Maskiningenjör i drömsits

Lina Nyberg. Fotomontage.
Lina Nyberg läste till maskiningenjör på Chalmers och var klar år 2007. Nu är hon projektledare för nätanslutningen för den havsbaserade vindkraftsparken Aurora. Foto: Fotomontage, Pixabay, OX2

Som maskiningenjör kan man vara med och bygga en mer hållbar framtid – på riktigt. Det var en insikt som Lina Nyberg fick några år efter sin examen från Chalmers. Sedan dess har hon bland annat jobbat i Botswana med biogas från kogödsel. Nu planerar hon nätanslutningen till 370 vindkraftverk i Östersjön och tycker att arbetet med fossilfri el är ett drömuppdrag.

Lina Nyberg arbetar på företaget OX2 som bland annat planerar den havsbaserade vindkraftsparken Aurora, vilken är tänkt att byggas mellan Öland och Gotland.
Lina Nyberg är projektledare för nätanslutningen. Hon läste till maskiningenjör på Chalmers och var klar med utbildningen år 2007.
I Verapodden berättar hon om valet av utbildning och vilka insikter hon fått och vilka möjligheter hon ser inom fossilfri energi och industri.

Lyssna på avsnittet: Maskiningenjör i drömsits

Om Verapodden

I Chalmers Verapodd hör du personliga samtal med forskare, studenter, lärare och alumner. Vilka är deras erfarenheter, drivkrafter och visioner? Vad blir det av kunskapen från Chalmers?

Projektledare: Cecilia Hillman & Maria Saline, Genie

Originalmusik av Stefan Karlsson
Programledare, teknik & redigering: Malin Avenius
Producent: Anne-Christine Nordin.

Vera Sandberg blev Sveriges första kvinnliga ingenjör år 1917. Hon studerade som ensam kvinna bland 500 män. Idag är rymmer Chalmers tekniska högskola 10 500 studenter och en tredjedel är kvinnor.

Relaterat

Swedish Wind Centre

Här ett par program som är relevanta för den som vill arbeta med förnybar elproduktion:

Elektroteknik  Hållbara energisystem, Mobilteknik, Förnybar elproduktion
Globala systemMaskinteknik

Samtliga program och kurser på Chalmers

Lyssna på: Utmaningar och möjligheter med ett 100 procent förnybart energisystem

Verapoddens samtliga avsnitt

Cecilia Hillman