
När anmälningarna till hösten gjorts visar sig sjöingenjörsutbildningen fortsätta sin starka trend från 2024. Även den kompletterande pedagogiska utbildningen Lärande och ledarskap lyfter ovanligt mycket.
Den 15 april stängde möjligheten att ansöka till högskolor och universitet inför höstterminen 2025.
Antalet anmälningar till Chalmers utbildningar på grundnivå ökade med 1,5 procent, till totalt 33 256 stycken. De två program som ökat mest vad gäller förstahandsansökningar är Lärande och ledarskap samt Sjöingenjör.
Sjöingenjör gjorde redan i fjol en stark uppryckning och fortsätter öka i år – med 38 procent (från 53 till 72 personer).
Programansvarig Peter Hartzell ser flera anledningar till den fortsatt positiva trenden.
– Vi har ett väldigt gott renommé på Chalmers, man vet att det är en bra skola. Sedan har det säkert hjälpt att sjöingenjör lyfts som ett av de yrken som ger högst lön efter studierna.
Han pekar även på lyckade marknadsföringsinsatser och närvaro på mässor som anledningar till den fortsatt positiva trenden.
Även Linnéuniversitetet har ökat antal sökande till sjöingenjörsutbildningen, men inte alls i samma utsträckning som Chalmers. Och till skillnad från i fjol plockar Chalmers även sökande från ostkusten och norra Sverige på ett annat sätt än tidigare.
– Tidigare har vi mest fått sökande från västra och södra Sverige men i år har vi nått bredare . Även från områden som vanligtvis söker sig till Linnéuniversitetet i Kalmar, säger Peter Hartzell.
En annan tydlig uppgång noteras för Lärande och ledarskap, kompletterande pedagogisk utbildning, där antalet förstahandssökande nästan tredubblats – från 8 till 22 personer. Det handlar om små siffror men stor procentuell ökning, och det är tydligt att Chalmers lyckats bättre än jämförbara lärosäten – på KTH har ett liknande program inte sett samma utveckling.
Programansvariga Linnea Hietala berättar att man jobbat med mer synlighet för masterprogrammet Lärande och ledarskap och det kanske även har påverkat synligheten för den kompletterande pedagogiska utbildningen Lärande och ledarskap.
– Vi har till exempel fått hjälp av kommunikationsavdelningen att sätta upp en sida på vår webb som berättar mer om programmet i sin helhet. Dessutom har vi deltagit på både Kunskap och Framtid och Chalmersdagen, säger hon.
Inför ansökningsperioden gjordes sex program om till tre – Maskinteknik, teknisk design och Teknisk kemi, där civilingenjörs- och högskoleingenjörsprogrammen slagits samman. Inom maskinteknikområdet kan man se en ganska stor ökning av förstahandssökande jämfört med när det var två program.
Dan Paulin, programansvarig för Maskinteknik tror att sammanslagningen av programmen givit en bredd som tilltalar många sökande.
– Numera har man ju möjlighet att bestämma sig för ingenjörsprofil efter att ha påbörjat sina studier. Man kan känna sig fram och fatta beslut efter 1,5 år om man vill gå ut som en oerhört attraktiv högskoleingenjör efter tre år, eller göra ett helt annat tredje år som ledder till en kandidatexamen och till något av de många attraktiva mastersprogram som vi kommer att ha. Vi ser detta även hos andra program med den här breda profilen.
Inför sammanslagningen av programmen har man också jobbat målmedvetet med marknadsföringen.
– Både studievägledare och kommunikationsavdelningen har varit tidiga och snabba med att gå ut med marknadsföringsmaterial redan när antagningen stängde förra året. Det gjorde att vi har haft förhållandevis lång tid på oss att arbeta in detta, säger Dan Paulin.
Chalmers har en stabil studentrekrytering som rullar på hela året, där grunden handlar om att ha tydliga och konsekventa budskap kring varför man ska välja Chalmers och dess utbildningar.
– Vi vill rekrytera en mångfald av studenter, som har de bästa förutsättningarna att lyckas med sina studier och då är kommunikationen om Chalmers höga utbildningskvalitet, goda och kreativa studiemiljö, studentliv och internationella miljö viktiga delar, säger Cecilia Hillman, enhetschef för Student- och alumnrelationer på Kommunikationsavdelningen.
De program som ökat mest (i första hand)
- Lärande och ledarskap, kompletterande pedagogisk utbildning 175 procent (8 till 22 personer)
- Sjöingenjör 38 procent (53 till 73 personer)
- Elektroteknik, högskoleingenjör 37 procent (59 till 81 personer)
De program som minskat mest (i första hand)
- Informationsteknik 30 procent (184 till 128 personer)
- Arkitektur 29 procent (600 till 425 personer)
- Ekonomi och produktionsteknik 25 procent (109 till 82 personer)
Vid frågor, kontakta:

Telefontid
10:00–11:00 (vardagar)
10:00–12:00 (10–18/7, 24–25/7)