Går på djupet med ytor

Martin Andersson
Martin Andersson drivs av utmaningar som kopplar till verkliga problem, så att han kan bidra till att hjälpa människor.

Syntetiskt ben, en spray som dödar resistenta bakterier och ett smart plåster för hundar och katter. Martin Andersson är professor i materialkemi och arbetar med ytor i gränslandet mellan det konstgjorda och det levande. I Verapodden berättar han om materialen som härmar kroppens egna, om vägen till den första uppfinningen och vad man kan lära sig av en tecknad professor i ett klassiskt barnprogram.

I podden lyfter Martin Andersson också konferensen Materials for Tomorrow 8-10 november, som Chalmers i år arrangerar tillsammans med Svenska kemisamfundet och har fokus på just ytor. Den kommer att handla om material för hälsa- och sjukvård, energi – som nya batterier – och andra hållbara möjligheter.

Lyssna på Verapodden avsnitt 2

Relaterat:

Surface of Thing – ytan i fokus
Sprayen som bekämpar infektioner och antibiotikaresistens
Skräddarsytt nano-gummi kan ersätta mänsklig vävnad
Innovationer för global hälsa och hållbara textilier på IVA:s 100 lista
Nytt material ska skydda oss mot olika pandemier

Om Verapodden

I Chalmers Verapodd hör du personliga samtal med forskare, studenter, lärare och alumner. Vilka är deras erfarenheter, drivkrafter och visioner? Vad blir det av kunskapen från Chalmers?

Projektledare: Cecilia Hillman & Maria Saline, Genie
Originalmusik av Stefan Karlsson
Programledare, teknik & redigering: Malin Avenius
Producent: Anne-Christine Nordin.

Vera Sandberg blev Sveriges första kvinnliga ingenjör år 1917. Hon studerade som ensam kvinna bland 500 män. Idag är rymmer Chalmers tekniska högskola 10 500 studenter och en tredjedel är kvinnor.

Martin Andersson
  • Professor, Tillämpad kemi, Kemi och kemiteknik