It-support för studenter

Upplysningar om ditt Chalmers-ID (cid), samt hur du kommer åt din student-e-post. Hur du hämtar särskilda programvaror du kan ha nytta av. Hur du lagrar filer på Chalmers filservrar eller i OneDrive. Hur du når it-supporten. För dig som studerar enstaka kurser vid Chalmers men är student vid Göteborgs universitet får du här även veta hur du hämtar ut ditt cid.
Trådlöst nätverk (wifi) och datorer
Alla studenter på Chalmers har tillgång till wifi via Eduroam, överallt på campus. Det finns väl utbyggd infrastruktur för dig med egen dator och programvaror som du kan ladda ner till din dator. För dig utan egen dator finns det gott om datorer i Chalmers datorsalar.
Hämta ut Chalmerskonto (cid)
När du börjar på Chalmers får du ett datorkonto som kallas cid (Chalmers-id). Ditt cid är en unik användaridentitet som ger dig tillgång till Chalmers it-resurser. Du skaffar kontot på olika sätt beroende på om du är 1) ny Chalmersstudent eller 2) GU-student som ska läsa en kurs på Chalmers.

Konto för student-e-post
Ditt e-postkonto skapas efter att Chalmers fått information från Ladok att du är registrerad och har hämtat ut ditt cid. Kontot finns vanligtvis tillgängligt inom några timmar, men det kan dröja längre tid, särskilt i samband med terminsstart.
Programvaror
Som student på Chalmers har du tillgång till flera olika programvaror som kan vara användbara i dina studier. Ett flertal program finns tillgängliga för installation på din egen privata dator. Exempel på några av de vanligaste programmen är:
- Microsoft Office 365
- Matlab and Mathematica
- ShareLaTex
Programvaror finns att hämta på följande sida:

Mer om vilka programvaror du som student har tillgång till och var du kan hitta dem finns på Chalmers serviceportal (kräver inloggning med ditt cid och cid-lösenord).
Fillagring och OneDrive
Som student får du tillgång till ett eget filkonto på Chalmers filservrar. Du får även möjlighet att skaffa ett eget OneDrive-konto.
Läs mer om det här på Chalmers serviceportal (kräver inloggning med ditt cid och cid-lösenord).
Hjälp och guider
På Facebook publicerar Chalmers it-avdelning nyheter och tips:
Chalmers it-support på Facebook
Anvisningar och guider kring Chalmers it-system finns på Chalmers serviceportal (kräver inloggning med ditt cid och cid-lösenord).
Kontakta it-support
E-post
Mejla till support@chalmers.se
Om möjligt, skicka din fråga från din studentadress.
För att kunna få svar behöver du ange:
- vem du är - ditt cid eller personnummer, alternativt e-posta från ditt student-e-postkonto
- vad du har för fråga eller problem
- var problemet uppstår. Ange till exempel datorns namn och operativsystem
- när problemet uppstod
E-post besvaras under kontorstid, vanligtvis vardagar 08:00-16:00.
Ring
Telefon: 031-772 6500 (+46 31 772 6500)
Öppet: vardagar 08.00-15.00, minskad bemanning under lunchtid
Besök
Campus IT-helpdesk Johanneberg
Öppet: vardagar kl. 12.00-14.00 under terminstid.
Plats: entréplan i hus Samhällsbyggnad III (SB3). Ingång från Sven Hultins Gata 8.
Hitta till IT-helpdesk Johanneberg (Campus Maps)
Campus IT-helpdesk Lindholmen
Öppet: tisdagar kl. 12.00-14.00 under terminstid
Plats: entréplan i hus Saga, Campus Lindholmen
Hitta till IT-helpdesk Lindholmen (Campus Maps)