Girls Code Club inspirerar unga kvinnor att se sin framtid inom data- och informationsteknik

Ana Bove, Francisco Gomes och Ahmed Ali-Eldin Hassan
Ana Bove, Francisco Gomes och Ahmed Ali-Eldin Hassan är i full gång med planeringen inför sommarens kodnings-bootcamp på Chalmers.

Girls Code Club är ett treveckors kodningsläger för tjejer på gymnasienivå där tjejerna lär sig om programmering och dataanalys, lyssnar på inspirerande föredrag från ingenjörer och forskare och engagerar sig i sociala aktiviteter med chalmersstudenter.

Bakom initiativet står tre forskare på institutionen för data- och informationsteknik: Ana Bove, Ahmed Ali-Eldin Hassan och Francisco Gomes.

– Kvinnor är underrepresenterade inom STEM-områdena, både i akademin och i industrin. För att ändra på det behöver vi attrahera kvinnor redan i ett tidigt skede, säger Ana Bove.

Girls Code Club startade som ett sätt att ge tjejer möjlighet att prova på kodning i en avslappnad och rolig miljö.

– Vår förhoppning är att unga kvinnor inser att det är utmanande, på ett positivt och roligt sätt, att arbeta inom datavetenskap. Vi hoppas att vi inspirerar dem och hjälper dem att förstå att de är lika kapabla som alla andra att få verkligt inflytande inom det här spännande området.

Jämlikhetspriset Chalmers Equality Award är ett årligt pris som delas ut till en eller flera anställda eller studenter som ett erkännande av insatser för att främja jämlikhet och mångfald på Chalmers. Priset visar upp en stor bredd. Såväl studenter som anställda, män och kvinnor, både grupper och enskilda personer har lämnat in nomineringar och blivit nominerade. En av pristagarna är gänget bakom Girls Code Club.

– Det känns väldigt trevligt att få den här utmärkelsen! Priset bekräftar vikten av den här typen av initiativ, så min förhoppning är att fler kollegor blir inspirerade att hitta sätt att locka kvinnor till STEM-områden. Vi har fått mycket stöd från kollegor och institutionsledningen, och det är så klart väldigt uppmuntrande för oss, säger Ana Bove.

Juryns prismotivering – Ana Bove, Francisco Gomes, Ahmed Ali-Eldin Hassan:
De får utmärkelsen för sitt arbete med Girls' Code Club, GCC, ett kodnings-bootcamp för gymnasieelever. Gruppen utvecklade GCC, ett program under tre sommarveckor som uppmuntrar unga kvinnor att utforska sina programmeringsintressen genom att ge dem praktisk erfarenhet på Chalmers. Deltagarna har inte bara fått lära sig om datavetenskap, de har också fått möjlighet att hitta vänner med samma intresse för programmering. Flera studenter har efter att ha gått GCC också sökt till Chalmers utbildningsprogram inom datavetenskap, något de hävdar att de inte hade gjort annars.

Läs mer om Girls Code Club