2017: Flyget i en klimatneutral framtid

Flyget är snabbt och billigt, men samtidigt en stor klimatbov. Måste vi sluta flyga i en hållbar framtid eller går det att minska flygets klimatpåverkan?

Svenskars flygresor påverkar klimatet lika mycket som allt bilresande i Sverige, enligt den nya rapporten Svenska handlingsalternativ för att minska flygets klimatpåverkan från Chalmers och KTH. Men i vår allt mer globaliserade värld finns på många håll stor motvilja mot att inskränka flygandet. Går det att göra flyget miljövänligt, så att vi kan fortsätta flyga? Är biodrivmedel lösningen? Vilka styrmedel kan ge effekt?
 
Välkommen till ett lunchseminarium om flyg och klimat. Lunchsmörgås och dryck ingår.

Datum: 20 januari 2017
Tid: 12:00–13:00
Plats: Plan 3, svarta huset i Johanneberg Science Park, Sven Hultins plats 1, Göteborg

Program

(Klicka på föredragens titlar för att ladda ner föredragshållarnas presentationer.)

Flygets klimatpåverkan och möjligheterna att minska den
Jörgen Larsson, forskare i fysisk resursteori, Chalmers

Framtidens flygmotorer – hur miljövänliga kan de bli?
Anders Lundbladh, GKN Aerospace och adjungerad professor vid Chalmers
 
Maria Gelin, miljöchef för Landvetter flygplats

Anmälan

Lunchseminariet har redan ägt rum, men ta gärna del av föredragshållarnas presentationer ovan.

​Läs mer

Publicerad: ti 20 dec 2016. Ändrad: må 01 okt 2018