Första självkörande bussen rullar på Chalmers

​Under fyra veckor kan allmänheten åka gratis med en minibuss mellan Chalmers huvudentré och högskolans bibliotek i Johanneberg. Nu rullar Göteborgs första självkörande buss på Chalmers.
​De fyra veckorna på Chalmers är första testperioden i ett projekt som leds av forskningsinstitutet Rise. Den självkörande bussen är eldriven, tystgående och utsläppsfri – egenskaper som kan öppna upp för nya typer av stadsutveckling.
 
– Att Göteborgs första självkörande buss prövas här på Chalmers är förstås väldigt roligt, säger Alf-Erik Almstedt, professor vid institutionen för mekanik och maritima vetenskaper och strategisk projektledare för chalmersdelen av projektet.
 
– Vi ser verkligen fram emot att få se hur bussen tas emot, och hoppas att både chalmersanställda, studenter och allmänhet passar på att testa ett sätt att resa som de flesta ännu inte har upplevt.
 
Till hösten flyttar bussen över älven till Lindholmen, där testkörningen ska fortsätta under ytterligare en period.
 
Målet med projektet är att studera teknik och användarbeteende, för att kunna bedöma potentialen hos självkörande fordon. Studierna ska ge ökad förståelse för hur framtidens städer kan utvecklas, med minskad privatbilism och mer resurssnåla transporter där vi åker tillsammans.
 
Bakom satsningen ligger ett partnerskap mellan femton organisationer och företag med anknytning till mobilitet och transporter. Projektet är en del av regeringens samverkansprogram Nästa generations resor och transporter och finansieras till delar av Vinnova genom Drive Sweden.

Vad tycker du om självkörande bussar?

En viktig del av projektet är att få in allmänhetens förväntningar och åsikter om självkörande bussar. Dela med dig och hjälp forskningen genom att delta i undersökningen >> 
 
FAKTA: Åk självkörande buss på Chalmers
Bussen går vardagar kl 8.00 – 16.00 under tiden 3 maj – 1 juni.
Bussen går i skytteltrafik Chalmersplatsen – Johanneberg Science Park – Chalmers bibliotek och tillbaka samma väg.
Resan är gratis och du behöver ingen biljett.
 
FAKTA: Om bussen
Modell: Arma
Bussproducent: Navya
Maxhastighet i Göteborg: 20–25 km/h
Antal passagerare: 11 sittande, 4 stående, varav en operatör
Vikt: 2 400 kg.
Storlek: 475 cm lång, 265 cm hög, 211 cm bred
Räckvidd: ca 10 mil eller 8 h körning
Kan köras såväl framlänges som baklänges
Bussen är eldriven och navigerar med hjälp av satellitnavigeringssystemet gps och en radarliknande metod, lidar, som använder laserpulser istället för mikrovågspulser
Bussmodellen trafikerar i dagsläget sträckor i Detroit, Lyon, Sion och Las Vegas
 
FAKTA: Om projektet
Projektet S3 – Shared Shuttle Service är en del av regeringens samverkansprogram “Nästa generations resor och transporter” och finansieras till delar av Vinnova genom Drive Sweden. Satsningen leds av forskningsinstitutet Rise.
Partners: Autonomous Mobility, Chalmers tekniska högskola, Chalmersfastigheter, Ericsson, Förvaltnings AB Framtiden, Göteborgs Stad Parkering AB, Härryda kommun, Karlastaden Utveckling AB, Rise Research Institutes of Sweden, Sunfleet, stadsbyggnadskontoret och trafikkontoret Göteborgs Stad, Volvo Cars, Västtrafik och Älvstranden Utveckling AB.

Publicerad: fr 04 maj 2018.