Per Olof Arnäs
​Per Olof Arnäs, Chalmersforskare och grundare av Logistikpodden och Logistics Rocks, bestämde sig för att byta plattform från blogg till podcast.​​​ Foto: Hiba Fawaz

Två nördar i ett samtal

Hur tar vi oss fram på ett hållbart sätt i framtiden? Hur uppkopplade behöver bönder vara? Vad innebär sjöfartslogistiken för e-handeln? Och hur kan man slå ihop rock’n’roll med logistik? Frågor som tas upp av Chalmersforskaren Per Olof Arnäs, som gjort det till sitt uppdrag att intervjua rockstjärnorna inom logistikbranschen. 
​En digital ljudfil där man kan lyssna på två personer i dialog, en person som delar med sig av sina tankar eller ett gäng som reagerar över en bok tillsammans – podcastkonceptet är brett. Och väldigt enkelt enligt Per Olof Arnäs, forskare och lektor inom logistik och transport, som använder sin podcast Logistikpodden för att introducera samhället för logistikbranschens kändisar.
 
Idag ligger Sverige femma på listan över länder med flest podcastlyssnare. Den mest populära bär namnet Serial, en amerikansk podd där man följer programledaren i en fördjupning av en mordutredning som pågick för över 15 år sedan. I vimlet av tvivelaktiga bevis och gamla vittnesmål fanns Per Olof som hängiven lyssnare.
 
– Serial var nog en gateway-podd för många. Jag tänkte att jag lyssnar medan jag diskar och sen sträcklyssnade jag på avsnitten.
 
Han fortsatte lyssna på olika poddar inom olika ämnen och började så småningom leta efter något närmare sitt eget ämne. En sökning efter ”Logistikpodden” visade att någon sådan inte fanns - ännu. Själv hade han skapat en blogg på ämnet logistik i 2011, och inför bloggens årsdag den 7 december, 2014, bestämde han sig för att prova något nytt. Han köpte domänen ”Logistikpodden” och 10 minuter senare hade han bestämt sig för att byta plattform från text till ljud. 

"Det är bara två nördar som sitter och pratar om något dom tycker är intressant".

Per Olof Arnäs, Chalmersforskare

Idag är Logistikpodden en stor hit inom branschen. Med logistikbranschen och människan som fokus bjuder Per Olof in olika gäster till ett samtal som utgår från en enda fråga: 
Vem är du?
 
– När två nördar sitter och pratar om något de tycker är intressant så uppstår ett samtal som blir roligt att lyssna på. Det finns inget budskap, det är bara deras historia. Jag gillar att prata med folk och folk gillar att prata om sig själva.
 
Per Olofs budskap är att logistik kan vara roligt. Det vill han visa genom att lyfta fram människorna som väljer att jobba inom branschen, men också genom att visa hur bred och mångskiftande logistikbranschen kan vara. 

– En av mina gäster var Dag Ericsson, som har varit logistikforskare sedan 1966. För honom är historien en ganska stor del. Med start-upen Budbee och dess grundare Fredrik Hamilton däremot, avhandlade vi historien på tio minuter, resten var nutids- och framtidsprat.
 
Förhoppningen är att podden ska bidra till folkbildning. Per Olof erkänner att han låter läraren inom sig titta fram för att få fram det nyttiga med informationen som diskuteras.
 
– Det finns en skillnad mellan min podd och två ”dudes” som pratar om vad de gjort i helgen. Även om den typen av prat kan komma in ibland också. Lars Green till exempel, logistikprofil inom sjöfart, hade varit på Studio 54 i New York, 1978. Det var jag ju tvungen att fråga om.
 
Det är inte alltid gästerna i podden faktiskt jobbar med logistik, ibland ser Per Olof ett värde av att ta in även andra perspektiv och försöka hitta kopplingen till branschen. I ett populärt avsnitt får vi träffa hållbarhetskocken Paul Svensson.
 
– Paul visade sig vara klockren. Han är jätteengagerad inom hållbarhet, cirkulär ekonomi och så. Exempelvis, när de får croissanter över mals de ner och blir briocher som fryses in. De slänger ingenting. Han tänker på inleveranser, planering, och har intressanta åsikter om olika logistiklösningar inom restaurangbranschen. 

Per Olofs mål är att fånga lyssnare med en koppling till logistikbranschen, inte minst sina egna studenter. Samtidigt anser han att podden är på en tillräckligt förståelig nivå för vem som helst. 
 
– Ibland nördar vi ner oss i lagerstyrning, andra avsnitt handlar om teoretiska delar. Men de flesta är allmänbildande avsnitt. Det är ju personen det handlar om. Ibland händer det att jag tipsar om vissa avsnitt till mina studenter. Det finns så mycket bra och det hjälper i att göra ämnet roligt. 

