Transporter och trafik är en grundläggande del av livet för
de flesta av oss. Från våra hem går vi ut i ett trafiksystem som tar oss till
jobbet, skolan, affären, sjukhuset eller till nära och kära.
Samtidigt dör 1,3 miljoner människor i trafikolyckor och 50
miljoner människor skadas – varje år. Den största andelen olyckor, hela 93
procent, sker i låg- och medelinkomstländer där resurser och tekniska lösningar
för trafiksäkerhet saknas i stor utsträckning.
– Problemet
med trafikolyckor har inte minskat i den omfattning som vi önskat. Det vi i
expertgruppen nu pekar på är rekommendationer på insatser som verkligen är
effektiva – så nu handlar det om det blir gjort eller inte, säger Claes
Tingvall, adjungerad professor vid institutionen för mekanik och maritima
vetenskaper på Chalmers och ordförande i den akademiska expertgruppen som tagit
fram nya FN-mål för trafiksäkerhet i världen.

Målsättningen
är att halvera antalet dödsfall och allvarliga skador till följd av
trafikolyckor till år 2030. För att lyckas nå målet på tio år ger Claes
Tingvall en tydlig riktlinje:
– Vi
måste hela tiden peka på vetenskapen som lösning på samhällsproblemen. Och sen
hålla oss till det och agera därefter!
En folkhälsofråga
Den
19 till 20 februari 2020 samlas världens ledande experter inom trafiksäkerhet
tillsammans med beslutsfattare i Stockholm för den tredje globala konferensen
om trafiksäkerhet inom FN. Där kommer expertgruppens utlåtande vara vägledande
i det globala samarbetet för en säkrare trafik.
Den
akademiska expertgruppen, där Claes Tingvall är ordförande, är en
sammansättning av 13 experter från hela världen och har haft uppdraget att ta
fram kompletterande metoder, processer och verktyg för det nya decenniets globala
trafiksäkerhet. Utgångspunkten har varit de globala målen för hållbar
utveckling och Agenda 2030.
– Bristen på trafiksäkerhet är en folkhälsofråga. Mer än
100 000 barn omkommer varje år i trafikolyckor, vilket gör det till den
vanligaste dödsorsaken i vissa åldersgrupper. Men det är möjligt att komma till
rätta med problemet, förutsatt att man använder vetenskapligt utvecklade
metoder, säger Claes Tingvall.
Samarbete är nyckeln
På Chalmers bedrivs idag bred forskning inom fordons- och
trafiksäkerhet. Fokus ligger bland annat på att förstå varför olyckor sker och
hur de kan förebyggas samt minimering av skador på människokroppen när den
utsätts för de extrema belastningar som ofta förekommer i trafikolyckor. Även
historiskt sett har fordons- och trafiksäkerhet varit ett starkt
forskningsområde på Chalmers och utveckling av moderna säkerhetsbälten,
bilbarnstolar och krockkuddar har sitt ursprung på högskolan.
Forskningens roll kommer att bli än mer betydelsefull i
framtiden då mängden trafik hela tiden ökar. Enligt FN:s prognoser kommer
världens städer att växa med över 50 procent de närmsta 30 åren. När vägar och
infrastruktur byggs ut är det viktigt att kunskap om hur det görs på bästa sätt
finns, samtidigt som vetenskap tillämpas och utvecklas i befintliga
trafiksystem.
Magnus Granström är föreståndare för kompetenscentret Safer
på Chalmers där man bedriver tvärvetenskaplig forskning inom trafiksäkerhet. På
Safer kopplar olika forskningsområden – som till exempel system för att undvika
olyckor, förarbeteende, krockskydd och säkerhetsutvärderingar – in i varandra. Magnus
Granström menar att det finns många delområden att satsa på inom trafiksäkerhet,
och oskyddade trafikanter blir en speciell utmaning eftersom vi ser ett ökande
antal cyklister, elsparkcyklar och gångtrafikanter.

– Universiteten behöver fortsätta att satsa på en bredd i
sin forskning eftersom det inte finns ett enskilt svar på frågan om hur
trafiken ska fortsätta att bli säkrare. Framförallt behöver man förstå
komplexiteten i framtida trafiksystem med olika typer av trafikanter, säger
Magnus Granström.
För att lyckas nå målet om en halvering av antalet dödsfall
och skador tror Magnus Granström att forskningsvärlden behöver få insikt om de
hinder som finns. Han pekar på exempelvis en övertro på automatiserade fordon
och deras bidrag till ökad säkerhet samt brist på systemtänk hos forskare och
finansiärer vilket leder till för mycket fokus på enskilda områden och
individer.
– Huvudnyckeln för att nå målet är samverkan mellan de olika
aktörerna – industri, akademi och samhällsaktörer, säger Magnus Granström.
