Astronomins dag och natt 2020
Temat för Astronomins dag och natt 2020 är Jorden 2.0.​​
 Bilder: NASA/GSFC, NASA Ames/JPL-Caltech/T. Pyle, ESO, ESO/M. Kornmesser, ESO/L. Calçada

Astronomins dag och natt

Lördag den 26 september 2020 firas Astronomins dag och natt.
Vi återkommer med information om hur Onsala rymdobservatorium och Chalmers deltar på Astronomins dag och natt 2020.

Tidigare firanden av Astronomins dag och natt

Forskare från Chalmers medverkade 2018 i flera evenemang i Västsverige med stöd av Onsala rymdobservatorium.

Fjärås:  På Naturum Fjärås Bräcka ordnas astrofika med tema Mars. Gästtalare är Mikael Lerner, astronomi och forskningsingenjör vid Onsala rymdobservatorium och Chalmers. Läs mer på astronominsdag.se/kungsbacka.

Göteborg:  På Universeum blir det ett samtal om Mars och jorden. Deltar gör Patrick Eriksson, professor vid avdelningen för Mikrovågs och radarfjärranalys, Institutionen för rymd-, geo- och miljövetenskap, samt Andreas Johnsson, marsgeolog vid Göteborgs universitet med samtalsledare Katja Lindblom, Slottskogsobservatoriet. Läs mer på astronominsdag.se/goteborg

Trollhättan: När Innovatum Science Center firar Astronomins dag kommer även Sebastian Löf, student på Chalmers och medlem i GAUSS, Astronomisk Ungdoms förening i Göteborg. Läs mer på astronominsdag.se/trollhattan

Norrahammar, Jönköping: Till Industrimuseet i Norrahammar utanför Jönköping återvänder Per Bjerkeli, astronom vid Chalmers och kollegan Jens Melinder, astronom vis Stockholms universitet. Per berättar om Stjärn- och planetbildning med ALMA: vad vi lärt oss de senaste åren. Läs mer på astronominsdag.se/jonkoping​.

Mer som händer på Astronomins dag och natt

Evenemang ordnas i hela landet under Astronomins dag och natt. Läs mer på astronominsdag.se

I Västsverige firas Astronomins dag och natt 2018 med evenemang för allmänheten även i BoråsHalmstad och Skövde. Utställningen Upptäck universum visas på Universeum i Göteborg, på Navet i Borås, på Innovatum i Trollhättan, och på Balthazar Science Center i Skövde.

Under tidigare Astronomins dag har vi ordnat evenemang i Göteborg, Onsala och Kungsbacka.

Onsala stjärnträff

Onsala stjärnträff ordnade vi i samband med Astronomins dag och natt 2012, 2013 och 2014. Läs mer om Onsala stjärnträff 2014.

Publicerad: on 18 mar 2020.