Chalmers och Nobel

Nobelsalen
Photo: Clément Morin © Nobel Prize Outreach

Chalmers har en lång tradition av att hedra och lyfta fram nobelpristagare genom olika arrangemang. Här hittar du massa intressanta saker kopplat till Nobel - allt från Chalmers egen pristagare Gustaf Dalén till aktuella föreläsningar och event.

Chalmers Nobelfirande 2024

Vi har den stora glädjen att erbjuda ytterligare Nobelföreläsningar 2024. Både Alain Aspect, 2022 års Nobelpristagare i fysik, och Anne L’Huillier, en av 2023 års Nobelpristagare i fysik kommer att föreläsa på Chalmers och Göteborgs Universitet.

7 februari

2022 års Nobelpristagare i fysik, Alain Aspect, kommer till Göteborg. Välkommen!

Här anmäler du dig och hittar mer information

26 februari

Anne L'Huillier, en av 2023 års Nobelpristagare i fysik, kommer till Chalmers och håller föreläsningen, The route to attosecond pulses, 26 februari. Du är välkommen till Runan!

Här anmäler du dig och hittar mer information

Chalmers Nobelfirande 2023

I december kom en av 2023 års pristagare i fysik Ferenc Krausz till Göteborg och höll en föreläsning.

Sedan många år tillbaka har minst en av årets Nobelpristagare kommit till Göteborg i samband med prisutdelningen i december och hållit föreläsningar, som Göteborgs universitet arrangerat i samarbete med Chalmers. I år kommer alltså en pristagare i fysik, Ferenc Krausz den 18 december och föreläser i Chalmers kårhus i salen Runan.

På Nobelstiftelsens sida kan man läsa om Anne L’Huillier, Ferenc Krausz och Pierre Agostini:
”Årets pristagare har gjort experiment där de visat på ett sätt att tillverka ljusblixtar som varar så kort tid att de mäts i attosekunder. Därmed har de visat på en metod för att lysa upp ett tillräckligt kort ögonblick att det blir möjligt att studera vad som händer inuti atomer och molekyler. … Pristagarnas arbeten har gjort det möjligt att utforska förlopp som sker på så kort tid att de tidigare var omöjliga att följa.”

8 december

I anslutning till Nobel Week Dialogue (se mer nedan) genomförs en särskild föreläsning och studenter, doktorander och medarbetare är välkomna. Denna sker i samarbete med Göteborgs universitet. Och i år får vi lyssna till 2021 års Nobelpristagare i fysiologi eller medicin Ardem Patapoutian, när han håller föreläsningen “How do you feel?  The molecules that sense touch".

9 december

Välkommen till årets Nobel Week Dialogue. Detta är ett kostnadsfritt evenemang och en del av den officiella Nobelveckans program. Det sker vartannat år i Stockholm, vartannat i Göteborg och i år är det vår tur!

Evenemanget syftar till att stimulera diskussion på högsta nivå om ett aktuellt vetenskapsrelaterat tema genom att samla Nobelpristagare, världens ledande vetenskapsmän och experter, viktiga opinionsbildare, beslutsfattare och allmänheten, online såväl som på plats.

Tema i år är migration – ett ämne som är mer aktuellt än någonsin och något som kommer ha stor påverkan på vår framtid. Detta är en heldag med spännande föreläsare, bland andra två tidigare Nobelpristagare Abdulrazak Gurnah, litteraturpriset 2021, och Ardem Patapoutian som mottog priset för medicin 2021.

Nobelprisets officiella sida

Läs mer om Gustaf Dalén på nobelprisets officiella sida.

(Öppnas i ny flik)