Fartygsbefäl klass VII, inre fart

Dekorativ bild

Fartygsbefäl klass VII, inre fart, är en ettårig påbyggnadsutbildning (60 hp) för dig som redan har ett utbildningsbevis fartygsbefäl klass VII och maskinbefäl klass VII och vill studera för att erhålla en behörighet för Fartygsbefäl klass VII: inre fart.

Utbildningens innehåll

Utbildningen leder till både fördjupade teoretiska kunskaper och de praktiska färdigheter som krävs för att erhålla en behörighet som Fartygsbefäl klass VII inre fart hos Transportstyrelsen.

Bland kurserna hittar du navigationssystem, ledarskap, nödsituationer och en fartygsförlagd praktik på sex månader.

Antal platser: 10
Studieplats: Lindholmen
Undervisningsspråk: svenska

Arbetsområden

På mindre fartyg i nationell trafik såsom skärgårdstrafik eller färjerederiets vägfärjor. Flera arbetsfartyg inomskärs kräver också denna behörighet.

Anmälningsperiod: 15 mars - 15 april
Du anmäler dig till Fartygsbefäl klass VII, inre fart via antagning.se
Anmälningskod: CTH-69000

Programplan

Programplan Fartygsbefäl klass VII inre fart

Läkarintyg

För den fartygsförlagda praktiken krävs det att du har ett godkänt läkarintyg för sjöfolk. Det kan du ordna under den första terminen på programmet. För att kunna söka behörighet hos Transportstyrelsen efter avslutad utbildning behöver du också ett godkänt läkarintyg för sjöfolk. Detaljerad information om de krav som gäller kan läsas på Transportstyrelsens hemsida.

​Behörighet och urval

​Förkunskapskrav: grundläggande behörighet

Du behöver också: utbildningsbevis för Fartygsbefäl klass VII samt Maskinbefäl klass VII. Ladda upp Transportstyrelsens Sjötjänstutdrag, vilket innehåller uppgifter om utbildningsbevis med godkända utbildningar på ditt konto (fliken Meriter) på antagning.se senast sista dag för komplettering.

Urval sker utifrån: gymnasiebetyg, omdöme från folkhögskola och resultat från högskoleprov.

Platsfördelning: Betyg 75%, Högskoleprov 25%.

Från anmälan till antagning

Här hittar du information om hur du anmäler dig till våra utbildningar, vad som gäller kring förkunskaper och annat som är viktigt inför din anmälan.

Antagningspoäng

Statistik och urval

Statistik över antagningspoäng för Chalmers utbildningar samt statistik från andra lärosäten.