Rekordstort antal Trackskurser att söka

samarbete mellan personer

Är du intresserad av moderna energisystem? Sportteknologi? Hälso- och sjukvård? Batterier? Open science eller koldioxidinfångning? Det är bara några av ämnena som finns att välja på bland höstens Trackskurser. Just nu är inte mindre än 14 kurser i läsperiod 1 och 2 öppna för anmälan.

De tvärdisciplinära Trackskurserna kan användas som valbara kurser att inkludera i sitt program, men går även att läsa som extra kurser utöver sin ordinarie utbildning. Tracks ger studenterna en möjlighet att stärka sina CV:n med fler ämnesspecifika kurser som studenten själv kan välja efter eget intresse.

– I höstens kursutbud finns det verkligen något att hitta för alla. Det är en stor variation av ämnen, men vi ser också ett flertal kurser inom energiområdet – både gällande solenergi, batterier och energisystem, vilket är jätteroligt då det är ett högaktuellt område. Dessutom efterfrågas kompetens inom energifrågor starkt på arbetsmarknaden just nu, säger Kristina Henricson Briggs, vice ledare på Tracks.

Trackskurserna är en del av Chalmers ordinarie utbildningsutbud, men tillhör inte ett specifikt program eller en enskild institution. Trackskurser är tvärdisciplinära och valbara, öppna för Chalmersstudenter från år 2, Mastersstudenter, doktorander och alumner.

Flexibla kurser med stark gemenskap

Fredrik Özaras är Tracksstudent och har läst kursen Solar Energy: from Photons to Future Societal Impact.

– Vanligtvis är jag maskiningenjör och tillhör mastersprogrammet Industrial Ecology. Jag tycker det är intressant att läsa Trackskurser, mestadels för att det ofta är mer specifika ämnen jämfört med de vanliga kurserna. Kursen jag läser har inte så många deltagare heller, så det blir en mer intim miljö med många bra diskussioner. Trackskurserna är också mer flexibla och det blir lättare att ha en personlig interaktion med lärarna. Jag är väldigt nöjd med kursen generellt.

Förutom ett rekordstort antal kurser i höst, så erbjuder Tracks även två sommarkurser i år med fokus på entreprenörskap och ingenjörskap i en internationell kontext. Eftersom Trackskurserna är flexibla och kan startas upp med kort varsel, kan också fler kurser tillkomma i läsperiod 1 och 2.

Kurser öppna för anmälan

Deadline i maj

Deadline i juni

Deadline i augusti-september

Sommarkurser 2023

Visste du att…

• Sedan Tracks startade 2019 har över 1000 studenter deltagit!
  • Trackskurserna är projektbaserade, vilket ger studenterna en stark gemenskap och en nära kontakt med lärare och forskare
  • Lärare från alla institutioner deltar i Trackskurserna
  • Studenter från alla mastersprogram och från de flesta 3- och 5 års-program har deltagit i Trackskurserna

Öppet hus: Trackskurser i studieperiod 1 och 2

Tracks bjuder in till öppet hus för att berätta mer om höstens valbara kurser. Kanske är du intresserad av moderna energisystem? Hälso- och sjukvård? Digitaliseringen inom sportens värld? Batterier eller koldioxidinfångning? Detta är bara några av de ämnen som erbjuds i läsperiod 1 och 2.

Julia Jansson