Rekommendationer med tydlig vision
Den akademiska expertgruppen
har kommit fram till totalt nio vetenskapligt baserade rekommendationer. Om
rekommendationerna följs menar expertgruppen att målet om en halvering av
dödsfall troligen kommer att nås år 2030. Rekommendationerna är tydligt
sammankopplade och kommer vara styrande för arbetet med trafiksäkert som en del
av de globala målen. Och för första gången är trafiksäkerhet nu inkluderat i
internationella målsättningar genom agenda 2030. Enligt Claes Tingvall är det
en styrka:
– Genom de globala målen, som
pekar ut vem som ska göra vad, får vi tillgång till både den privata och
offentliga världen, och kan på så vis få draghjälp av de synergier som finns
mellan klimat, hälsa och rättvisa. Till exempel kopplar hastigheter till ren
luft, klimat och trygghet.
Samtidigt påpekar han att det
är de stora verktygen som också kommer ge de största framstegen. Då handlar det
främst om hållbarhetsrapportering och offentlig upphandling. Om arbetet med
trafiksäkerhet integreras med de verktygen kan extremt stora effekter nås. I
den rapport som expertgruppen nyligen släppt poängteras samarbeten mellan
politik, akademi, näringsliv och andra organisationer på en global skala.
– För att lösa problemen i
låginkomstländer, där problemen är störst, behöver man tillämpa de enkla och
billiga lösningar som redan finns. I höginkomstländer måste alla kända metoder
tillämpas – det är inte konstigare än så,
säger Claes Tingvall.
Text:
Anders Ryttarson Törneholm och Mia Malmstedt
Foto: Rune Borgström, Emmy Jonsson och Pixabay
FAKTA: Globala målen
Globala målen är en agenda för hållbar utveckling som världens länder antagit. Den finns till för att uppnå fyra saker till år 2030:
• Att avskaffa extrem fattigdom
• Att minska ojämlikheter och orättvisor i världen
• Att främja fred och rättvisa
• Att lösa klimatkrisen
För att lyckas med det har 17 globala mål tagits fram. Trafiksäkerhet är direkt kopplat till två av dem:
Mål 3: God hälsa och välbefinnande
Delmål 3.6: Minska antalet dödsfall och skador i vägtrafiken
Mål 11: Hållbara städer och samhällen
Delmål 11.2: Senast 2030 tillhandahålla tillgång till säkra, ekonomiskt överkomliga, tillgängliga och hållbara transportsystem för alla. Förbättra trafiksäkerheten, särskilt genom att bygga ut kollektivtrafiken, med särskild uppmärksamhet på behoven hos människor i utsatta situationer, kvinnor, barn, personer med funktionsnedsättning samt äldre personer.
Trafiksäkerhet påverkar också många fler av målen indirekt.
Läs mer om de globala målen här.
FAKTA: Nio rekommendationer för säkrare trafik
De nio rekommendationer som expertgruppen tagit fram delas upp i:
1. Modal Shift
2. Sustainable Practices and Reporting
3. Safe Vehicles across the Globe
4. Childrens Health
5. Public Procurement
6. Speed limit of 30 kph
7. Upgrade Infrastructure
8. Zero Speeding
9. Technology
Här kan du titta på filmklipp där Claes Tingvall förklarar rekommendationerna!
Läs expertgruppens rapport här.
FAKTA: Safer
Safer är ett kompetenscentrum för fordons- och trafiksäkerhet som bedriver samverkande, gränsöverskridande forskning och kunskapsutbyte för att eliminera dödsolyckor och allvarliga skador i trafiken. Chalmers är värd för centrumet som samlar totalt 35 partners från akademi, industri och samhälle.
Läs mer om Safer.
FAKTA: Kvällsevent före FN-konferensen anordnas av Safer
På kvällen den 18 februari, dagen före FN-konferensen, anordnar Safer ett kvällsevent i Stockholm. Temat för kvällen är framgångsrikt trafiksäkerhetsarbete genom samverkan, och en utställning på plats kommer att ge en mängd exempel på detta. Medverkar som inspirationstalare gör bland annat Fredrik Hörstedt, Chalmers vicerektor för nyttiggörande, samt talare från EU-kommissionen, VTI och Volvo Group. Cirka 200 gäster väntas, däribland EU-kommissionärer, beslutsfattare, svenska riksdagspolitiker och representanter från olika organisationer som arbetar med trafiksäkerhet. Flertalet av gästerna kommer från länder med många trafikolyckor med dödlig utgång, däribland Uganda, Liberia, Indien och Nigeria.
– Vi hoppas att vi dels kan sprida budskapet om vårt sätt att samverka till de internationella parter som är där, och att vi samtidigt skapar ännu bättre överhörning mellan både partners och forskningsområden, säger Magnus Granström, föreståndare för Safer.
Läs mer om eventet här!
Läs tidigare nyhet om Claes Tingvall: Ska ta fram fram nya världsmål för trafiksäkerhet i FN