Journey, Van Morrison och logistik

Den 7 december 2017 hade han poddat i tre år. Samma dag, efter en intervju med Jessica Rosencrantz, vice ordförande i trafikutskottet, stod Per Olof utanför riksdagen och fastnade i tanken om datumet: vad skulle han göra för att fira sin årsdag? 


– Jag tog fram min 360-kamera och tackade för alla lyssningar när min mun plötsligt sa: Förresten, jag kommer starta en podd på engelska. Jag hade väl haft någon tanke innan men inte bestämt något. Som tur var följde min mun upp med orden ”under kommande år”.

Tidigare hade Per Olof fått nys om en ny toppdomän som hade släppts - .rocks - och nu var han snabb med att knycka åt sig namnet logistics.rocks. I en omröstning bland vänner och kollegor om vad den engelska podden skulle heta vann ett alternativ överlägset: Logistics Rocks. I den nya podden såg Per Olof chansen att kombinera sina intressen, logistik och rock. Och även - som han själv säger i inledningen av varje avsnitt - presentera logistikbranschens rockstjärnor.


Rocktemat skymtas i olika delar av podden. I logotypen används en open source-variant av Iron Maidens typsnitt, avsnitten släpps i volymer, likt ett klassiskt rockalbum. Dessutom får alla gäster välja en rocklåt och motivera sitt val. Låtarna samlar han sedan i en publik Spotify-spellista.
 
– Att gästerna måste välja låt är ett sätt att få dem att öppna upp sig. Då kan jag spinna vidare på motiveringen. Vissa tänker ordentligt. Exempelvis som att Helena Samsioe som jobbar med drönare inom humanitär logistik hade valt Don’t Stop Believin’ med Journey.

 
– Andra väljer en låt utan kopplingar till ämnet, helt enkelt för att de gillar den.
 
Den stora skillnaden mellan Logistikpodden och Logistics Rocks är att ämnet nu är i fokus istället för människan. 


– Varje volym har ett tema. Jag är intresserad av att hitta vad gästerna gör inom ämnet, få fram deras kunskaper. Nu är målgruppen en annan, jag vill nå logistikintresserade runtom i världen. 


Första volymen av Logistics Rocks handlar om Humanitarian Logistics. Ett ämne som Per Olof känner är väldigt viktigt för omvärlden att få mer kunskap om – ett perspektiv han vill ska komma fram i alla volymernas ämnen.
 
– Humanitarian Logistics räddar liv och är bortom affärsmodeller, man gör saker för mänskligheten. Min andra volym handlar om självkörande fordon, den tredje om Blockchain. Jag har också planerat in en volym om Urban Logistics samt en om global handel. Ämnet behöver inte vara hyperaktuellt, men det ska vara intressant och ha en koppling till logistik.

”Som min vän Martin Lindeskog säger: alla har en podd inom sig. Jag har en fjärde på gång men den är fortfarande hemlig”.

Per Olof Arnäs, Chalmersforskare

Att podda som forskare

Per Olofs poddande genomsyras av en och samma filosofi: han tackar ja till saker som är roliga och saker han inte riktigt förstår. Därför kommer han fortsätta podda så länge det känns intressant.
 
Ett mål som Per Olof gärna drömmer om kommer finnas kvar. Att få sitta ner framför mikrofonen och snacka logistik med några av sina drömnördar: Tim Cook, Jeff Bezos, Richard Branson eller Elon Musk.
 
Och till akademins värld hälsar han om att alla forskare borde starta en podd.
 
– Det finns fördelar, som att poddandet kan leda till olika samarbeten och sådant. Men man ska självklart tycka att det är spännande i första hand. Som min vän Martin Lindeskog säger: alla har en podd inom sig. Jag har en fjärde på gång. 
Men den är fortfarande hemlig. 

Text: Hiba Fawaz



MER INFORMATION

Logistikpodden syftar till att via samtal lyfta fram branschens kändisar, eldsjälar och experter inom logistikbranschen. Du kan ladda ner podcasten via valfri podd-app eller lyssna på
Logistikpodden här >>

 
Logistics Rocks är en podd som vill ge logistikbranschen mer uppmärksamhet genom att lyfta fram olika ämnen och perspektiv inom logistik. Du kan ladda ner podcasten via valfri podd-app eller lyssna på
Logistics Rocks här >>

För den som är intresserad av att planera en podd på egen hand kan man följa Per Olof Arnäs och Lena Göthberg (Shipping Podcast) i deras podd Podgeek. Där pratar de om sina kunskaper och erfarenheter kring att starta en podd. 
Lyssna på Podgeek här >>
 

Publicerad: to 23 maj 2019.