It-stöd

Här hittar du information om ditt Chalmers-id, cid, och hur du använder din studentmejl. På sidan finns även information om hur du hämtar särskilda programvaror som du kan ha nytta av samt hur du når it-supporten. För dig som studerar enstaka kurser vid Chalmers men är student vid Göteborgs universitet har vi beskrivit hur du hämtar ut ditt cid.
Trådlöst nätverk (wifi) och datorer
Alla studenter på Chalmers har tillgång till wifi via Eduroam, överallt på campus. Det finns väl utbyggd infrastruktur för dig med egen dator och programvaror som du kan ladda ner till din dator. För dig utan egen dator finns det gott om datorer i våra datorsalar.
Hämta ut Chalmerskonto/cid
När du börjar på Chalmers får du ett datorkonto som kallas cid (Chalmers-id). Det är en unik användaridentitet som ger tillgång till it-resurser. Du skaffar kontot på olika sätt beroende på om du är ny Chalmersstudent eller GU-student som ska läsa en kurs på Chalmers.

MyAccount: CID administrering
Studentmejlkonto
Ditt e-postkonto skapas efter att Chalmers fått information från Ladok att du är registrerad och har hämtat ut ditt cid. Kontot finns vanligtvis tillgängligt inom några timmar, men det kan dröja längre tid, särskilt i samband med terminsstart.
Hjälp och guider
På Facebook publicerar vi nyheter och tips
Chalmers IT-support på Facebook
Information och guider om våra system finns på Serviceportalen.
Programvaror
Som student på Chalmers har du tillgång till flera olika programvaror som kan vara användbara i dina studier. Du kommer att kunna installera ett flertal program till din egna dator. Exempel på några av de vanligaste programmen är:
- Microsoft office 365
- Matlab and Mathematica
- ShareLaTex

Hämta programvaror till din dator. Du måste logga in med ditt cid.
Kontakta it-support
Mejla
E-post: support@chalmers.se
Vi rekommenderar att du skickar din fråga från din studentadress.
För att kunna svara på frågor behöver vi veta:
- Vem du är; ange ditt cid eller personnummer (eller mejla från studenteposten)
- Vad du har för fråga eller problem
- Var problemet uppstår, ange till exempel datorns namn
- När problemet uppstod
Vi svarar på e-post under kontorstid, vanligtvis vardagar 08:00-16:00.
Ring
Telefon: 031-772 6500 (+46 31 772 6500)
Öppet: vardagar 08.00 - 15.00, minskad bemanning under lunchtid
Besök
Campus IT-helpdesk Johanneberg
Öppet: vardagar kl. 12.00 - 14.00 under terminstid.
Plats: Studenttorget i Chalmers huvudbibliotek, Campus Johanneberg
Hitta till IT-helpdesk Johanneberg (Campus Maps)
Campus IT-helpdesk Lindholmen
Öppet: tisdagar kl. 12.00 - 14.00 under terminstid
Plats: entréplan i hus Saga, Campus Lindholmen
Hitta till IT-helpdesk Lindholmen (Campus Maps)