Chalmersforskare invald i Sveriges unga akademi

Yvonne Nygård, docent i industriell biteknik

Yvonne Nygård, docent i industriell bioteknik vid Chalmers, är en av åtta unga framstående forskare som väljs in i Sveriges unga akademi 2023.

− Jag ser detta som en fantastisk möjlighet att påverka och konkret kunna jobba för en bättre forskarvardag och för forskningens synlighet och ställning i samhället. Dessutom har jag hört att det är väldigt roligt att vara ledamot, säger Yvonne Nygård.

Nyttiggörande och industrisamarbeten

Sveriges unga akademi, SUA, är en tvärvetenskaplig akademi som beskriver sig som en oberoende plattform som ger yngre forskare en stark röst i den forskningspolitiska debatten och som arbetar med att föra ut forskning till samhället – ofta med fokus på barn och unga.

− I akademin kommer jag att vilja jobba till exempel med nyttiggörande som en del av forskningen − och samverkan mellan akademi och industri, säger Yvonne Nygård.

Yvonne Nygård och hennes forskargrupp utvecklar mikroorganismer, jästsvampar eller filamentösa svampar, för att användas som cellfabriker. Det innebär att mikroorganismerna designas, till exempel med genteknik, för hållbar industriell produktion av biokemikalier, läkemedel eller livsmedel. Gruppen fokuserar även på att optimera bioprocesser i bioreaktorer.

"Samarbeten viktigare än någonsin"

Ledamöterna i SUA väljs in för en femårsperiod och består av 38 ledamöter från olika forskningsområden.

− Det känns roligt och givande att få en chans att lära känna och samarbeta med nya människor och forskare från olika discipliner och olika universitet runtom i Sverige, säger Yvonne Nygård.

Och det är just dessa samarbeten som är SOU:s styrka, enligt ordförande Ronnie Bengtsson, docent i medicinsk kemi och biofysik vid Umeå universitet.

− Vi är stolta och hedrade att få välkomna våra nya ledamöter. Det är mycket som händer nu inom både samhället och forskningen. Unga akademier som samarbetar världen över är viktigare än någonsin, säger han i ett pressmeddelande från SOU.

Läs mer om Yvonne Nygårds forskning

Läs också