rymd-, geo- och miljövetenskap