När du börjar på Chalmers ska du aktivera ditt CID (Chalmerskonto). Läs mer om när och hur du gör det i informationen för nya studenter.
Den här sidan ger extra hjälp om du har frågor eller problem.
CID – När och hur du aktiverar det
Ditt CID är ditt Chalmerskonto. Du behöver det för att använda de flesta tjänster på Chalmers.
Aktivera CID i MyAccount
Om du får problem eller har frågor, se de detaljerade instruktionerna längre ner.
- Gå till MyAccount
- Logga in med en tjänst du kan använda (t.ex. BankID, antagning.se, GU-konto)
- Välj "Aktivera CID" för att se ditt CID
- Skriv in det nya lösenordet två gånger
- Spara lösenordet – ditt CID är nu aktiverat
Efter aktivering:
- Efter 1–2 timmar kan du logga in i Ladok med ditt CID
- Det tar upp till 8 timmar innan alla delar av ditt konto är fullt fungerande, och du kan aktivera MFA

Aktivera CID med aktiveringskod / engångslösenord
Om du får problem eller har frågor, se de detaljerade instruktionerna längre ner.
- Gå till MyAccount – 'Aktiveringskod / Engångslösenord'
- Skriv in ditt CID
- Skriv in din aktiveringskod / engångslösenord
- Skriv in det nya lösenordet 2 gånger
- Spara lösenordet – ditt CID är nu aktiverat
Efter aktivering:
- Efter 1–2 timmar kan du logga in i Ladok med ditt CID
- Det tar upp till 8 timmar innan alla delar av ditt konto är fullt fungerande, och du kan aktivera MFA

FAQ – Aktivera CID
Om du inte hittar svaret här, kontakta IT-support.
Jag är utbytesstudent och min aktiveringskod fungerar inte / jag kan inte spara lösenordet
Innan du kommer till Sverige
Kontakta it-support@chalmers.se med ditt CID och födelsedatum.
Du kan få en ny kod skickad till din e-postadress i MoveOn/Ladok.
När du är i Sverige
Besök Chalmers Servicecenter för en ny aktiveringskod eller lösenord.
Du får ett skrapkort – använd koden på rad 1 som aktiveringskod.
Observera: Du måste visa giltig ID-handling, till exempel pass eller nationellt EU-kort
Tips! När du är på Servicecenter, passa på att genomföra ‘Confirm your presence on campus’.
Varför kan jag inte logga in i MyAccount för att aktivera mitt CID?
Ska du kunna aktivera ditt CID nu?
Vänta tills det är dags för dig att aktivera ditt CID.
Hög belastning
I augusti, under de första dagarna när alla nya studenter får börja aktivera sina CID, blir belastningen på MyAccount mycket hög. Detta ger konstiga fel och oväntat beteende både under inloggning och aktivering av CID. Belastningen minskar efter ett par dagar.
Det är ingen idé att hamra på tjänsten utan vänta och försök igen senare.
Det är ingen panik med att aktivera ditt CID.
Observera: Om MyAccount har överbelastningsproblem måste du vänta.
Alla handläggare på Chalmers, inklusive IT-support och Chalmers Servicecenter, påverkas också av dessa problem och kan inte heller aktivera ditt CID åt dig.
Har du problem med din webbläsare?
Du kan ha problem med din webbläsare. Tillåt cookies. Stäng av tillägg. Testa med privat läge, annan webbläsare eller en annan enhet. Rensa cache och cookies.
Jag kan logga in i MyAccount, men kan inte aktivera mitt CID
Valet 'Aktivera CID' är utgråat och kan inte väljas
- Du måste vänta tills du får aktivera ditt CID
- Datumet när du kan aktivera ditt CID visas i MyAccount
- Om du saknar kommande datum för aktivering kan det bero på att vi inte ännu fått informationen om vad du ska studera.
Valet 'Aktivera CID' finns inte
- Då är ditt CID redan aktiverat.
- Välj istället 'Lösenord' och sätt ett nytt lösenord så du kan använda ditt CID.
- Om ditt konto är stängt eller inaktivt kommer det bli aktivt efter du har registrerat dig på en kurs eller anmält dig till en tentamen i Ladok.
