"Girls Code Club öppnar upp teknik för tjejer och bygger självförtroende"

Girls Code Club 2023
Deltagare Girls Code Club
Girls Code Club 2023
Louise och Stina dyker ner i programmering under Girls Code Club

Girls Code Club välkomnade för tredje året i rad tjejer som studerar på gymnasiet att delta i ett kodnings-bootcamp under tre sommarveckor.

Förutom att Girls Code Club innehöll programmering och data-analys fick deltagarna lära sig om hacking, lyssna på föredrag från ingenjörer och forskare och få information om de utbildningar Chalmers och Göteborgs universitet erbjuder.

Stina var en av de drygt 50 tjejer som deltog under Girls Code Club. Hon tog precis studenten från gymnasiet inom samhällsvetenskap och ville ha något nytt och nyttigt att göra under sommaren.

- En av anledningarna för mig att vara med på Girls Code Club var att jag funderar på vad jag ska göra i framtiden och ville testa något inom teknik då jag inte gjort detta innan. Det jag tyckte var mest roligt var att lyssna på föreläsningarna av diverse folk som jobbar eller pluggar inom området.

Under Girls Code Club fick tjejerna bland annat arbeta i grupper och samla in data från olika aktuella händelser, för att sedan presentera detta på Visual Arena.

- Jag lärde mig mycket om programmeringsspråket Python och kodningens historia. Girls Code Club ger möjlighet att anpassa svårighetsgraden efter förmåga. Jag uppskattade även det stora fokuset på kvinnor inom teknik, både historiskt och nutida säger Stina.

Stina skulle definitivt rekommendera Girls Code Club till andra.

- Man lär sig så mycket i en trygg miljö. Det öppnar tekniken för tjejer och bygger självförtroende. Dessa tre veckor har redan hjälpt mig i det att jag fått en större förståelse för vad en vidareutbildning inom ämnet hade inneburit. Det var också mitt främsta mål. Men jag har ännu inte bestämt mig om det blir teknik eller något annat i framtiden avslutar Stina.

Deltagare i GCC
Hilda, Matilda, Aya och Solomia var några av de tjejer som var med under årets Girls Code Club

Läs mer om Girls Code Club

Kontaktuppgifter Girls Code Club